• By Starlight

    Behöver tips på mat med lite kcal

    Extrembantar just nu. Vill ha i mig riktigt lite kcal. Äter bars och dricker shakes, men vill äta vissa mål. Vad ska jag äta??? Behöver verkligen tips....


    Älskade Ellen född 16 nov 2009
  • Svar på tråden Behöver tips på mat med lite kcal
  • Marlean

    Äter man soppor (som brukar vara väldigt låga i kcal) håller man sig mätt längre, testa det!

  • By Starlight

    Marlean, tack för tips. Har fått tips om soppa innan. Men det är alltid lite för komplicerade soppor som jag inte orkar ge mig på..och som ska mixas osv.(har ingen mixer) .Jag har en liten 1-åring hemma och typ aldrig tid att lägga ner massor i matlagningen. Men ska kolla upp lite soppor. Tips på någon enkel då?

    Någon som har tips på mat som innehålelr kcal..liksom råvaror.
    Kyckling åt jag idag..med lite råris till. 100 g kyckling är ca 90 kcal...och i portion råris var ungefär..hmm..ja nu minns jag inte..men inte jättemkt iaf...hade sedan två teskedar lätt cremefracie till.
    Men jag vill ha mer tips på sådär enkla rätter...med simpla saker i..


    Älskade Ellen född 16 nov 2009
  • byggd av bomull

    Havregrynsgröt med lågkalori äpplemos och lättmjölk


    Grönsakssoppa- koka upp en buljongtärning med 5 dl vatten och lite frysta rotfrukter/broccoli/lök. (Inte ens 100 kcal!)


    Tonfisk i vatten, blanda med kesella och lite curry och örtsalt. Servera med grönsallad.

    Tomatsoppa- koka upp krossad tomat med nån riven morot, strimlad paprika, lök. Tillsätt grönsaksbuljong, vitlök och soya. Typ inga kcal.

    Koka upp 2 dl lättmjölk med 2 msk havregryn. Mosa i en banan. Banangröt, bebismat haha. Mättande.

    Kesella, fun light och frusna blåbär (bäst som mellanmål kanske)

    Grönsallad med bönor, 3% fetaost och rödlök.


     

  • byggd av bomull

    Håller med om att ett äpple kanske är nyttigare, men lågkaloriäpplemos innehåller bara 8 kcal för en matsked Och ett äpple är typ tio gånger mer.. Om man nu vill jaga kalorier så är det det intressanta.


    Kollade på länken och det såg himla gott ut Men det var ju inte så kalorisnåla recept, de flesta låg ju mellan 400-600 kcal per portion!!

  • Mamma till bröderna bus

    Ja men man kan hitta lite magrare, en del kan man göra magrare oxå genom att utesluta vissa ingredienser ett annat tips är att åka till typ city gross eller lagerhouse och kolla böcker, jag hittade en med recept på under 100 kcal/portion, det åt jag ibörjsn av min diet (höll 600 kcal/dag i 3 veckor) den heter typ 100 kcal


    Felixmamman
  • Marlean

    Åt igår efter träningen lite kräftor direkt ur burken (är kräftoman), väldigt magert och oerhört gott.

Svar på tråden Behöver tips på mat med lite kcal