• EmilieG

Dukan dieten!!! I love it! Någon som prövat en längre tid?

Callina skrev 2011-01-06 14:01:41 följande:
    Om du lägger upp lite tex rökt kalkon (vanligt smörgåspålägg) och lättkeso på en tallrik och så pepprar du keson, äter det samtidigt så blir inte kesosmaken så stark.

Någon annan som vet hur det egentligen är med lightsaft?

jag har ingen aning om lightsaft, men jag har fått för mig att det är ok med lightläsk...

om man tittar vad det innehåller menar jag, så är det ju inget "otillåtet"

jag har i alla fall unnat mig själv det ibland.

och samma sak borde det väl vara med light saft då, eller? har dock inte tittat vad det innehåller.

• EmilieG
    Callina skrev 2011-01-07 11:55:38 följande:
    Alltså, förtydligande, jag menar enbart protein varannan dag och protein och grönsaker varannan dag. Eller köra 6 dagar protein och grönsaker och 1 dag enbart protein. :) Hur gör ni?
    Jag kör varannan dag. Tycker det är lättast!
  • EmilieG
    Verkligen skrev 2011-01-07 16:08:58 följande:
    Jädrar vilken huvudvärk jag hade igår kväll..=( Och hela förmiddagen var jag väldigt yr och hade dubbelseende. Kändes som jag skulle svimma på jobbet. Men nu mår jag bättre. Jag kan tro att det är min sockerabstinens som gör sig påmind.

Nåt jag undrar lite är hur mycket man bör äta så man inte svälter sig själv.
    Morgonen idag började dåligt för jag hade glömt att jag skulle åka och jobba så jag fick bråttom men jag drack ett glas Yoggi Mini som faktiskt var supergod trots att jag inte är så förtjust i yoghurt.. Och på det ett stort glas vatten. Till lunch åt jag en kycklingfilé med lite vitlökssås gjord på lättcreme fraiche. Har druckit ca 1 liter vatten hittills idag. När jag kom hem från jobbet vid 15.30 så stekte jag 2 ägg och till det tog jag en skiva rökt kalkon och faktiskt en skiva rökt skinka fast man inte ska. Sen strödde jag färsk persilja över och det vart faktiskt supergott. Det är nog när jag enbart äter ägg det inte är gott.  Frågan är om man ska kalla den måltiden för mellanmål eller middag.

Funderar på havrekliplättar till kvällsmålet.
     Äter jag för mycket/för lite tycker ni?
    Jobbigt med huvudvärken :( Hoppas det inte upprepar sig.

Jag tror det är ganska viktigt att äta mycket, självklart inte FÖR mycket,
    men i den mängd och antal måltider man gjort tidigare.
    Så för mycket tycker jag absolut inte du äter.
    Frukost, Lunch, Middag känns som det viktigaste. Men sen även mellanmål och kvällsfika är väl bra?!

Angående rökt skinka så gör jag faktiskt likadant, nyss köpt hem mig ett paket
    som jag äter av nångång då och då, liksom inte vräker i mig varje dag
    utan max några skivor någon dag i veckan eller så.

Men jag är super super dålig på det där med att äta tillräckligt mycket,
    man kan nästan säga att jag svälter mig själv lite grann kanske,
    men absolut inte med flit.
    Jag äter bara frukost och middag oftast.
    Glömmer bort att göra lunch och mellanmål.
    Ibland kan jag göra något att äta senare på kvällen om jag är sugen/hungrig.

Men jag har varit så sen jag gick hem från jobbet för drygt 1 år sedan (sjukskrivning och mammaledig),
    alltså även innan jag började med dieten.
    Så det är ingen tanke jag går med att jag vill gå ner mer genom att svälta mig
    utan jag är medveten om hur dåligt det är att äta så lite,
    jag är bara så himla himla dåligt på att komma ihåg att äta mer och bli hungrig.

Men jag rekomnederar ju verkligen andra ändå att äta "som man ska".
    Speciellt om man jobbar också, då behöver man mer energi.
  • EmilieG

Jag reste ju bort två veckor över jul och nyår och höll inte min diet alls då.
    Vägde mig i Måndags och jag hade bara gått upp 1 kg. Trodde jag skulle gått upp mer faktiskt
    så mycket gotta som jag åt.
    Men jag valde att köra 5 proteindagar för att kompensera dom onyttiga veckorna
    och idag vägde jag mig igen.
    Gått ner 2,5 kg sen i måndags. Känns toppen :)
    Nu går jag över till  proteindagar och grönsaker+protein varannan dag :)

