Inlägg från: Beatrissan |Visa alla inlägg
  • Beatrissan

Dukan dieten!!! I love it! Någon som prövat en längre tid?

Anonym (Wohoo) skrev 2011-01-22 00:32:06 följande:
    Blir ju jättepeppad av er här nu! Ska också börja med denna diet, på måndag! Är ju lite av en måndagsbantare.. ;) Men denna gång ska det bannemig gå vägen! Har inga pengar nu men får på måndag så då ska jag handla :)

Desvärre så säger hemsidan att jag inte kommer att ha nått min målvikt förrän 8 augusti, och jag som helst hade velat nå den till sommarens början.. Men jag kommer förhoppningsvis ha gått ner en hel del ändå! 

Får man bara äta max 2 ägg om dagen? Jag tolkade det ju som att man kunde gå och äta ett kokt ägg när sötsuget pockar på eller så...?
    Och varför får man inte äta fläskkött? Det finns väl rätt magert sådant, eller? 
    Jag äter fläskkött (det har en högre fetthalt) men det funikar bra för mig ändå.
    Håller mig till max 3 ägg per dag, hört att det inte är bra med förmkt ägg..

Lugn bara lugn, jag ska också vara heltfärdig i augusti, det har lite flyttats fram, men det är ju så olika och individuellt, det kan gå snabbare elle rkanske långsammare, se det som en riktlinje om man följer programmet och tänk att du gått ned en hel del till sommaren....
  • Beatrissan
    Mysgosmys skrev 2011-01-22 21:15:06 följande:
    Enligt det där testet så ska jag köra attackfasen i 6 dagar, men jag hade tänkt köra den ca 10 dagar... Är det dumt om man inte gör exakt som han säger? Blir det några biverkningar om jag kör i 10 dagar tro?
    Pröva. oftast har man huvudvärk dag 3-5 sen e det över.... Börja du och känn efter, tror inte att blir några speciella biverkningar, då utgår jag från mig själv o vad jag har hört....
  • Beatrissan
    Mysgosmys skrev 2011-01-23 00:48:31 följande:
    Jojo men det är väl som med nutrilett, då brukar jag kunna ha huvudvärk ett par dagar.. Men huvudvärk har aldrig besvärat mig, jag har det så sällan så jag tycker nästan att det är lite mysigt när jag väl har det... ;)

Jo men jag tänkte på "schemat" som nu lagts upp.. Ifall det rubbas eller nåt så att det tar ännu längre tid ?
    Jag tycker förstås att det borde gå lite fortare men man vet ju inte.. ^^ 
    Nä, för fas 2 ska du bara köra tills du gått ned så mycket som du vill, det är lite du själv som bestämmer hur länge du ska hålla på beroende på hur mycket du vill ner..

Seså, sätt igång :)
  • Beatrissan
    Mysgosmys skrev 2011-01-23 01:31:17 följande:
    Haha =) Ja, det kan ju inte skada att försöka iallafall.. Denna diet är jag faktiskt peppad på, har testat allt annat som finns ungefär... 

Ska börja på måndag som sagt!
    Frågan är om man ska pausa bebisverkstan så länge kanske.. Hmm... 
    Nej kör på samtidigt.... så e de väl bara att utvecvkla dieten om du blir gravid....
    Så tänkte jag när jag börja iaf, blir de så blir de och då får jag väl äta lite mer isåfall och äta grönsaker till varje måltid, men fortfarande inte äta ris, pasta mm.
  • Beatrissan
    EmilieG skrev 2011-01-23 23:28:08 följande:
    Som nybörjare tror jag man ska tänka mycket på att ha rätt grejer hemma.
    Så man inte behöver panik handla när man är som hungrigast och inser att man inte har
    rätt saker hemma. Då fuskar man lätt tror jag.
    Fokusera på vad som är tillåtet eftersom första fasen bara varar en kort period
    i stället för att fundera "men det här då?, men det här då?", kör på bara... 
    Det du hittar nerskrivet där du läser om dieten är i princip det som är godkänt :)
    Självklart ska du ju fråga annars om det är något du undrar över.
    Mitt tips är också, väg dig inte FÖR ofta, man kan ibland haka upp sig på några gram här
    och där som går upp och ner. Väg dig 1 gång i veckan, vid samma tidpunkt, ungefär samma kläder...

Vatten är väl det som är viktigast att dricka.
    Du kan även dricka lättmjölk/minimjölk, kaffe och te, men utan socker (istället sötningsmedel).
    I Dukan boken står det att även Cola light/zero är tillåtet, men jag lyxar bara till med det ibland,
    känns nästan för lyxigt att dricka det oftare. :)

Jag har gått ner 10 kg på snart 2 månader.
    (med lite fusk och uppehåll under jul & nyår)
    Nu har jag 5 kg kvar :)
    Har faktiskt druckit massa lightdryck, julmust light, cola light osv.... Är egentligen emot dessa lightprodukter, men OJ vilka polers vi är nu! Hjälper mig dock att hålla i schack...

