Inlägg från: Mamma 24 7 |Visa alla inlägg
  • Mamma 24 7

Att curla eller att inte curla?

Jag tycker det låter som att det idag är "fint" att vara bortskämd. När jag var liten var det ett skällsord, det var fult att "få allt man pekade på" och vara bortskämd. Idag är det nästan så att man skryter om hur mycket man får från sina föräldrar och vad de ställer upp och skjutsar, etc. Jag utgår nu från min tonårsdotters väninnor. Hon är inte bortskämd, jag har inte råd med det....men hon har vänner som ALLTID får flera tusen av sina föräldrar när de ska shoppa som de slösar på hårförlängningar, smink och fika. Förstår att det inte är kul för henne att gå där med sitt studiebidrag bara, men....de har alltid nya mobiler. Just nu är det iphone4 ALLA har. Utom hon då....jag fattar inte hur andra föräldrar har råd. Och ett par av hennes vänner får alltid saker av sina föräldrar när de varit osams. Jag tycker det är helt galet men hon ser bara allt de får som inte hon får och tycker så klart att hennes föräldrar är sämst och snålast. Och NEJ, vi bor inte i "fina kvarteret". Fast man kan tro det ibland.....Det är som att föräldrar öser grejer över tonåringarna för husfridens skull (tänker jag ibland) och att det är den som har mest grejer som är mest älskad, ungefär.....Det är inte roligt att vara fattig och inte kunna låta barnen hänga med i kompisarnas pryljakt men samtidigt tycker jag det är helt sjukt att det är som det är.

• Mamma 24 7

Såg också debatten igår och tyckte inte att det var så bra heller. Tycker också att fokus hamnade på städningen. Städningen är ju inte hela världen, inte om man kan laga mat när man flyttar heller. Herregud det finns ju kokböcker, man får väl testa och lära sig efter hand om det är så. Men är man 20+ ska man väl ändå kunna uppföra sig på en arbetsplats? Och vid det laget borde man ha insett att livet är inte en dans på rosor hela tiden.  Frågan är ju hur hårt dessa ungdomar landar när de vaknar upp ur rosendrömmen? Hur ska de fixa ett normalt jobb? RInga pappa som kommer och gör jobbet åt dem?? Hur kommer deras förhållanden att se ut? Och vem ska städa åt DERAS barn sedan om de också ska slippa allt trist? Pengar kommer inte heller ur ett hål i väggen i oändliga strömmar. Curlade barn mognar helt klart senare än andra......suck...
    Och till sist..........Får man aldrig göra tråkiga saker, hur ska man då kunna uppskatta de roliga?

Svar på tråden Att curla eller att inte curla?