• Anonym

Skulle du förlåta din syster om hon inte kom på din sons begravning?

För några år sedan avled min son, och jag hamnade i en slags chock. Vi (min man och jag) planerade sonens begravning och valde att hålla den väldigt liten och intim, bara närmaste familjen, jag orkade inte med fler. Jag har en syster och en mor och en far som fortfarande är i livet, så de var bjudna samt min mans familj, hans mamma och pappa.

Min syster valde att inte komma, hon hävdade att hon hade en viktig tenta som hon behövde ta och hon kunde därmed inte delta, istället skulle hon komma på urnsättningen. Just då var jag i chock och orkade och ville inte ta konflikten, sorgen tog upp all min energi och att ta mig ur sängen på morgonen och andra vardagliga ting. Sagt och gjort så kom hon inte men valde att delta i urnsättningen en månad senare, och jag trodde att jag var ok med detta.

Under åren som har gått sedan dess har jag dock funnit mig bli mer och mer irriterad på hennes ego. Hon är lillasyster och har alltid varit mammas och pappas lilla gullunge, vi har alltid tvingats ta hänsyn till henne och hennes känslor, hon är nämligen "otroligt känslig", mina föräldrars favorituttryck. Det skiljer ett antal år mellan oss också så vi har aldrig varit särskilt tighta.

Nu har jag iaf kommit på att jag är otroligt bitter och ledsen och besviken över att hon inte kom på min sons begraving, självklart finns det fler händelser som fått mig att känna på detta sätt, men just det här väger tyngst. Det finns omtentor, hon valde att prioritera sin tenta framför min sons begravning och jag varken kan eller vill förlåta detta. Överreagerar jag, hur skulle ni tänka?

Just nu har jag sagt upp all kontakt med henne, jag orkar inte med henne, och samtidigt är jag djupt olycklig för det här, hur går jag vidare?

• Svar på tråden Skulle du förlåta din syster om hon inte kom på din sons begravning?
  • delifi2

Hon kanske oxå var vädligt lessen och inte orkade med en begravning men inte ville säga det till dig.

Det bästa ni kan göra är att prata med varann, att du säger till henne vad du känner och att du får höra vad hon säger

• Iya Akintunde

Beklagar sorgen först och främst.
    Min första tanke är att det kanske var hennes sätt att hantera sorgen, alla är vi ju olika. Jag vet inte om jag skulle klara av att gå på någon begravning alls oavsett hur nära personen står mig. Just den omvälvande känslan av en begravning kan nog vara övermäktig för många och även din syster? Nu känner jag ju inte henne och inte dig men jag kan tänka mig att när man är i chock och sorg så kan man liksom förneka sina djupaste känslor och göra sig sysselsatt och otillgänglig för att slippa känna den där enorma sorgen...

• LivL

Prata med henne. Eller om det är lättare, skriv.

Men om det inte var så att hon var för ledsen för att komma, att det verkligen var en sketen tenta, då hade jag också varit helt vansinnig.

• Anonym
    delifi2 skrev 2010-11-07 23:03:55 följande:
    Hon kanske oxå var vädligt lessen och inte orkade med en begravning men inte ville säga det till dig.

Det bästa ni kan göra är att prata med varann, att du säger till henne vad du känner och att du får höra vad hon säger
    Iya Akintunde skrev 2010-11-07 23:05:04 följande:
    Beklagar sorgen först och främst.
    Min första tanke är att det kanske var hennes sätt att hantera sorgen, alla är vi ju olika. Jag vet inte om jag skulle klara av att gå på någon begravning alls oavsett hur nära personen står mig. Just den omvälvande känslan av en begravning kan nog vara övermäktig för många och även din syster? Nu känner jag ju inte henne och inte dig men jag kan tänka mig att när man är i chock och sorg så kan man liksom förneka sina djupaste känslor och göra sig sysselsatt och otillgänglig för att slippa känna den där enorma sorgen...
    Visst kan det vara så, men jag behövde henne och det var min son, varför ska jag behöva ta hänsyn till hennes sorg i det skedet?
  • Anonym
    LivL skrev 2010-11-07 23:06:37 följande:
    Prata med henne. Eller om det är lättare, skriv.

Men om det inte var så att hon var för ledsen för att komma, att det verkligen var en sketen tenta, då hade jag också varit helt vansinnig.
    Hon har altid haft ett behov av tt känna sig viktig, viktigast, så jag är nästan helt övertygad om att det var för att hon ville bevisa hur viktiga hennes studier var, för hon tar varje tillfälle i akt att framstå som viktigast.
  • Anonym
    minst skrev 2010-11-07 23:08:08 följande:
    Hur gammal var din syster när det hände?
    23 år, jag var 27.
  • Havana

Först och främst vill jag skicka en styrkekram till dig..
    Jag kan inte ge dig något råd för att gå vidare, baserat på det "lilla" du skrivit.
    Men jag kan säga som så här, hade min syster (systrar) inte närvarat på mitt barns begravning så vet jag inte vad jag hade gjort.. finns inget ursäkt i världen att inte närvara (ngn kanske, men definitivt inte en tenta.)
    Nä, skamligt av henne.. även om hon är "känslig" å dina föräldrars minsta, så borde hon själv inse att i det skicket du var i så behövde du allt stöt och närhet du kunde få i det läget.. både före, under och efter..
    Förstår att du inte orkade ta i det då, men detta kommer gräma dig om du inte får upp det till ytan.
    Om du tycker det är svårt att ta det "face-to-face" är mitt tips att gå hem till henne, säga att du skrivit ett långt brev (som du då gjort) och förklara för henne att det är jobbigt att säga allt rakt ut och du vill att hon ska läsa detta brevet i lugn och ro och i eftertänksamhet. Därefter prata om allt som ligger under ytan och bubblar.
    Vad har du förresten sagt för anledning nu när du valde att bryta med henne?
    Var du ärlig?
    Nä, du måste få sagt det du känner, annars kommer du inte gå vidare..
    Men som sagt, att inte finnas för dig i den svåra stunden är för mig ofattbart.
    Om hon nu inte fattade det själv, borde dina föräldrar, hennes kille eller någon annan talat om detta för henne.
    Lycka till!

• Kamme

Det är du som väljer att känna dig bitter över det här. Jag säger inte att jag skulle ha känt annorlunda eller tyckt på ett annat sätt och jag säger inte heller att det är fel att känna som du gör. 
    Men du kan välja att låta henne sköta sin skola och stå för sina egna beslut, tycka att det var synd och beklaga att hon missade begravningen men var fint att hon visade respekt och att hon iaf bryr sig genom att komma på urnsättningen.

• Lavish

Det beror lite på. Gjorde du tydligt att du ville att hon skulle komma, att du behövde henne där? Om du gjorde det hade jag varit väldigt ledsen och besviken.

Gjorde du det inte tydligt så kanske du förutsätter för stora empatiska förmågor hos tjejen. Hon kanske inte begrep att det betydde något för er om hon kom. Dessutom kan hon ju ha tyckt att det var väldigt jobbigt när hon inte visste vad hon skulle säga och hur hon skulle bete sig och därför inte ville gå.

Svar på tråden Skulle du förlåta din syster om hon inte kom på din sons begravning?