Byta kläder när man kommer hem från dagis
Sen är det också så, att kroppen behöver utsättas för en viss mängd bakterier för att kunna bygga upp ett ordentligt imunförsvar. Lär den sig att känna igen bakterier som man vanligtvis utsätts för i vardagen, så bygger kroppen upp en tolerans vilket gör att man mer sällan blir sjuk. Är man däremot hysteriskt nojjig mot allt vad bakterier heter (kan upplysa om att det finns även en mängd bra bakterier som kroppen mår bra av) och hela tiden satsar på att allt ska vara rent och bakteriefritt så blir man oftare sjuk. Anledningen? Kroppen lär sig aldrig att känna igen dem och då blir man sjuk.
Jag har tre barn, varav alla tre har varit dagisbarn. Jag har aldrig bytt kläder på dem så fort de kommit hem, tvättat händerna på dem så fort vi varit ute, och jagat bakterier här hemma. Och de är nästan aldrig sjuka. Min dotter har varit hemma en gång på ett år, och min yngsta son har inte varit hemma alls från dagis. Min äldsta son kan jag inte ens komma ihåg när han var sjuk sist.
Så låt barnen utsättas för lite bakterier, det är faktiskt bara nyttigt och ni kommer att få friskare barn.