Skulle du förlåta din syster om hon inte kom på din sons begravning?
Jag hade nog känt som du. Varit bitter, ledsen och besviken. Jag hade nog varit arg och undrat hur hon kunde prioritera en tenta. Men jag hade nog inte velat säga upp kontakten med min syster för det. Jag älskar henne för mycket för det. Jag vill ha så många närstående omkring mig som möjligt. Inte färre.
Om jag orkat så hade jag kanske så småningom tagit upp det med henne, inte för att förlåta men för att rensa luften och för att förstå henne bättre. För utan någon mer förklaring hade jag inte förstått hur hon kunnat prioritera en tenta framför min sons begravning. Det finns ju som sagt omtentor.
Din syster kanske inte förstod hur viktigt hennes deltagande var för dig, hon kanske tyckte att urnsättningen var ett tillräckligt avsked för hennes del, hon kanske tyckte att hon stod tillräckligt nära dig för att komma på själva begravningen... Vi kan bara spekulera kring varför hon inte kom!
Oftast beror konflikter och den här typen av besvikelser på missförstånd, tror jag, och därför kan det kännas bättre av att prata! Hon kanske inte minns precis hur hon tänkte men hon kanske i alla fall kan förklara litet grand?
Om din syster fortfarande betyder mycket för dig och du vill ha en fortsatt relation med henne så råder jag dig att så snart du orkar prata med henne och fråga henne rakt ut varför hon prioriterade tentan framför din sons begravning. Tala om för henne hur ledsen du är för det!
Jag tänker så här: Hade din syster förstått hur oerhört viktigt det var för dig att hon kom på begravningen så hade hon antagligen kommit!