Inlägg från: sextiotalist |Visa alla inlägg
  • sextiotalist

Att curla eller att inte curla?

Linda1976 skrev 2010-11-08 22:01:42 följande:
    Det är väl som min mormor sa: Man är inte bortskämd så länge man kan uppföra sig.

Och uppföra sig är ju just att inte bli sur om föräldrarna säger nej. Jag fick lägenhet när jag flyttade hemifrån, och bil när fyllde 18, men det var ju inget jag krävde. Jag fick det för att de ( i detta fallet mormor och morfar) hade råd, hade 1 enda barnbarn och ville hellre ge med varm än med kall hand.

Hade jag däremot krävt det, blivit sur om jag inte fått och inte jobbat / pluggat och skött mig så hade det ju varit curling. Och jag har alltid städat min egen toa. Däremot så fick jag faktiskt tvätten tvättad, men det var bara för att det inte fick plats nån maskin i min pyttelgh och det var extremont om tvättider. Men jag KUNDE tvätta, det handlade inte om lathet
    Det håller jag med om fullständigt, alla har olika förutsättningar, har i min vänkrets de som har väldigt täta föräldrar, där bil och körkort är något självklart att barnen skall få, men just den personen är ändå inte söndercurlad utan ställer upp för andra på samma sätt som hans föräldrar ställt upp för honom,  tvekade inte en sekund att åka till sin mormor och ta massor till tippen, det gör ingen söndercurlad ungdom.
  • sextiotalist

Jag tror att om man använder curling som det verkligen menar, dvs man skyddar sitt barn från verkligheten, att man inte låter ta barn det ansvar de är mogna för, att inte låta barnen själva få göra egna misstag, då kommer garanterat verkligheten bli en chock för barnet.
    Men skämma bort barnen är inte riktigt samma sak. Vissa saker är ganska lätta problem att fixa, den dagen mamma inte kommer med frukosten är ingen katastrof, men om man aldrig fått möta ett problem, fått lösa det själv och se resultatet, då kan det bli problem
    Fördelen med att möta problemen när man bor hemma och har sina föräldrar är att man har sitt skyddsnät, om man är tvungen att möta problemen utan skyddsnät (föräldrarna kanske dör eller blir svårt sjuka), då kommer det bli rejält tufft.

• sextiotalist
    Linda1976 skrev 2010-11-09 09:01:36 följande:
    Nämenprecis!!

Man kan vara en självständig, självgående, självförsörjande, hjälpsam, väluppfostrad och normal även om man fått lgh och bil. Men den ekvationen är det tyvärr många som inte får ihop. 
    Därför att folk blandar ihop curling med att få saker, det är inte alls samma sak. Man kan curla lika mycket/lite oavsett om man har miljoner på bankkontot eller noll kronor.
  • sextiotalist
    Uppöveröronenförälskad skrev 2010-11-09 11:22:09 följande:
    Curling gör inte bara att man blir "lat" som vuxen utan att man inte får möjligheten att bygga upp en självkänsla och självförtroende som man är beroende av i det dagliga livet. Det kan i sig vara farligt eftersom det är otroligt påfrestande mentalt. Jag tror till och med att de flesta curlade inte alls har svårt att göra saker för att de är lata utan för att de inte tror att de har förmåga att klara av uppgifterna på ett bra sätt ( någon annan har ju alltid tagit över och sett till att det blivit gjort )

Att curla är ju att se till att barnet slipper ett mentalt motstånd eftersom allt löses genom att föräldern gör det som ska göras. Det i sig är väldigt skadligt och det har visat sig att många barn som får psykiska problem faktiskt inte har lärt sig hantera livet med dess tillhörande och normala känslor.

För att bli en stark människa behöver man se sig själv klara motgångar i en lagom omfattning för ens mognad och ålder ( vilket för små barn kan vara att knyta skorna eller skära maten ).  
    Du pekade på en jätteskillnad, för mig är curling det du skriver, att man skämmer bort sitt barn är inte samma sak som att curla, och ärligt sagt, jag tror man kan curla sitt barn utan att skämma bort det också. Barnet blir så överbeskyddat så det blir fullständigt handlingsförlamad när verkligheten trillar på en.
    Förut kallade man att barnen var överbeskyddade, och jag tror faktiskt en del av dessa curlade ungdomar (kanske inte i den aktuella TV-serien, men det skulle nog inte skada att ha en sådan ungdom med också) är ganska frustrerade för att de inte får testa sina egna vingar.
    Jag tror faktikst att man kan ha söndercurlade ungdomar som mycket väl kan tvätta och städa toan, men inte har en aning om hur man använder ett bankkonto, eller hur man söker ett jobb, eller hur man åker kollektivt, så man kan curla på många sätt.
Svar på tråden Att curla eller att inte curla?