• EmilieG

Dukan dieten!!! I love it! Någon som prövat en längre tid?

Beatrissan skrev 2011-01-23 23:31:41 följande:
    Har faktiskt druckit massa lightdryck, julmust light, cola light osv.... Är egentligen emot dessa lightprodukter, men OJ vilka polers vi är nu! Hjälper mig dock att hålla i schack...

Mitt tips för att minska suget är att äta regelbundet och ha "godkänd" mat  lätttiöögängligt att ta av n är suget eller attackhungeranfall sätter in =)
    åh vad bra, då behöver jag inte ha ångest om jag skulle vilja dricka lite mer light läsk :)
    det är jävligt gott att ta ett stort glas cola zero när man är sötsugen men inte får.
    det dämpar suget lite för mig i alla fall då :)
  • EmilieG
    tussill skrev 2011-01-25 08:26:05 följande:
    Ja men jag tror det jag gjorde fel var att äta för lite middag. Nu äter man ju inga kolhydrater som pot, ris och pasta så jag kanske skulle ha tagit lite mer kött istället för mini portion. Jag äter ju inte frukost heller då min mage är som den är. Så det blir till och öka på lite mer mat idag.
    Tog fram kyckling igår kväll, får koka mer ägg och göra någon god sås till.
    Haha jag skulle testa blanda i någon krydda i lätt kesellan igår men det sluta med att det smaka pyton! usch var bara till och slänga.
    Får man köpa färdig dipp på affären och blanda i lätt creme fraiche eller kesella?
    Jag har köpt färdig dipp nån gång ibland när det krisat och jag inte kommit på
    något bra sås och vill ha varitation.
    Det är ju lite socker i, så helt tillåtet är det väl inte,
    men bara man kanske inte gör det varje dag så skadar det ju inte.
    Lätt creme fraiche är ju egentligen lite för mycket fett i ändå, det är väl typ 10-15% eller så
    och helst ska man ju hålla sig under 1%. Men det är ju självklart upp till var och en.
    Lättkesella och lätt kvarg är väl det som är minst i (lättkvarg har bara 0,1% fett & lättkesella 1%)

Jag brukar nästan alltid göra lite olika kalla såser, här är några: 
    Till Kött:
    lättkvarg, lite kött sky om jag kokat köttet, lite soya och lite grillkrydda.
    (om man inte kokat köttet kan man bara lägga till lite mer kryddor för mer smak)
    Curry sås:
    lättkvarg, massa curry, (lite senap om man vill), lökkrydda & lite salt.
    Till fisk eller kyckling:
    lättkvarg, citronpeppar, chilipeppar & pasta krydda (eller grillkrydda).

Jaa, jag tycker man kan göra mycket med massa olika kryddor.
  • EmilieG

Jag gjorde kardemummaskorpor idag. (eller håller på, dom är på "torkning" i ugnen fortfarande)
    Tog ett litet smakprov nyss och tror det kan vara riktigt gott med en smal skinka eller kalkon på
    eller som komplitering till maten eller yoghurt .
    Här är receptet:

3 ägg

1/2 burk  (125 g ) lättkesella
    5 msk havrekli
    5 msk majsmjöl
    2 tsk bakpulver
    1 tsk malen kardemumma
    2 msk Canderel (eller någon annan sötningsmedel)
    Sätt ugnen på 200 grader
    Rör ihop alla ingredienser till en jämn smet.
    Bred ut den på bakpappersklädd plåt. ca 5 mm tjockt
    Grädda ca 10 minuter
    Skär i sneda bitar 
    torka sedan i ugn på 100 grader med luckan på glänt.

Sen angående diskussionen om kvarg och kesella...
    På kesella burken står det även kvarg, så det stämmer.
    Men det finns en burk som är Icas märke där det bara står Kvarg
    och som har lägre fetthalt än kesellas kvarg. :)
    Bara så det hela blir uträtt :)
  • EmilieG
    Snuttan76 skrev 2011-01-28 08:54:59 följande:
    Jag har kört Dukan sedan 26 november, har gått ner 8 kg, men har stått still ett tag nu. Fuskade på julafton, nyårsafton och nyårsdagen. Har 2 kg kvar men ser det inte som något problem, jag trivs bra med att äta så här, visst ibland så tryter fantasin och det blir mycket kyckling.  Är det någon som har några trevliga recept så tar jag gärna emot.Glad
    Vad roligt, vi började exakt samma dag
     och jag fuskade också på julafton, nyårsafton och även några dagar innan och efter nyår
    då jag var hos min syster som hade en massa godsaker hemma jag inte kunde motstå
    och även en massa god mat :)

Jag äter väldigt mycket kyckling jag med. Så enkelt och man kan krydda det på så olika vis
    så det ändå blir lite variation. Annars blir det lite färsbiffar, lövbiff, pepparbiff ibland.

