• Verkligen

Dukan dieten!!! I love it! Någon som prövat en längre tid?

Jädrar vilken huvudvärk jag hade igår kväll..=( Och hela förmiddagen var jag väldigt yr och hade dubbelseende. Kändes som jag skulle svimma på jobbet. Men nu mår jag bättre. Jag kan tro att det är min sockerabstinens som gör sig påmind.

Nåt jag undrar lite är hur mycket man bör äta så man inte svälter sig själv.
    Morgonen idag började dåligt för jag hade glömt att jag skulle åka och jobba så jag fick bråttom men jag drack ett glas Yoggi Mini som faktiskt var supergod trots att jag inte är så förtjust i yoghurt.. Och på det ett stort glas vatten. Till lunch åt jag en kycklingfilé med lite vitlökssås gjord på lättcreme fraiche. Har druckit ca 1 liter vatten hittills idag. När jag kom hem från jobbet vid 15.30 så stekte jag 2 ägg och till det tog jag en skiva rökt kalkon och faktiskt en skiva rökt skinka fast man inte ska. Sen strödde jag färsk persilja över och det vart faktiskt supergott. Det är nog när jag enbart äter ägg det inte är gott.  Frågan är om man ska kalla den måltiden för mellanmål eller middag.

Funderar på havrekliplättar till kvällsmålet.
     Äter jag för mycket/för lite tycker ni?

♥ Ella 29/11 2009 ♥ www.strimmoravmig.wordpress.com
  • Verkligen
    EmilieG skrev 2011-01-08 01:18:10 följande:
    Jobbigt med huvudvärken :( Hoppas det inte upprepar sig.

Jag tror det är ganska viktigt att äta mycket, självklart inte FÖR mycket,
    men i den mängd och antal måltider man gjort tidigare.
    Så för mycket tycker jag absolut inte du äter.
    Frukost, Lunch, Middag känns som det viktigaste. Men sen även mellanmål och kvällsfika är väl bra?!

Angående rökt skinka så gör jag faktiskt likadant, nyss köpt hem mig ett paket
    som jag äter av nångång då och då, liksom inte vräker i mig varje dag
    utan max några skivor någon dag i veckan eller så.

Men jag är super super dålig på det där med att äta tillräckligt mycket,
    man kan nästan säga att jag svälter mig själv lite grann kanske,
    men absolut inte med flit.
    Jag äter bara frukost och middag oftast.
    Glömmer bort att göra lunch och mellanmål.
    Ibland kan jag göra något att äta senare på kvällen om jag är sugen/hungrig.

Men jag har varit så sen jag gick hem från jobbet för drygt 1 år sedan (sjukskrivning och mammaledig),
    alltså även innan jag började med dieten.
    Så det är ingen tanke jag går med att jag vill gå ner mer genom att svälta mig
    utan jag är medveten om hur dåligt det är att äta så lite,
    jag är bara så himla himla dåligt på att komma ihåg att äta mer och bli hungrig.

Men jag rekomnederar ju verkligen andra ändå att äta "som man ska".
    Speciellt om man jobbar också, då behöver man mer energi.
    Ja usch, huvudvärken håller i sig men det kan bero på att min dotter somnade 01.30 inatt och vaknade före klockan 8.. Jag är ganska trött..
    Jag slarvar också lite med måltiderna, som idag så har jag inte ätit frukost men jag tänkte strax ta och göra en ordentligt brunch/lunch.. Ska steka ägg och ha kalkon och yoghurt. Sen ska vi äta hos svärföräldrarna och hon skulle göra nån god kötträtt åt mig..

Ikväll ska jag "unna" mig en cola light. Vi ska på bio.

Jag bara längtar tills jag får addera grönsaker varannan dag.. Verkligen längtar efter paprika och morötter..
  • Verkligen
    Josefine Hedlund skrev 2011-01-08 21:51:55 följande:
    Hej!
    Har läst lite på denna tråd och även googlat lite på dukandieten och bestämt mig nu för att köra! Ska bli spännande, då det verkligen verkar som det funkar. Sen tror jag också att detta är ett levnadssätt som man verkligen kommer funna följa.

Såg att någon av er hade en lista på vad man kunde äta i attackfasen och jag skulle vara jättetacksam om nån ville inboxa den till mig. Tänkte köra igång på måndag, då jag är inne i en tung jobbhelg nu, men sen ledig ett par dagar

Kul att haka på! Och heja er alla! Detta fixar vi!
    Hejja Jossan! Vi får peppa varandra..
  • Verkligen
    Josefine Hedlund skrev 2011-01-08 23:27:06 följande:
     Absolut! Ska bli najs att komma igång! Och du verkar ju ha kickat igång ordentligt! Har det avrit svårt?
    Nja, både och. Dieten är lätt att hålla men jag har haft huvudvärk och yrsel i 4 dagar nu. Är inne på 4e dagen men snart borde jag må bättre. Sen är jag väldigt sugen på choklad men det är ju bara att glömma..
    Jag har inte orkat röra på mig mer än att jag vart ut med hunden på ganska korta promenader eftersom jag mår dåligt. Nu är jag sjuk dessutom med feber och ont i halsen.

Men jag ser ljust på den här dieten och tror att jag kommer nå mitt mål för första gången. Blir säkert ännu lättare när jag får äta grönsaker varannan dag..

Ska du börja i morgon med dukan?
  • Verkligen
    Josefine Hedlund skrev 2011-01-09 11:56:23 följande:
    Ja det är säkert en chock för kroppen- därav skallebang. Borde väl ge med sig efter attackfasen. Hur länge ska du köra den?

