• Euphoria

Ni som haft en snabb (under 5 timmar) förlossning med första, hur gick det andra gången?

Vi hann vara inne på förlossningen 3,5 timme (var öppen 4 cm  när jag kom in tror jag, så vi kom inte in sent direkt.)

Då åkte vi hemifrån nästan direkt vattnet gick, då fick jag väldigt kraftiga värkar med 2-3 minuter mellan. När vi kom till förlossningen var det ca 1 minut mellan värkarna och snart var det en enda lång stormvärk tills krystvärkarna började och jag äntligen fick värkpauser igen

Nu är jag gravid med barn nummer två och undrar hur fort det ska gå den här gången. 

Hur var det för er andra som förr första snabbt? 

• Svar på tråden Ni som haft en snabb (under 5 timmar) förlossning med första, hur gick det andra gången?
  • MissGoodie

Min första tog ca 6 timmar (så lite mer) och min andra gick på 1,5 timme. Båda var dock vedervärdiga, speciellt den andra. Det gick FÖR fort. Ingen hann med. Inte jag, inte barnmorskorna, inte läkarna, inte bebis och defintivt inte min kropp :/

• lillalorten06

jag undrar också lite... dock blev jag igångsatt med lilltjejen... men hela förloppet tog ändå inte mer än 4 timmar... ganska lagom kan jag tycka;) men hur blir det med nästa? e risken stor att man måste bli igångsatt igen eller kan det komma igång av sig själv? hur lång tid kommer det att ta? massor med frågor som e helt meningslösa då alla förlossningar e så olika... hehe

• Sofie Lindh

Hej! Min andra förlossning var fruktansvärd!
    Första tog 4 timmar, var enkel, problemfri och gjorde knappt ont. Jag har bara positiva minnen från den förlossningen och därför såg jag fram emot att få vara med om det igen. Alla sa att andra kommer gå ännu fortare. Att jag skulle åka in tidigt för att inte riskera att föda hemma eller i bilen.
    Andra förlossningen tog 1 1/2 dygn (!) från första värken. Sista 10 timmarna var bara massa hemska, täta och fruktansvärt jobbiga värkar. Jag stod inte ut och det gjorde så j-vla ont!!
    Konstigt att det kan bli så olika. Graviditeterna var nästan identiska annars och jag fick tjejer båda gångerna. Jag vill verkligen inte skrämma upp dig, men det kan vara bra att veta att det inte behöver gå snabbt andra gången bara för att det gjorde det på första. Jag hade varit tacksam om nån hade berättat det för mig, då kanske jag hade varit lite mer förberedd på det. Nu blev jag ju helt chockad och därför blev det nog ännu värre.
    Lycka till när det är dags!!    Skrattande

• tre hjärtan

Min första tog 5,5 timme från det att vi kom in men då gjorde det ju inte speciellt ont första två timmarna. Vi blev tillsagda att komma in snabbt till förlossningen med barn nr.2 då det gick så fort mellan 5-10cm (tog en timme bara). Jag var alltså ute i god tid när jag kände sammandragningar (har liksom inte ont men känner att magen blir hård och sen slappnar av). Från det att de tog hål på hinnorna så startade förlossningen med 2:an och då tog det ca 2 timmar. Jag hade en mycket bra andra förlossning och var helt klart med och nöjd med att det inte tog längre tid.  

• EmsanPemsan

första tog 5 timmar från det att vattnet gick andra tog 13 timmar från första värken så väldigt väldigt olika

• kanske2011

Första förlossningen gick helt enligt "boken", vattnet gick vid 20-tiden och kl 01 började värkarna som var regelbundna från början. 3 timmar senare var dottern ute.
    Andra däremot var ingen picknick. Värkarna började vid 19-tiden, och eftersom "alla" säger att andra går fortare så skyndade vi till förlossningen. Var då öppen 2 cm. Kl 09 morgonen där efter var jag öppen 4 cm och dom belsutade att ta hål på fosterhinnorna. En kvar och 6 cm senare kom andra dottern till världen.
    Den kvarten trodde jag verkligen, på riktigt att jag skulle dö.

Så det där med att 2:a alltid går fortare... nja, det stämmer uppenbarligen inte för alla.

• Adelisas

Från första värken var första ute efter 4,5 timme. Intensivt var det.

Andra barnet. 2 timmar efter första värken..

Om man skulle få ett tredje vet jag inte.. hoppas man hinner in lol 

• Euphoria

Ja, föda hemma är jag inte direkt främmande för, utan kan mycket väl tänka mig det planerat

Men jag hade ärligt talat föredragit att det tog lite längre tid, i 2,5 timme hade jag en enda lång värk, som aldrig släppte. Nog för att det gick ganska bra att hantera den när jag satt i badet, men jag hade väldigt svårt att prata, och att be om saker som jag hade velat ha hjälp med.
    Det störde min avslappning som jag fick lov att hålla uppe hela tiden för att hantera värksmärtan.

Vi får helt enkelt se hur nästa förlossning ter sig när det är dags
    Hemma i badkaret eller kanske 20 timmar på sjukhuset den här gången

Svar på tråden Ni som haft en snabb (under 5 timmar) förlossning med första, hur gick det andra gången?