Vad skönt att du bara har 2 kilo kvar.
    Jag har gått ner drygt 10 kg men har ca 4kg kvar, så det tar nog drygt en månad till
    innan jag är nere på min måvikt skulle jag tro.
  • EmilieG

Hallå alla. Jag har syndat en del i helgen jag med faktiskt.
    Mer än dig Tussill.
    Men jag förstår hur du känner, för framför allt i början av dieten vill
    man ju sköta sig till 100% och man får minsta lilla ångest över om man fuskar
    eller gör fel. Och det är bra att man får den ångesten för då gör man troligtvis inte om det :)

Jag har som sagt fuskat, jag åt ett par hemma gjorda Pizzabullar med min sambo i Fredags
    till middag. Jag har ingen ursäkt till det mer än att jag hjälpte till att göra dom och har aldrig
    ätit det förut så jag blev så jävla sugen och föll för frestelsen.

Men igår var det värst, vi var också på Ikea i flera flera timmar så vi bestämde oss för att äta lunch där'
    för att orka handla vidare det som skulle handlas.
    Jag letade inte änns efter det nyttigaste alternativet eller tog bort eller la till eller nånting
    utan jag lyxade till ordentiligt med en Köttbullsmeny med potatis, brunsås och lingonsylt,
    efter det åt jag en semla som jag inte kunde motstå för det billiga priset 5kr
    och till menyn fick man en liten choklad mousse som jag tog några små skedar utav
    och Danne, min sambo, åt upp resten.
    Så jag syndade ganska rejält  Rynkar på näsan

Det värsta är nog att jag inte direkt känner ångest, det kan vara lite farligt.
    Men jag känner lite grann att jag kommit så långt i min diet så jag vet
    också att det inte var någon katastrof utan jag kan kompensera det
    och straffa mig själv med några proteindagar nu framöver.
    Så det kommer jag självklart göra.

Och om lite mindre än en månad så ska min syster-dotter döpas
    och då kommer det bjudas på smörgåstårta och cuppcakes.
    Så jag kommer nog fuska lite då med och sedan kompensera upp det.

Men annars så måste jag verkligen vara hårdare med mig själv.
    Men jag tänker mycket att dieten måste vara uthärdlig och om det betyder att man
    fuskar någon gång ibland (men absolut inte gör det till en vana) så är inte det någon katastrof.
    Man kan ju kompensera upp det sen.
    Jag vet i alla fall med mig själv att jag skulle aldrig klara att hålla tyglarna för hårt,
    att aldrig unna sig något och hoppa över roliga tillfällen med kompisar eller familj.
    Då skulle jag avsluta dieten här och nu och säga Screw it... Det viktigaste är att man mår bra!
    Visst skulle jag kunna hoppa över att äta något alls på dopet, men det tar ju ett antal timmar
    med kyrkan och fikat sammanlagt och då hinner man ju bli hungrig och då mår man
    ju inte så bra att vara social och glad och super hungrig och se alla äta dessa godsaker.

Nej, det funkar inte för mig.

Så det ända jag säger är, var inte för slappa mer er själva men var heller inte för hårda.
    Det är ingen katastrof, men BRA att ni ändå får ångest. Det ska man ha.
    Men stryp inte er själva för det misstaget, ta tag i det igen och kämpa vidare. Skrattande

(sorry för det extremt långa inlägget ;) )

• EmilieG
    Mysgosmys skrev 2011-01-30 14:07:52 följande:
    Jadu jag hade läst detta på sidan: 
    www.mydukandiet.com/dieting/attack-phase.html

You can eat as much as you want as long as it is on the allowed foods list.
    Allowed Foods Lean beef, veal or rabbit (mince under 10%, avoid ribs) Chicken and turkey (except skin and outside part of the wings) Ham (low fat and lean) Beef, veal, or chicken liver Any fish (except canned in oil or sauce) Shellfish and crustaceans Eggs (up to two per day, unlimited egg whites but watch the yolks if you have high cholesterol) Dairy products (low fat, below 5% fat) Sweeteners (except fructose based), vinegar, mustard, spices, herbs, garlic, onion (as spice), lemon juice (only as spice, not for drinking), sugar free natural ketchup (in moderation), sugar free chewing gum
    Alltså "Mjölkprodukter (låg fetthalt, under 5% fett)"... Nu blir ju jag förvirrad =P
    Självklart är det ju bra om man har så låg fetthalt som möjligt, så 0,1 är ju inte fy skam ändå =)

