Skulle du förlåta din syster om hon inte kom på din sons begravning?
Anonym skrev 2010-11-07 23:09:19 följande:
Hon har altid haft ett behov av tt känna sig viktig, viktigast, så jag är nästan helt övertygad om att det var för att hon ville bevisa hur viktiga hennes studier var, för hon tar varje tillfälle i akt att framstå som viktigast.Är hon en person som är van att ta stor plats och gärna vill vara i centrum kanske hon valde att inte gå för att inte riskera att "stjäla showen"... I situationer som är väldigt drabbande - som en begravning - hamnar man lätt i sina invanda beteendemönster - och hon insåg kanske att det var troligt att hon skulle hamna där. Oavsett hur hon ansträngde sig med motsatsen. Hon ville kanske låta dig ensam ha tillgång till era föräldrar den här dagen - och inte riskera att de hamnade i att trösta henne ("som vanligt") istället för att finnas för dig...
Det kanske inte ens var så genomtänkt - bara att hon kände på sig att rollfördelningen i familjen skulle bli väldigt konstig den här dagen (förästås) - och att hon inte skulle kunna hantera det på ett bra sätt. Och troligen hade det ju varit ett problem för dig om hon kommit till begravningen och tagit väldigt stor plats också...
Mitt enda råd är egentligen att prata med henne. Säg som det är: "Jag har tänkt mycket på begravningen och att du inte kom dit. Du hade kanske dina skäl som jag inte vet om - men jag är fortfarande arg på dig för det. Mer arg nu än jag var då faktiskt. Du behöver inte förklara dig men jag ville tala om det för dig - för du har säkert märkt att något är fel. Och nu vet du vad." ...och så kan hon ju göra vad hon vill med den informationen. Och du har fått det ur dig.