Inlägg från: Putte11 |Visa alla inlägg
  • Putte11

Skulle du förlåta din syster om hon inte kom på din sons begravning?

Tycker helt ärligt att reaktionen är galet överdriven. Systern har ju definitivt hedrat sonen vid urnsättningen och om TS väljer att i efterhand bli mer och mer irriterad över beteendet, så kan jag inte se det som något annat än ett fritt val om man VILL bli irriterad över det eller inte. Själv hade jag bara blivit glad över att min syster lyckas hedra sonen, utan att för den skull behöva sabotera sina studier.

• Putte11
    Anonym skrev 2010-11-08 18:19:39 följande:
    Få se, jag var nästan fem när hon föddes, vi hade känt varandra hela hennes liv, jag hade ansvaret för henne sedan hon fyllde sexton eftersom våra föräldrar inte hade möjlighet. Jo, jag känner henne väl så jag vet.Flört
    Min mor hade ansvaret för mig ganska länge också, men jag vet många som känner mig bättre än henne. Du kanske TROR att du känner henne så mycket att du VET, men sannolikheten är rätt hög för att du inte känner henne lika väl som du tror.
  • Putte11
    Anonym skrev 2010-11-08 18:25:41 följande:
    En persons tidigare handlingar är bästa indikatorn på en persons framtida handlingar, "jaget" har alltid styrt henne tidigare och i så fall styrde det henne nu också. Om det sedan var för tentans skull eller för att HON inte orkade så gjorde hon det som blev bäst för henne och sket i mig, min son och min familj.
    Tror faktiskt inte att hon sket i er. Du kan välja att se det så, eller så kan du istället vara glad för att hon kunde komma till urnsättningen.
  • Putte11
    pluppfamiljen skrev 2010-11-08 18:56:24 följande:
    Alla sörjer olika. Man kan vara minst lika ledsen för det. Jag gillar inte begravningar, tänder ett ljus i stället och tänker lite extra på den personen i stället jag går inte till gravstenar från mina nära och kära heller. I köpenhamn så solade/picknickade man på Norrebros kyrkogård. Tycker inte man ska ha så höga krav på sin familj och ta för givet att alla ska släppa allt och göra allt när de kanske inte har orken eller tiden för det. Din syster älskar dig garanterat ändå.        
    Exakt.
  • Putte11
    elovesj skrev 2010-11-08 19:31:28 följande:

Putte 11: Tagga ner lite va! Din tes är att TS har fel, tänker fel och inte känner sin syster.

ÄR DU TS??? Respektera att kvinnan skriver att hon har sorg.. Om det gör dig förbannad att TS inte lämnat detta bakom sig, så är det faktiskt aldrig väluppfostrat att gå till attack mot en som sörjer/är bitter eller vad som.

Dock så ger jag dig en eloge som inte är anonym när du skriver detta. Det är ju en mängd anonyma som går på samma "du har såååå fel, så jag ska mangla in mina egna starka åsikter allt vad jag bara har".

Frågan jag ställer mig är till alla, hur kan man svara ngn som mår dåligt (oavsett om det i dina egna ögon är små eller stora värdsligheter) icke respektabelt?

Ursäkta - tagga ner? Jag har aldrig taggat upp. I den aktuella frågeställningen, så måste man väl inte nödvändigtvis hålla med TS, bara för att hon har sorg? Jag respekterar att TS inte mår bra av det och säger inte att hon inte får det. Däremot tycker jag att det är ganska inskränkt resonerat och det står jag för. Jag har inte sagt att det inte är en naturlig reaktion, men däremot förbehåller jag mig som mer objektiv betraktare rätten att komma med åsikter om hur JAG tycker att TS borde hantera det. Frågan är ställd - och jag svarar vad jag tycker. På vad sätt är det respektlöst?

OT: Håller med om att det är ynkligt att skriva anonymt och inte våga stå för sina åsikter - ens när man faktiskt är tämligen anonym ändå, bakom ett nick. Självklart finns det känsligare frågor och när man vill diskutera specifika detaljer när man inte vill släppa minsta lilla, men jag håller med om att anonymiteten generellt missbrukas här.
  • Putte11
    Anonym skrev 2010-11-08 19:38:20 följande:
    Jag tar inte illa vid mig av Puttes inlägg, jag tycker att de är sakliga och framförallt inte skrivna helt anonymt, respekt för det.

För övrigt så tar jag inte illa vid mig, fastän vissas inlägg verkligen är smaklösa, jag sållar och det finns gott om guldkorn och jag har med den här tråden fått mycket att tänka på.
    Tack - min mening är inte att såra, utan att säga vad jag tycker. Vad du väljer att göra är naturligtvis HELT upp till dig. Dessutom kan man tillägga att det alltid är lättare att som objektiv betraktare tycka till om hur någon borde agera, än vad det är att agera objektivt själv när man är mitt inne i en situation.

I övrigt är min önskan med mina synpunkter om att du ska släppa det och inte ta det som ett personligt angrepp faktiskt grundad i att jag hoppas att du och din syster ska få en så god kontakt framöver som möjligt och inte låta tidigare händelser rubba det.
  • Putte11

Personligen tycker jag man gör det alldeles för enkelt för sig om man anser att alla människor ska sörja på ett visst sätt och gå igenom vissa steg. Nu vet ju inte jag VARFÖR systern inte kom (om tentan var en skenursäkt eller ej), men oavsett det, så tvivlar jag VÄLDIGT mycket på att systern inte skulle sörja den avlidne. Inte heller tycker jag att det är respektlöst att välja sitt eget sätt att sörja på. Jag skulle inte vilja att någon kommer på min begravning "för sakens skull" och skulle lika gärna se att de satt hemma och funderade på vilken gynnare jag var, om det är det sätt de känner är bäst att sörja mig.

• Putte11
    Gullan från Arkadien skrev 2010-11-09 06:38:00 följande:
    Jag har själv en tendens att gräva ner mig i saker som jag tycker att andra borde ha gjort annorlunda. Det gör mig arg, bitter och får mig att må dåligt. Trots allt så är det ju faktiskt så att det är bara mig själv jag har kontroll över, jag kan inte bestämma hur andra ska agera och jag kan definitivt inte göra det om det är i förfluten tid. Då återstår bara att antingen förlåta och gå vidare eller att inte förlåta och stanna kvar, ska man stanna kvar så kan man lika gärna bryta. 
    Den enda man straffar med att hålla fast vid oförrätten är sig själv, jag har gjort det så många gånger ... det är inte värt det. Gå vidare med eller utan din syster, för din egen skull. 
    Bra inlägg. Det är så ungefär så här jag resonerar och, i all välmening, hoppas att TS ska kunna agera - förhoppningsvis genom att förlika sig med att systern inte kom, men att hon inte för det är en ond människa, så att den fortsatta kontakten kan bli på bästa möjliga vis.
Svar på tråden Skulle du förlåta din syster om hon inte kom på din sons begravning?