Inlägg från: tristania |Visa alla inlägg
  • tristania

Att curla eller att inte curla?

Jag curlar mina barn lite grann - om det är bra eller  ej det vet jag inte....Och vem säger att det är dåligt egentligen? Jag såg oxå programmet igår, och tror att dom flesta barn och ungdomar tillslut lär sej att ta eget ansvar....Jag tror alltså inte att det skadar dom om vi föräldrar curlar lite....

• tristania
    tristania skrev 2010-11-09 12:02:55 följande:
    Och nu får jag väl ovett av att fl-mammor! "Curlar du dina barn, men hua sååå hemskt, skäms på dej och bla bla bla " Jag bjuder på det och mina unga rmår bra
    av alla fl-mammor ska det stå.
  • tristania
    Uppöveröronenförälskad skrev 2010-11-09 15:38:50 följande:
    Läs mitt inlägg #26#. Curling är skadligt för människors mentala hälsa så är det bara. Det säger inte att man inte kan bli en individ som klarar sig själv i slutänden ändå, vägen dit blir bara hemskt mycket svårare.

Jag har egen erfarenhet av att ha blivit curlad som liten. Jag är smart, problemlösare, trevlig och hjälpsam och ingen skulle se på mig att jag blivit curlad som liten.  Däremot har jag svårt för oblehagliga känsor/motstånd, att göra fel etc. Jag har otroligt höga krav på mig själv och välldigt svårt att misslyckas, Detta trots att min mamma bara har gjort allt hon kunnat för att göra mitt liv så bra som möjligt
    Jag har oxå blivit curlad, och min lillebror som är 22 år, blir det nu när han bor hemma. Jag flyttade hemifrån vid 18 år, och pedantisk som jag är så städade jag nästan sönder lägenheten (min mamma städade alltid mitt rum när jag bodde hemma). Jag fick även mitt första jobb som 18 åring  - som hotellstäderska - och jag märkte hur härligt livet var när man fick sin lön varje månad - det gjorde oxå att jag skötte mitt jobb!

Jag har väldiga krav på mej själv, alldeles för mycket, (som sedan ledde till att jag "gick in i väggen" för 10 år sedan).
    Jag är oxå trevlig och hjälpsam och ganska smart Trots det har jag alltså blivit lika curlad som ungdomarna på tv igår. Skumt va

Förstår du? Det handlar om att man är olika som person - alla som blivit curlade blir inte automatisk lata!
  • tristania

Däremot har jag inte fått spendera pengar hur som helst! Jag fick min månadspeng, och den skulle räcka hela månaden. Jag fick inga dyra kläder, och jag fick absolut inte ta pengar hur som helst från deras plånbok! Men curlat genom att dom städat åt mej, vikt ihop kläder och lagt in i min garderob, och lagat maten åt mej.

• tristania
    Zeplien skrev 2010-11-09 16:41:50 följande:
    Klart att inte alla är lika, men varför ta chansen?
    Därför att jag inte ser farligheterna i att bli curlad. Det kommer att bli människor av ungdomarna på tv oxå Det är liksom ingen katastof   Bara på fl
  • tristania
    Uppöveröronenförälskad skrev 2010-11-09 16:55:05 följande:
    Men ser du inte att du och jag beskriver nästan samma sak!!??

Du beskriver själv att du har stora krav på dig själv, nästan för stora och det är ju precis en av de saker jag tar upp.
    Ja, fast att man har höga krav på sej själv tror jag inte har med att jag blev curlad, att göra....
  • tristania
    Uppöveröronenförälskad skrev 2010-11-09 16:55:05 följande:
    Men ser du inte att du och jag beskriver nästan samma sak!!??

Du beskriver själv att du har stora krav på dig själv, nästan för stora och det är ju precis en av de saker jag tar upp.
    Ungdomarna på tv upplevde inte jag hade höga krav på sej själva......Tvärtom. Har man höga krav på sej själv så vill man bli något - vad ville dom ungdomarna med sina liv? Inte ett skit.
  • tristania
    Uppöveröronenförälskad skrev 2010-11-09 17:00:11 följande:
    Så kan man ju också resonera i bästa fall reder sig personen själv med tiden och lappar ihop sig själv där föräldern inte hade förmåga att ta sitt föräldraansvar.. värsta fall tar ungen livet av sig. Det är inte helt ovanligt bland curlade ungar.
    Tror inte självmorden är mer bland curlade ungar. Och jag tror inte självmorden beror på att dom blibit curlade heller. Jag tror det  ligger mer bakom för att ungdomarna ska ta livet av sej.
  • tristania
    Uppöveröronenförälskad skrev 2010-11-09 17:03:56 följande:
    Det tror jag det många gånger har. Att curlas gör inte att självkänslan blir så stark och har man för stora krav på sig själv ( så att man kanske till och med går in i väggen) så är det någon ohälsosam obalans som driver en längre än vad som är bra.
    Vi tror olika Jag har min teori  - du har din. Men vi vet inget, eller hur?
  • tristania
    Jungblom skrev 2010-11-09 17:05:40 följande:
    Litegrann kan man nog curla, fast man måste vara medveten om att ens barn ska bli vuxna personer som tar ansvar. Jag tänker inte betala hyran, städa, laga mat och tvätta åt mina barn när de är i den åldern som de är på tv. Aldrig i livet!
    Inte jag heller. Där går min gräns.
  • tristania
    augustisten skrev 2010-11-10 11:40:38 följande:
    Fast jag upplevde hela debatten som väldigt obehaglig. Vad skulle ungarna säga? Deras mammor och pappor satt ju brevid - och ingen unge vill väl trasha sina föräldrar offentligt i tv? Oavsett hur skruvade de är.

De hade väl inte så mycket annat val än att sitta där och tycka att det var okej. 
    Jag såg tyvärr inte debatten......
Svar på tråden Att curla eller att inte curla?