Inlägg från: sextiotalist |Visa alla inlägg
  • sextiotalist

Skulle du förlåta din syster om hon inte kom på din sons begravning?

Ja du, nu kan jag börja med att jag vägrade gå på alla begravningar efter en traumatisk begravning som jag gick på som ung, min farfars begravning var den första jag gick på närmare 20 år.
    Jag gick inte ens på exets pappas begravning, dels för att jag vägrade gå på begravningar och sedan, skall jag erkänna, jag var på väg att bryta och varken ville eller kunde vara ett stöd (jag vet att han var väldigt bitter på mig efter det, men mitt förakt för honom var nog större, det var så stort att jag hade väldigt, väldigt svårt att känna empati, det låter hemskt, men så illa var det).
    Sedan har jag väldigt svårt att möta andras sorg också, kanske beror det på att jag håller dessa känslor inom mig och vill inte ha de på mig. 
    Nu har jag efter det varit på (alltför) många begravningar och min personliga erfarenhet är att ju längre jag står från den avlidna, så har jag lättare att stötta den som sörjer. Är personen för nära, då är jag ingen bra stöttare, jag är personen som hellre är ensam i min sorg än delar med andra. 

För att återgå till din syster, ja, du är besviken på din syster, men samtidigt så beror det på att hon inte levde upp till de förväntningarna du hade på henne, du förväntade dig (ja, man dömer ju andra efter sig själv) att hon skulle komma på begravningen, för det hade varit självklart att du hade gjort det. Så hon har ju svikit dig lite dubbelt, hon svek dig, för du behövde henne, hon svek dina förväntningar.

Men, du vet ju hur din syster är, om du tänker efter, hade hon varit det stödet du behövde just den dagen, eller hade hon, som någon antydde, varit den som tagit huvudrollen, om det var det senare, så kanske det var bäst att hon inte kom.

I dina skor hade jag släppt det hela, konstaterat att din syster är inte den syster som du hade velat ha, att hon inte är den som man bör vända sig till när det är jobbigt.
    Hon råkar ha samma föräldrar och ni har växt upp tillsammans, men det varken förpliktar eller innebär att man förblir varandra nära.

Lägg förväntningar numera på din syster utifrån hon är, ha lagom distans till henne, det blir ytterligare ett sorgearbete, att förlora den syster du trodde (tills för några år sedan) hade, och du får en syster som inte kanske är drömsystern, men det är den du har och då har du två val, acceptera henne som hon är, eller få mer besvikelser (för det var ju inte den första och lär inte heller vara den sista). Genom att acceptera henne som hon är, desto starkare blir du som individ och ju mindre kan hon såra dig.
    Nu tror jag inte din syster är en genuint elak person, hon ser nog inte konsekvenserna av sitt beteende eftersom hon aldrig behövt ta dessa. Hon är nog som du skriver, egocentrerad och kommer nog så förbli.

Verkligheten är tyvärr så, människor lever inte alltid upp till de förväntningarna man har på släkt och vänner.

Till sist, jag beklagar att du inte fick behålla din son hos dig.

• sextiotalist
    Anonym skrev 2010-11-08 13:02:53 följande:
    Väldigt träffsäker analys, när jag läser dina ord inser jag hur rätt du har, tack för din hjälp, det har verkligen gett mig något att tänka på.

Det har kommit många helt fantastiska inlägg, jag har läst alla, och ni har gett mig mycket. Tack för allas stöd och synpunkter i den här frågan.
    Jag håller med, var ungefär det jag försökte att beskriva, men luddigare och mer ord
  • sextiotalist
    Anonym skrev 2010-11-08 13:07:12 följande:
    Jo, jag förstod och uppskattade det. Glad
    Vad glad jag blev som nådde fram, jag kände mig riktigt hemsk när jag skrev om hur jag var när exets pappa dog
  • sextiotalist
    Anonym skrev 2010-11-09 12:08:10 följande:
    Är precis hemkommen från min psykolog och det är som du säger, relationen mellan mig och min syster har aldrig varit fantastisk, mycket pga mina föräldrars val att behandla oss olika. Vad jag också har kommit fram till, mycket pga den här tråden faktiskt är att min relation till min syster var mer en illusion. Jag ville ha den nära relationen som man läser om ofta, där systrar hjälper och stöttar varandra i vått och torrt, och jag har kämpat stenhårt för att få den, medan hon bara hängt på. Jag har försökt uppfylla mina plikter som god syster i den idé jag haft om systraskap, medan hon möjligen haft en helt annan syn på det hela eftersom det bara varit jag som ställt upp och offrat mig.

Nu ska jag sörja den illusion om en relation till min syster som jag uppenbarligen aldrig haft och antagligen inte kommer att få. När sorgen lagt sig och jag arbetat med mig själv så kan jag antagligen känna mindre bitterhet mot henne, jag kommer nog aldrig att helt förlåta, men min förhoppning är att kunna lämna det bakom mig och inte låta det ta upp stå mycket energi för min del.

Det är väl där jag är nu, det jag ska tänka på och arbeta med, och det är mycket tack vare alla som svarat i tråden, oavsett de varit på min eller min systers sida, så ett stort TACK ska ni ha.
    Det var det jag anade, så jag tycker du är inne på rätt väg, dels att sörja den relation som du aldrig har haft och troligen aldrig kommer få, det är ett sorgearbete även detta. Du kommer få mer energi över till dig själv och ork att gå vidare i livet, trots din förlust av din son.

Kramar om dig och är glad att du har kunnat få stöd i den här tråden för att gå vidare, men glöm inte, vi har bara varit påhejare, det är du som har gjort det största arbetet och du som kommer att göra det stora arbetet. Att bara komma till insikt vad du har gjort, är ett mentalt arbete som inte alla klarar av.
Svar på tråden Skulle du förlåta din syster om hon inte kom på din sons begravning?