• Snova

Att curla eller att inte curla?

Såg precis tv-serien "ung och bortskämd". De föräldrarna var väl extrema men nu undrar jag hur ni ser på att hjälpa barnet med sådant det egentligen kan eller borde lära sig (och åtminstone prova själv först)? Curlas det så mycket som media får det att låta som?

Ville göra en undersökning för att få en övergripande koll men det var rätt svårt att utforma alternativen...

Jag försöker låta bli att curla mina barn, särskilt som jag var ganska curlad själv och inte känner att jag har tjänat på det, tvärtom.

http://snovas.blogspot.com/2010/11/sopa-sopa.html 

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Att curla eller att inte curla?
  • Linda1976

Såg inte programmet, men såg inslaget på nyheterna om det.

Att köpa en lägenhet till sitt barn, om man kan, är inte att curla tycker jag. Men att komma dit och plocka smutstvätt och städa är too much!

Så lite lagom curling är ok, så länge kidsen KAN själva om de måste, och inte blir sura när föräldrarna säger nej. 

Min smak är mycket enkel - jag nöjer mig bara med det bästa.
  • Snova
    Linda1976 skrev 2010-11-08 21:39:54 följande:
    Såg inte programmet, men såg inslaget på nyheterna om det.

Att köpa en lägenhet till sitt barn, om man kan, är inte att curla tycker jag. Men att komma dit och plocka smutstvätt och städa är too much!

Så lite lagom curling är ok, så länge kidsen KAN själva om de måste, och inte blir sura när föräldrarna säger nej. 
    Jo, jag gillar det resonemanget men det är svårt att dra gränsen. Men det om att köpa lgh men inte tvätta håller jag helt med om!
  • lövet2

För mig gäller full curling för småbarn, och sedan minskar jag det år för år. Ett myndigt barn är vuxet och ska inte curlas överhuvudtaget. Däremot är det ju helt rätt att ge sina vuxna barn precis lika mycket hjälp och stöd som man ger sina syskon och föräldrar.

• Linda1976

Det är väl som min mormor sa: Man är inte bortskämd så länge man kan uppföra sig.

Och uppföra sig är ju just att inte bli sur om föräldrarna säger nej. Jag fick lägenhet när jag flyttade hemifrån, och bil när fyllde 18, men det var ju inget jag krävde. Jag fick det för att de ( i detta fallet mormor och morfar) hade råd, hade 1 enda barnbarn och ville hellre ge med varm än med kall hand.

Hade jag däremot krävt det, blivit sur om jag inte fått och inte jobbat / pluggat och skött mig så hade det ju varit curling. Och jag har alltid städat min egen toa. Däremot så fick jag faktiskt tvätten tvättad, men det var bara för att det inte fick plats nån maskin i min pyttelgh och det var extremont om tvättider. Men jag KUNDE tvätta, det handlade inte om lathet

Min smak är mycket enkel - jag nöjer mig bara med det bästa.
  • PerG

Vet en som jobbar med körkortsproven och dit ringer det ofta mammor och pappor och bokar prov åt sina "barn" NÄR BARNEN SITTER INTILL!?... Ibland kan de bli skruvade konversationer, typ såhär:

mamman: -"Hej! bla bla bla bla (presenterar sig och sånt jox)... När är nästa lediga tid?"

-"Det finns en tid den 20:e september kl 10.00 eller kl 13.30 samma dag"

(mamman hörs pratande med "barnet" i bakgrunden om tiderna och svarar till mamman att det inte passar då):
    mamman: - "Nä, det går inte då, har ni någon annan tid?"

-"Ja, det finns den 21:e september kl 09.15, 11.00 eller 12.45"

(mamman pratar igen med "barnet" som svarar att dessa tider inte heller passar och säger att det kanske är för nära inpå)
    mamman: -"Har ni inget senare, typ veckan efter?"

osv
    osv

bah... man ska ju faktiskt vara gammal nog att vara (i de flesta fall) myndig men kan inte ta sig för att ringa och boka sitt eget körkortsprov!?

• PerG
    lövet2 skrev 2010-11-08 21:59:19 följande:
    För mig gäller full curling för småbarn, och sedan minskar jag det år för år. Ett myndigt barn är vuxet och ska inte curlas överhuvudtaget. Däremot är det ju helt rätt att ge sina vuxna barn precis lika mycket hjälp och stöd som man ger sina syskon och föräldrar.
    Precis... men jag vet inte riktigt om man ens kan kalla det för "curling" när det handlar om småbarn?
  • lövet2
    PerG skrev 2010-11-08 22:12:15 följande:
    Precis... men jag vet inte riktigt om man ens kan kalla det för "curling" när det handlar om småbarn?
    Nej, jag kallar det inte curling, men jag har märkt att många förskräckt talar om curling för att min baby väljer mat- och sovtider själv eller för att 2-åringen inte behöver städa.
  • La Lola

Jag blev curlad som barn o det är ingen trevlig erfarenhet tyvärr.....

*mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • La Lola
    PerG skrev 2010-11-08 22:10:35 följande:

Vet en som jobbar med körkortsproven och dit ringer det ofta mammor och pappor och bokar prov åt sina "barn" NÄR BARNEN SITTER INTILL!?... Ibland kan de bli skruvade konversationer, typ såhär:

mamman: -"Hej! bla bla bla bla (presenterar sig och sånt jox)... När är nästa lediga tid?"

-"Det finns en tid den 20:e september kl 10.00 eller kl 13.30 samma dag"

(mamman hörs pratande med "barnet" i bakgrunden om tiderna och svarar till mamman att det inte passar då):
    mamman: - "Nä, det går inte då, har ni någon annan tid?"

-"Ja, det finns den 21:e september kl 09.15, 11.00 eller 12.45"

(mamman pratar igen med "barnet" som svarar att dessa tider inte heller passar och säger att det kanske är för nära inpå)
    mamman: -"Har ni inget senare, typ veckan efter?"

osv
    osv

bah... man ska ju faktiskt vara gammal nog att vara (i de flesta fall) myndig men kan inte ta sig för att ringa och boka sitt eget körkortsprov!?

Nu har jag inget körkort o ingen mamma heller men så där kunde samtalen se ut när jag var ung.....
    Huvva.....
    *mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • IsadoraW

Jag tror inte curling i sig behöver vara farligt även om det skapar lata barn (vuxna) som väntar sig att andra ska göra saker åt dem. Känns som man hellre vill hjälpa sina barn att ta lite ökande ansvar i lugn takt än att de ska få en chock av att klara sig själva plötsligt.

Men jag tror att kombinationen curling med enkla grejer som att ta rätt på kläder och att ha väldigt höga krav på svåra saker som att komma in i en ny grupp eller veta vad man vill bli vid 8 års ålder kan vara väldigt olycklig och faktiskt farlig. Daddad med det triviala, det man kan klara själv, men övergiven med det jättesvåra där man verkligen behöver stöd. Tyvärr vanligt i vår tid (enligt en närstående som är psykolog).

Svar på tråden Att curla eller att inte curla?