• KickiH

Funkar detta namn i Sverige?

Hej allihop!

Jag och min man har ett dilemma jag behöver få lite åsikter om, det handlar om namnet på vårt kommande barn.

Min man är från Frankrike och jag är svensk, vi bor i Sverige. Nu väntar vi vårt första barn om några månader och funderar för fullt på namn.

Vi har länge båda två varit väldigt förtjusta i det franska tjejnamnet Mireille (uttalas Mireij), men vi funderar på om det fungerar i Sverige.

Vad tycker ni? Är Mireille ett för konstigt namn i Sverige? Vi vill ju inte att namnet ska bli jobbigt att bära.

Vi har ett franskt efternamn, men som lika gärna låter svenskt ihop med ett svenskt förnamn, så vi vill gärna ha ett lite franskklingande förnamn på den lilla.

Vore tacksam för lite åsikter...

• Svar på tråden Funkar detta namn i Sverige?
  • enlitenbitkaka

Fint namn. Men hon kommer få bokstavera sitt namn HELA tiden, ingen kommer veta hur de ska uttala det.

Jag heter Evelina, inte så ovanligt, men får alltid bokstavera och uuuuttaaaaaaalaaaaa mitt namn Eva-Lena, Eva-Lina, Sevelina, Elina....

• SofiaEmmy

klart ni ska välja det underbara namnet!.... ändra inte stavningen, det förvirrar väl barnets franska släktingar??

..omgivningen lär sig hur det ska uttalas... 

• Oleanna

Jättefint namn, klart ni kan ha det.

• enlitenbitkaka
    SofiaEmmy skrev 2010-11-11 11:14:18 följande:
    klart ni ska välja det underbara namnet!.... ändra inte stavningen, det förvirrar väl barnets franska släktingar??

..omgivningen lär sig hur det ska uttalas... 
    Omgivningen, ja. Men så har du personal på banken, blivande chefer, tandläkare, barnmorskor, folk man precis träffat...
  • Halkatla

Jättefint, och det funkar alldeles utmärkt. Det är så tydligt ett franskt namn - och inte särskilt ovanligt heller - så jag tycker absolut inte att ni ska försvenska stavningen på det.

Svenskarna gör av med pengar de inte har, på saker de inte behöver, för att imponera på folk de inte tycker om. (Babben Larsson)
  • SofiaEmmy
    enlitenbitkaka skrev 2010-11-11 11:14:51 följande:
    Stava det som det ska uttalas; Mireij
    ....
    enlitenbitkaka skrev 2010-11-11 11:15:54 följande:
    Omgivningen, ja. Men så har du personal på banken, blivande chefer, tandläkare, barnmorskor, folk man precis träffat...
    ...ja då var uttalet fixat... hon kommer ändå att få förklara sin stavning hur det än stavas eftersom det är ett så ovanligt namn... så det spelar ingen roll hur de gör - hon kommer att få ha det med sig hela livet oavsett stavning
  • enlitenbitkaka
    SofiaEmmy skrev 2010-11-11 12:08:08 följande:
    ....
    ...ja då var uttalet fixat... hon kommer ändå att få förklara sin stavning hur det än stavas eftersom det är ett så ovanligt namn... så det spelar ingen roll hur de gör - hon kommer att få ha det med sig hela livet oavsett stavning
    Men då vet alla hur det ska uttalas iaf Ett problem mindre... Det kan verka som ett litet problem men det är skitjobbigt när man får dras med det hela livet.
  • Halkatla
    SofiaEmmy skrev 2010-11-11 12:08:08 följande:
    ....
    Exakt. För om någon banktjänsteman känner igen namnet som ett franskt namn så kommer han att vilja stava det 'Mireille', och då får hon ju bokstavera lik förbannat om det ska stå *Mireij*.
    Svenskarna gör av med pengar de inte har, på saker de inte behöver, för att imponera på folk de inte tycker om. (Babben Larsson)
  • lillkorpen
    enlitenbitkaka skrev 2010-11-11 12:25:16 följande:
    Men då vet alla hur det ska uttalas iaf Ett problem mindre... Det kan verka som ett litet problem men det är skitjobbigt när man får dras med det hela livet.
    Tänk vad olika man kan vara, jag får också bokstavera mitt namn och ibland uttala det flera gånger för att folk ska fatta vad jag säger, men det stör inte mig alls. Dessutom så använder sig ju de flesta instanser utav personnummer för att få fram alla uppgifter, jag kan faktiskt inte komma på en enda som inte gör det nu när jag tänker på det... Fast det är klart, även om man nu måste bokstavera namnet så är det ju inte speciellt ofta det händer. Har en kompis som heter Elisabeth och hon får också bokstavera sitt namn, trots att det är så vanligt.

Hur som helst, jag tycker att namnet var jättefint och att ni ska köra med den franska stavningen. Allt stavas inte som det låter och det behöver inte namn göra heller.
Svar på tråden Funkar detta namn i Sverige?