Mitt tips för att minska suget är att äta regelbundet och ha "godkänd" mat  lätttiöögängligt att ta av n är suget eller attackhungeranfall sätter in =)
  • Beatrissan
    EmilieG skrev 2011-01-24 00:07:24 följande:
    åh vad bra, då behöver jag inte ha ångest om jag skulle vilja dricka lite mer light läsk :)
    det är jävligt gott att ta ett stort glas cola zero när man är sötsugen men inte får.
    det dämpar suget lite för mig i alla fall då :)
    Ja men precis =)
    Gillar att ha lite god skinka i kylen med att "möla" i sig om man får abstinens! =)
  • Beatrissan
    tussill skrev 2011-01-24 11:00:02 följande:
    Tack för era svar!
    Det här ska bli spännandeSkrattande Ska åka in till ica maxi idag och handla inför attack perioden.
    Men hur vet man hur länge man ska äta dieten? Får man svar om man fyller i på den engelska sidan?
    Känns bra att man får dricka kaffe, te och lättmjölk. Tycker inte om mjölk så mycket men vill ha det i kaffet.
    Dricker bara en kopp på morgon så det känns skönt att man får ha det kvar.
    Fick man äta lätt yogurth?
    Tror jag ska göra färsbiffarna till middag idag och blanda till någon lätt sås.
    10 kg på 2 månader! Inte illa EmilieG

Hur snabbt märkte ni att dieten börja ge resultat? Ja jag ska inte väga mig för ofta då blir det nog bara jobbigt.

kram
    Man märker resultat direkt... ca 3 dagar och det är - på vågen!
    Tips på Youghurt är Arlas låhkaloriyoughurt i olika smaker innehåller 0,01 fett...
    Eller Verums youghurt med lite fett i.
    Om du fyller i på Dr dukans sida så får du riktlinjer där om hur länge din attackfas ska pågå oftast mellan 5-10 dagar..

Att väga sig 1g i veckan vid samma tillfälle på dagen är en bra idé och då och då när motivationen sviktar!
    Mamma Cia skrev 2011-01-24 10:10:44 följande:
    Sitter här hemma nu & äter mellanmål, gröt på vetekli & vatten med en liten skvätt mjölk.

Till frukost åt jag 2 ägg, lättfil samt vetekli & psyliumfrö.

Kom på en sak jag funderade över, är det ok att äta sötningsmedel ? Får man äta Kaviar ? Rom ?

Ja, aspartam är tillåtet tror jag. Cola light /zero är tillåtet och däri är det aspartam.
    Jag äter lite kaviar på ägget och samma borde ju funka med rom... Började med kaviar härom veckan och har då redan hållt på i 2 månader..

KOlla gärna in www.familjeliv.se/Forum-4-46/m55690543.html för lite mattips osv..
  • Beatrissan

Asså enligt Dr Dukan ska man inte äta fläskkött. Sen gör man ju som man vill.
    Man ska inte äta förmycket mejeriprodukter heller.

Grunden i dieten är ju att man ska äta massor av protein, det är en proteindiet. 
    Man ska undvika fett, socker och stärkelse.

Godkänt är bla
    Ägg, Nötkött/stek, Fisk, Skaldjur, Viltkött, Kyckling, Kalkon, Mejeriprodukter med så lite fett/kolhydrater som möjligt <1% (keso, kesella, lätt-yoghurt), Vete/Havrekli

Det är skrivet ganska många gånger i tråden tidigare om vad man ska äta osv..
    Sen finns det forumet jag länkade innan till där det finns tips på mat mm.

• Beatrissan
    Frida2009 skrev 2011-01-24 18:13:45 följande:
    Hur smakar den gröten?
    Jag har gjort de där vetekliplättarna, vilket va de värsta jag ätit någonsin. Hua va de smakade illa:(

Sötningsmedel får man äta!
    Kaviaren tror jag inte är godkännd. Den är nog för fet.
    Kaviar är ok, likså senap!

har du testat att hälla massa kanel i plättarna?
  • Beatrissan
    Anonym skrev 2011-01-24 18:52:31 följande:
    Det är 33% fett i vanliga kaviaren runt 20% fett i lätt-kalles.
    Med tanke på den lilla mängd man äter är det inte alls farligt!!
Svar på tråden Dukan dieten!!! I love it! Någon som prövat en längre tid?