Jag har läst i andras bloggar att man ska ha 0% fett, men det går ju inte så helst under 1%
    men eftersom det står på dukans sida att upp till 5% så lär ju det stämma.
    bara skönt i så fall att det är ok, då kan man nog hitta lite mer variation på såser osv :)
  • EmilieG
    mamita64 skrev 2011-01-30 23:08:21 följande:
    Hur smakar kvarg? Vilken konsistens har det? Som creme fraiche kanske ?
    ja precis, kvarg är i princip samma som creme fraiche, samma konsistens :)
  • EmilieG
    Mayda skrev 2011-01-30 14:01:17 följande:
    jag fick för mej att saltet binder vattnet i kroppen...
    man får ha lite salt, men inte en överdriven mängd.
    annars gällande annan krydda får man krydda precis som man vill :)
  • EmilieG
    tussill skrev 2011-01-30 13:45:37 följande:
    Då kan vi konstatera att det är Ikeas felTungan ute haha det tycker jag lät bra.
    Jag tycker också man ska kunna unna sig något gott men inte allt för ofta. Om inte annat vet jag att mitt samvete fungerar hittills. Men du har väl kört dieten längre än mig? klart man ska kunna unna sig lite. Min del var det jobbigt eftersom det är första veckan.
    Min vän som jag ska till 3 gången nu har lovat och bjuda på torsk eller kyckling idag, så nu ska jag inte fuska mer för denna vecka hihi.
    Får åka handla nytt till veckan som kommer ikväll så att man har mat hemma. Hungern gör att man fattar dåliga beslut.
    Gör inget att inlägget ditt vart så långt, gillar och läsa hur ni andra har det.
    Jaa, vi skyller på Ikea Skrattande 
    Så bra att det inte blev värsta långtråkiga novellen jag skrev då ;)
    Tycker också det är roligt att läsa om andra, det är ju därför man är här liksom :)
    Jag har kört dieten i drygt 2 månader, så ja jag har hållt på lite längre än dig Tungan ute
  • EmilieG
    MatildaAn skrev 2011-02-03 21:22:21 följande:
    Får man endast dricka vatten?
    Njae, man får dricka mini/lätt-mjölk också.
    Light läsk har vi haft en diskussion om här tidigare och det kom vi fram till är ok,
    läste även i Dukan boken att Cola light är godkänt så då borde andra lightläsker också vara det.
    Kaffe och te, utan socker. Sötningsmedel och lätt/mini-mjölk om du vill ha något däri.
    Så det finns ju lite mer än bara vatten att dricka :)
  • EmilieG
    bara lilla jag skrev 2011-02-08 20:17:52 följande:
    får man äta hur mkt man vill utav de mejeriprodukter som är okej? eller är det begränsningar på det? Har letat men kan inte hitta något svar på det
    Ja jag tror att man får äta hur mycket man vill. I princip i alla fall, det är ju proteinet som ska vara
    huvudmålet i maten så att säga, så man ska ju aldrig äta/dricka mer mejeriprodukter än proteinet
    man får i sig. Men annars är det väl no limit skulle jag tro. Som sagt, ägg är väl det som
    det finns begränsningar om.
  • EmilieG

Vet att det här inte tillhör dieten, men det här är det ända stället jag skriver på lite då och då,
    så jag skulle vilja ragga lite röster Flört
    Skulle vara jätte roligt om ni ville gå in och rösta på mitt lilla älskling på den här sidan:

http://www.viforaldrar.se/omslagstavling/?view-id=40942

Han är anmäld till en fototävling som skulle vara såå roligt om man vann.
    Man kan ju prova i alla fall Glad

• EmilieG

Åh den chokladkakan måste jag prova. :)
    Ni som har gjort den, blev den bra och god?  :)

Använde ni kvarg?
    Jag försökte tidigare nämligen göra en varmsås på kvarg, soya och lite kryddor
    men den skar sig totalt och blev jätte grynig och äcklig,
    så jag har fått för mig att man inte kan värma kvarg.

Men däremot så vet jag ju att man har kesella i lussebullar och så, så den kan man ju värma.
    Vad använde ni nu i kakan? Kvarg eller Kesella?

