Skulle du förlåta din syster om hon inte kom på din sons begravning?
TS: Jag beklagar djupt förlusten av ditt barn! Jag lider så med dig!
När jag läser dina inlägg verkar det som om två saker flyter ihop, sorgen efter ditt barn, och sorgen över den dåliga relationen till din syster. Problemen med systern ställdes på sin spets iom sonens begravning, men hänger egentligen inte ihop med den, tror jag.
Frågan du ställer är om du ska/bör/kan förlåta din syster för att hon svek i din sorg. Jag tror att det vore bra om du kunde "tänka bort" den händelsen när du utvärderar relationen till systern (jag förstår att det är svårt). Som du beskriver din syster har ni ingen nära relation, du har försökt men upplever inte att hon möter upp. Vill du ha en nära relation med henne? Är det rimligt med tanke på hur hon är? Om svaret på någon av frågorna är nej, behöver du inte brottas med begravnings-sveket. Du har inget behov av att förlåta henne för den händelsen. Förlåt istället dig själv för att du inte har en nära relation med din syster. Vila i vetskapen att du har gjort vad du kunnat. Förvänta dig inget mer av henne. Sörj att ditt barn har tagits ifrån dig, och att du inte har en nära systerrelation. All kärlek och styrka till dig och de dina TS!