• EmilieG
    Josefine Hedlund skrev 2011-01-09 21:45:20 följande:
    Nu har jag beställt dukan diet boken och en receptbok. Tror mkt på denna livsstil och känner att jag vill vara ordentligt insatt innan jag kör igång. Så att jag verkligen går in för det denna gång!
    Nån som har boken?
    Känenr mig verkliogen motiverad nu!
    Var har du beställt boken och vad kostar den?
    Jag har varit inne på adlibris och bokus och där finns det 2 böcker
    (3 böcker om man räknar recept boken också)
    och jag kan inte förstå vilken som är "den rätta" eller bäst...
    Ena kostar ungefär 80 kr och är några fler sidor än den som kostar ca 160.
    Och när jag läser om dom står det ungefär samma sak, det är samma häftning av böckerna
    och framsidorna är näst intill identiska. Jag funderar också på att köpa,
    men förstår inte vilken av dom jag ska köpa i så fall...
    Sen funderar jag också på att köpa recept boken för att få lite tips och idéer på nya maträtter.
  • EmilieG

Jag vägde mig idag, wohooo Skrattande
    Jag har nu nått mitt delmål, jag har gått ner hälften av vikten jag ska gå ner .
    Jag har gått ner 8kg och ska allt som allt gå ner 15 :)
    Känns underbart, nu är det bara hälften kvar :)

• EmilieG
    XXX09 skrev 2011-01-13 12:02:18 följande:
    Grattis :D Det måste kännas jätteskönt:) Hur länge har du kört Dukan? 
    Jag är inne på min 5:e dag på attackveckan och har hittils gått ner 1,2 kg och det känns bra, dock läääängtar jag ihjäl mig på grönsaker varannan dag  

Jag har även beställt hem proteinpulver som jag ska ta på morgonen och som ett mellanmål. Tycker annars att jag framförallt på morgonen nästan bara får i mig yoghurt & ett ägg. Vill gärna ha mer protein direkt på morgonen. Någon annan som kompletterar med proteinpulver? 
    Tack, ja det känns verkligen jätte skönt.
    Förstår att du längtar till grönsakerna. Men det är inte långt kvar nu tills du får lägga till det :)
    Jag är inne på dag 39 i fas 2. :) Har hållt på sen slutet av november ungefär, så snart 2 månader. 
    Jag kör med proteinpulver ibland till mellis och gör proteinshake med minimjölk.
    Vad är det för proteinpulver du har köpt?
  • EmilieG
    Verkligen skrev 2011-01-13 12:30:01 följande:
    Grattis, måste ju kännas fantastiskt! Bra kämpat!
    Tack :) ja det känns skit bra.
    Har inte tänkt på att jag börjat närma mig hälften mer och mer
    och helt plötsligt slog det mig bara att jag faktiskt gått ner mer än hälften.
    Jaa, det är en skön känsla verkligen :)
  • EmilieG
    tussill skrev 2011-01-23 12:02:31 följande:
    Hej på er!

Har sett denna tråd tidigare men la aldrig ner tid i och läsa den. Nu när jag har förståt lite bättre vad det går ut på, så vill jag givetvis haka på er.
    Så vad ska en nybörjare tänka på? Tänkte börja imorgon så jag ska ta tid på mig idag och handla hem "bra" mat!
    Är vatten det enda man får dricka? Lät faktiskt super gott med färsbiffar, lätt yogurth osv
    Era bästa tips?

Hur mycket har ni gått ner sen ni börja och hur lång attack fas ska man ha?

Tacksam för svar
    Som nybörjare tror jag man ska tänka mycket på att ha rätt grejer hemma.
    Så man inte behöver panik handla när man är som hungrigast och inser att man inte har
    rätt saker hemma. Då fuskar man lätt tror jag.
    Fokusera på vad som är tillåtet eftersom första fasen bara varar en kort period
    i stället för att fundera "men det här då?, men det här då?", kör på bara... 
    Det du hittar nerskrivet där du läser om dieten är i princip det som är godkänt :)
    Självklart ska du ju fråga annars om det är något du undrar över.
    Mitt tips är också, väg dig inte FÖR ofta, man kan ibland haka upp sig på några gram här
    och där som går upp och ner. Väg dig 1 gång i veckan, vid samma tidpunkt, ungefär samma kläder...

Vatten är väl det som är viktigast att dricka.
    Du kan även dricka lättmjölk/minimjölk, kaffe och te, men utan socker (istället sötningsmedel).
    I Dukan boken står det att även Cola light/zero är tillåtet, men jag lyxar bara till med det ibland,
    känns nästan för lyxigt att dricka det oftare. :)

Jag har gått ner 10 kg på snart 2 månader.
    (med lite fusk och uppehåll under jul & nyår)
    Nu har jag 5 kg kvar :)
Svar på tråden Dukan dieten!!! I love it! Någon som prövat en längre tid?