• EmilieG

Jag har provat maräng, kakor, muffins, bröd.... men tycker inget utav det har varit
    någon höjdare direkt. Tråkigt... Och nu låter det som att även den här chokladtårtan inte är någon höjdare.
    Man hoppas ju på att hitta något tillåtet  att mumsa i sig på kvällarna eller till fika eller så,
    men det ska väl bara vara så helt enkelt att det där lilla extra får man vänta med. :/

Jag har ärligt talat fuskat en hel del förra veckan, mått halvdåligt och inte haft
    någon motivation alls för dieten.
    Men den här veckan satte jag igång igen och nu kämpar jag för fullt med motivationen.
    Jag har ju bara någon månad kvar (om jag slutar fuska) tills jag nått min målvikt
    så det är ju bara att bita ihop egentligen.

Hoppas ni tillfredställer era behov där ute i alla fall och dieten funkar bra :)

• EmilieG
    Beatrissan skrev 2011-02-11 22:13:56 följande:
    KOm igen nu, du har ju varit så himla duktig, kämpa....
    Klart det kan va himlans tråkigt, men du har väl bara 1 mpnad kvar nu lite drygt?!
    Nä ta dig i kragen nu, det är helt okej att komma av banan, bara man tar sig upp igen!!
    Solig
    Jag har haft riktig tur ändå, jag har inte gått upp något i vikt fast jag fuskat
    utan jag har till och med gått ner 1,3 kg på en vecka nu.
    DET om inte annat peppar ju mig att skärpa mig nu, så det ska jag verkligen göra.
    Tack för peppningen. Jag ska verkligen kämpa den sista tiden nu till nästa fas :)
    Den ser jag fram emot, när man får ett par "normala" måltider i veckan :)
  • EmilieG

Det skrivs väldigt mycket olika angående ägg och hur mycket och ofta man får äta det.
    Om man bara läst faktan lite snabbt så kan man lätt kanske haka upp sig på vissa siffror och ord
    och då lätt missuppfattat.
    Men som Mysgosmys skrev här ovan så får man äta 2 ägg gulor om dagen och obegränsat med vitor.

Sitter nu med Dukan boken i knät och översätter lite snabbt vad som står:
    Folk med för högt kolesterol ska gärna inte äta för mycket ägg, eller rättare sagt ägg-gula.
    Dom bör inte äta mer än 3-4 ägg-gulor i veckan, men hur mycket äggvita dom vill.
    Då kan man t.ex göra en omelett med 2 äggvitor och 1 ägg-gula för att då ut lite mer.

Men har man inte högt kolesterol och självklart inte heller är ägg allergiker så
    är det tillåtet att äta 2 ägg (2 gulor, obegränsat med vitor) om dagen.

• EmilieG

Har hållt mig härifrån ett tag nu, hade ett diet-uppehåll hela mars, det var mycket som hände då
    och jag var så otroligt omotiverad. Men nu sätter jag igång igen och ska gå ner ca 5-6 kg.
    Hur går det för er andra?
    Det har varit tyst här en vecka nu, det är väl inte så vanligt?! :)

• EmilieG
    Beatrissan skrev 2011-05-02 22:30:10 följande:

EmelieG: Hur går det för dig? Du som varit så duktig o kämpat så länge.... :)
    Hoppas det gått bra för dig iaf, ska sätta igång i höst igen när bebis kommit ut o beroende på hur amning går...

Fortsätt kämpa ni andra!!

Jag önskar jag kunde säga att det går super.
    Men jag måste tyvärr erkänna att jag hoppat av dieten Förvånad
    Jag var i en svacka hela februari men försökte kämpa vidare.
    Men i mars hade jag så mycket med kalas och semester osv så jag bestämmde mig för att
    ta ett uppehåll och sätta igång igen i april med nya tag och ny motivation.
    Försökte i kanske ett par veckor men jag hittade aldrig riktigt motivationen så jag gav helt enkelt upp.

Jag hann gå ner 12 kg och för några dagar sedan var jag tvungen att väga mig efter det
    abrupta avslutet då jag kände mig svullen och allmänt uppblåst, men jag hade bara gått upp 1 kg.
    Så det känns faktiskt suveränt med tanke på mitt snabba avslut som sagt.

Jag håller verkligen tummarna för er andra och hoppas att det går bra för er.
    Jag hade tyvärr inte mentaliteten att fortsätta men jag hoppas ni klarar er igenom era svackor,
    om ni änns har några ;)
Svar på tråden Dukan dieten!!! I love it! Någon som prövat en längre tid?