Ja jag ska börja i morrn. Efter jobbet ikväll ska jag handla på mig ägg och havrekli. HAr dessutom massa proteinpiulver hemma så kommer väl bli nån shake eller så till mellis. JAg kommer nog köra attackfasen nu i tre dagar då jag är ledig.. Harf jag gått ner ca 2 kg då så hoppar jag på fas 2, ananrs kör jag attacken i 1-2 dagar till..

Hoppas du blir frisk från feber å skit

Jag ska köra 7 dagar. Dom rekommenderar väl 5-10 dagar tror jag. Längtar dock efter grönsakerna. Men igår åt jag lite isbergssallad och tomat när jag åt kött. Köttet var inte alls gott så jag var tvungen att få bort värsta smaken för att få i mig allt.

Idag ska jag göra nötfärsbiffar och lite tzatziki. Blir nog gott, ska ha lite lök till det också..=)

• Verkligen
    Josefine Hedlund skrev 2011-01-09 20:43:08 följande:
    Nej nu är det slut med narabou polka=)
    Haha, det tröttnade jag på redan i somras.. Jag är så sjukt sugen på kinapuffar.. Men icke sa nicke. När man får äta grönsaker igen så får man väl ta en morot antar jag..
    Undrar hur poppis jag är här hemma, mitt humör är uruselt pga dieten.. Eller sockeravvänjningen..
  • Verkligen
    Beatrissan skrev 2011-01-11 00:28:37 följande:
    He...
    Man ska inte träna under attackfasen, endast någon promenad är ok.. kroppen är tillräckligt pressad pga den snåla dieten.... under fas 2 är det nog bättre att träna, men tror inte man ska hårdträna utan bara motionera lite... kroppen orkar inte förmycket...

Jag la ner träningen helt nu och går endast promenader... tror inte kroppen klarar det.. iaf inte min....
    Jag skulle inte heller orka träna. Jag blir yr och måste sätta mig ner bara jag bäddar sängen typ.. Har en crosstrainer som jag tänker köra 15 min/varannan dag när nästa fas börjar. Annars går jag promenader med hunden.
  • Verkligen
    Buffy26 skrev 2011-01-11 12:52:25 följande:
    hej men jag undrar allstå hur din dag ser ut, vad äter du frukost? lunch? middag?? intressant. så kanske jag oxå får motivatonen oxå:(
    Frukost: 1 dl yoghurt med 0.1% fett. 1 stort glas vatten
    Lunch: Oftast 1 kycklingfile tillsammans med lite sås gjord på lättcreme fraiche med nån krydda i. Vatten till det.
    Mellanmål: havrekliplättar och lite yoghurt, eller ett ägg och yoghurt.
    Middag: Antingen kyckling/kött eller så steker jag 2 ägg och äter med rökt kalkon och färsk persilja.

Det är en ganska typisk dag för mig då jag lätt snöar in på att äta samma sak dag ut och dag in nån vecka innan jag tröttnar och byter till andra rätter.

Dricker väldigt mycket vatten och så nån kopp te om dagen.
  • Verkligen

Jag är besviken som attan idag. En vecka exakt med attackfasen och jag gick bara ner 1,7 kg. Jag hade räknat med 2,6 kg. Jag undrar vad jag gör fel? vad tror ni? Jag äter ju regelbundet och inte onyttigt. Jag blir aldrig mätt och jag rör på mig rätt lagom med promenader. I morgon ska jag börja träna på crosstrainern här hemma.
    MIn motivation försvann en hel del med den där dåliga siffran.

• Verkligen
    vildovacker1 skrev 2011-01-12 17:40:28 följande:
    Jag tror du äter för lite, tänkt på det tidigare när du skriver vad du ätit. Följer din blogg:) Det är nog meningen att du ska bli mätt. Försök öka frukosten iallafall så inte kroppen ställer sig på svält. Skulle jag vara dig skulle jag gå vidare till nästa fas men ät!! Så du blir mätt o slipper huvudvärken. Lycka till :)
    Fast jag är ju aldrig hungrig på morgonen så det är svårt att få i sig så mycket mer då. Kanske blir lättare nu när man får använda grönsaker varannan dag. Behöver den energin då mitt jobb är väldigt fysiskt krävande. Jag jobbar med servering nere på 155 meter i Sala Silvergruva och att få ner och upp allt man behöver för varje sittning är slitigt, och så är det ju nästan alltid 12-timmars pass.
    Ska ta med sallad och kyckling i helgen när jag jobbar så jag fortfarande kan äta regelbundet.
    Ska börja träna i morgon också. Måste få mer resultat om jag ska hinna bli av med 20 kilo till tills Juni.
  • Verkligen
    EmilieG skrev 2011-01-13 11:48:03 följande:

Jag vägde mig idag, wohooo Skrattande
    Jag har nu nått mitt delmål, jag har gått ner hälften av vikten jag ska gå ner .
    Jag har gått ner 8kg och ska allt som allt gå ner 15 :)
    Känns underbart, nu är det bara hälften kvar :)

Grattis, måste ju kännas fantastiskt! Bra kämpat!
  • Verkligen

Kikar in en snabbis. Har en trasig dator så jag har inte tillfälle att sitta vid datorn på ett tag nu.  Men 2,5 kg har jag gått ner på 1,5 vecka..

Svar på tråden Dukan dieten!!! I love it! Någon som prövat en längre tid?