• Anonym (Undrar)

Kan man få kallbrand för att man klämt handen?

I lördags så ramlade jag på fyllan, och hamnade på nåt sätt med handen under kylskåpet, där den klämdes fast. jag slet och drog och fick slutligen loss den, då var det redan som en bula på ovansidan av handen.

Dagen efter var handen röd och svullen och gjorde djävulskt ont! Nu har det ju gått några dagar, svullnaden har gått ner lite men det gör fortfarande ont. Dessutom så har alla fyra fingrar blivit lila-aktiga upp till "klumpen", dvs typ mitten av fingrarna... det gör inte ont i fingrarna, bara på handen och knogen.

Jag har blivit tillsagd att gå till doktorn och kolla upp detta, men det känns så löjligt ifall det är normalt att det blir lila under läkningen.

Jag vet hur man får kallbrand;

yttre sårskador diabetes åderförkalkning i till exempel benen svåra kylskador

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-11-11 02:55
    OK, hälften av mitt inlägg verkar ha försvunnit.

Jag skrev iallafall att jag har tänkt vänta lite med att gå till doktorn för att jag vill se om det mörknar mer först. Eller det kanske ska mörkna mer om det läker??

Råd om att gå till doktorn/akuten/sjukhuset undanbedes vänligt.

Jag är ute efter erfarenheter och/eller gissningar hos Er!

Tacksam för svar! Vill ju inte förlora handen i onödan :)
  • Svar på tråden Kan man få kallbrand för att man klämt handen?
  • yodi

du kanske har brutit något och eller fått en blodutjutning (osäker på stavningen)

i fall man kan få kallbrand vågar jag inte utala mig om.

• Anonym (Ops!)

Det där påminner om en grej min pappa gjorde när jag var liten, han trillade i trappen och for framlänges ner på källargolvet och in med handen under foten på en tung träkista som jag hade böcker i... Hans hand sitter kvar än!

Kallbrand brukar ju hänga ihop med att blodförsörjningen skadats så vävnaden börjar dö, det känns väl inte så troligt att du råkat ut för det? Det lila kan ju vara en blödning under huden, som ett vanligt blåmärke.

Kallbrand ska tydligen göra gräsligt ont i början. Och så blir vävnaden kall och man tappar känseln.
    Jag tror inte det är någon risk att du får kallbrand! Men börjar fingrarna bli kalla och se läbbiga ut så borde du uppsökt läkare!

Men du kan ju fått andra skador, kan du böja och röra handen som vanligt? Du kan ju ringa sjukvårdsupplysningen?

• Anonym (Ops!)

Alltså, blodet kan flytta på sig och hamna en bit ifrån där man egentligen skadade sig, det kan vara därför fingrarna är blå och inte själva handen. När jag vrickade foten hade jag ett snyggt avlångt blåmärke nere längs fotsulan några dagar senare.

Men du fattar säkert själv att för att få veta säkert måste du gå till läkare och inte fråga folk på nätet, så det behöver jag väl inte skriva...Flört

• Anonym
    Anonym (Ops!) skrev 2010-11-11 03:56:12 följande:
    Det där påminner om en grej min pappa gjorde när jag var liten, han trillade i trappen och for framlänges ner på källargolvet och in med handen under foten på en tung träkista som jag hade böcker i... Hans hand sitter kvar än!

*borttagen text*
    Hehe, jag läste det som att hans hand satt kvar under kistan.... *ställer mig i hörnet med dumstruten på*

Ts, inte troligt med kallbrand. Men en rejäl stukning eller kanske t.o.m brutet kanske?
    Ring VC. OM det är brutet kan det börja läka fel.
  • Anonym (007)

Jag måste säga att du ska gå till doktorn vare sej du vill eller inte. Har du brutit något i handen kanske du inte får kallbrand men du lär förmodligen få nedsatt förmåga att använda handen om det läker fel.
    Du tjänar ingenting på att sitta hemma och avvakta, det blir hellre en förlust för dej den dagen dom måste bryta upp brotten för att dom läkt fel.
    Det är bara att masa sej iväg till doktorn IDAG.

Mvh/ jag

Ps: Du var ute efter erfarenhet, och min erfarenhet säger att du ska till doktorn. Ds

• Anonym (Undrar)
    Tack för svaren!

Tror inte jag har brutit något då jag kan röra på fingrarna som vanligt. Det spänner bara lite när jag knyter näven eftersom det är så svullet.

Skönt att läsa det där om ett vanligt blåmärke, det var väl nå sånt jag ville höra ;)

Stukning tror jag inte heller på, jag kan ju stödja på handen och så. 

Nej jag vet att man inte kan fråga folk på nätet, men vad är det för fel med att se om andra har några erfarenheter AV DETTA? Vet som sagt att jag hellre borde gå till doktorn, men tänker som sagt avvakta med det... 

Idag känns det ännu lite bättre iallafall, så jag tror nog att det är ganska ofarligt =) 
  • Anonym (Undrar)

Tänkte bara meddela att färgen har försvunnit från fingrarna och de har blivit normala! Svullnaden har även gått ner, utom just på den del av handen som svullnade upp från början direkt.

Tack för era svar! Något läkarbesök var tack och lov inte nödvändigt! 

Svar på tråden Kan man få kallbrand för att man klämt handen?