• Gunnell

Hård i magen av ersättning :(

Upptäckte i morse att min 6-dagars bebis var hård i magen. Bajset var i form av en kula. Han verkar nöjd och glad än så länge men jag blir orolig! Någon som har några tips? Han har fått babysemp de första 3 dagarna, sedan bytte vi till NAN (pulver och färdigblandad). 

Jag kom inte igång med amningen och fick världens dåliga samvete när jag såg att han var hård i magen :(

• Svar på tråden Hård i magen av ersättning :(
  • Nesss
    Modgun skrev 2010-11-11 10:35:29 följande:
    Konstigt att bvc läkaren rek messmör. Så hade det varit dåligt med messmör så hade hon nog sagt det.
    Säkert inte. De är vad jag har fått höra från våran bvc.
  • La Lola
    Göllet skrev 2010-11-11 10:34:21 följande:
    Jadu om jag ändå visste...
    Men...du vet ju att det innehåller salt...?....

Messmör original (Fjällbrynt) innehåller; vassle, smör, vanillinarom, socker o järn.

Finns saltet i vasslen? Smöret?
    *mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • Modgun
    Göllet skrev 2010-11-11 10:37:20 följande:
    Säkert inte. De är vad jag har fått höra från våran bvc.

men om det hade varit dåligt med messmör, så hade även barnläkarna sagt detta.

Jag har använt messmör till båda mina barn, och det har inte påverkat dom negativt.

• La Lola

Jag tycker dock inte att en nyfödd ska få messmör påpekar jag.....

• Modgun

bara lite nyfiken.
    Om messmör nu inte är bra pga salt, hur blir det då med barn som ammas där modern äter mat som innehåller salt? jag menar overförs det inte salt via modersmjölken också?
    kanske har fel, men det är därför jag frågar.

• Pumpkin
    La Lola skrev 2010-11-11 10:40:12 följande:
    Jag tycker dock inte att en nyfödd ska få messmör påpekar jag.....
    Inte jag heller. Men för mig har det mer att göra med den ganska stora sockermängd som finns i messmör, tycker helt enkelt att det är bättre att testa andra - sockerfria - alternativ först. Som magdroppar eller rapsolja.
  • Modgun
    Göllet skrev 2010-11-11 11:00:58 följande:
    Jag fick de svaret av bvc att inte ge min son messmör pga de innehåller salt, då antar jag att de är salt i det. Har inte granskat förpackningen..
    Jo men den mängden som det är brukligt att ge innehåller såpass lite och då är det ingen fara. Jag stälde samma fråga till läkaren men sa samma sak som jag skrev alldeles nyss.
  • La Lola
    Göllet skrev 2010-11-11 11:00:58 följande:
    Jag fick de svaret av bvc att inte ge min son messmör pga de innehåller salt, då antar jag att de är salt i det. Har inte granskat förpackningen..
    Jag som hade hoppats på att få en förklaring eftersom salt inte står med på innehållsförteckningen.....

Vissa BVCs rek messmör.
  • Trollungen08

Min sån har med varit hård i magen. Han får oxå nan ersättning. Våran bvc sköterska rekomenderade oss att ha i 1-2 msk mat olja i varannan måltid. Så nu är det problemet helt borta. Han bajsar som bara den o är super nöjd.

Svar på tråden Hård i magen av ersättning :(