• noorah

Bryr du dig om andra barns matregler?

Många föräldrar har speciella dieter och andra matregler som även deras barn följer, vi säger att du har ett stort barnkalas och att det till det kalaset kommer ett barn med vegetarisk kost, ett med glutenfritt och ett barn som inte äter gris, vad skulle du göra?

Motivera gärna erat svar

glöm igår, lev för idag och be för imorgon..
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Bryr du dig om andra barns matregler?
  • VirrigaVerna

Eftersom att jag vill att barnen ska få en bra upplevelse av kalaset ser jag till att ordna något som alla kan äta.
    IE jag tar hänsyn till föräldrarnas matregler.

Många människor behöver man inte parodiera. Det räcker med att citera dem.
  • snillis

Självklart visar man hänsyn.

Våra barn har kompisar som både är vegetarianer och veganer och självklart tillmötesgår man deras föräldrars önskemål.
    Är det dessutom fråga om allergier (dvs inte ett medvetet val) är man ju sjuk i huvudet om man inte visar hänsyn till sånt.

• lövet2

Inga problem med så pass enkla regler att utgå i från. Det blir glass och maränger, så kan alla äta!

• s87a

Jag röstade på att jag inte bryr mig om det alls och att det inte är mitt problem, men det var innan jag läste hela TS.
    Så ja jag väljer alternativ nr 1 istället

• noorah

Anledningen till denna trådstart var att jag förra veckan på bussen satt och "tjuvlyssnade" på två kvinnor bakom mig.
    Konversationen handlade om att den ena kvinnan skulle ha kalas för sin dotter och problemet var att dottern bjudit många kompisar som var muslimer, hon frågade sin väninna hur hon skulle göra med maten då hon tänkt servera korv med bröd och får svaret att "om barnen blir bjudna på kalas så får dom väl förfan äta vad som bjuds!" jag tänkte nästan fråga hur denna kvinna var funtad Skrikandes men avstod.

Mitt enkla svar skulle väl vara att köpa lite kycklingkorv eller sojakorv eller om man är väldigt osäker bara fråga någon utav föräldrarna whats the big deal liksom?

Jag tycker det är väldigt respektlöst att "lura" barn att äta något som deras föräldrar "förbjudit"!

glöm igår, lev för idag och be för imorgon..
  • Lalalong

Vet jag om det i god tid så tar jag så klart hänsyn till andra barns "dieter" o.s.v.

Jag brukar alltid erbjuda att ta med mat/glass till Klara när hon ska på kalas och jag gör det gärna, men det förvånad mig faktiskt lite varje gång någon säger att jag ska göra det om jag ska vara ärlig.
    Hon har allergi mot mjölkprotein, äpple och hasselnötter. Så svårt är det väl inte...?
    Blir inte sur, eller tycker det är snålt... blir bara lite förvånad eftersom jag själv aldrig skulle be någon ta med egen mat och oftast utgår man ju omedvetet, från att alla tänker som en själv.

Klara 060504, Alva 100117
  • Miss Cee

I de tre fallen så skulle jag givetvis anpassa maten efter barnet utan gnäll om bara föräldrarna informerade mig om det. I min omgivning så har det alltid varit de osm haft "matallergin" som är ansvarig för att informera omgivningen.

Om någon däremot följer en konstigt banan-diet för att hon/han bantar för 5:e gången det året eller föräldrarna bestämt att de bojkottar Nestlé och att dottern måste göra det även på kalas hos andra så NEJ då hade jag inte brytt mig.

• Suzy QX

Naturligtvis så tar man ju hänsyn till allergier och ordnar så de barnen har andra alternativ. Men som även andra skrivit här så skulle jag nog inte ta samma hänsyn till saker som sockerförbud eller annat bara pga de föräldrarna anser det vara onyttigt.

Hade för många år sedan några muslimska barn som kom på sonens kalas. Den yngsta frågade om tårtan innehöll fläsk. Äldste syskonet skrattade då och sa att nej tårtor innehåller aldrig kött eller fläsk.

Dock hade jag på samma kalas lösgodis i skålar de fick äta fritt ur. Inte gick jag då och sa till dessa killar om att sega råttor och annat innehåller gelatin gjort från kokade grisöron.. Jag hade heller inte i ärlighetens namn stoppat ett barn från att äta varmkorv (om jag bjöd på det). Varken muslimer eller vegetarianer.

Hade deras föräldrar specifikt ringt eller pratat med mig om detta innan så kanske. Men inte i annat fall.

Förolämpningar är argument som används av folk som har fel
  • Ragnar

Om föräldrarna sagt något så tar jag givetvis hänsyn till det. I våran bekantskapskrets och bland min sons vänner tar alltid de som har barn med allergier med mat till sina barn om jag inte ringer och säger att de inte behöver det för att det finns något på klasmenyn som de kan äta. Än så länge har alla barn (och vuxna) vi haft på besök som inte ätit allt gjort det på grund av allergier. På något vis känns det mer berättigat att ordna specialkost på grund av allergi än idér hos föräldrarna. Fast givetvis skulle jag försöka ordna det på något sätt om jag visste i tid att barnet inte äter allt.

• Jenny26

Så länge det är pga allergi osv så anpassar jag mig efter det men om det är något föräldrarna själv har hittat på hur det "ska vara" så ändrar jag inte.
    Men samtidigt tycker jag synd om barnet som blir "drabbat".

♥ Ebba, världens underbaraste flicka ♥
Svar på tråden Bryr du dig om andra barns matregler?