• KickiH

Funkar detta namn i Sverige?

Hej allihop!

Jag och min man har ett dilemma jag behöver få lite åsikter om, det handlar om namnet på vårt kommande barn.

Min man är från Frankrike och jag är svensk, vi bor i Sverige. Nu väntar vi vårt första barn om några månader och funderar för fullt på namn.

Vi har länge båda två varit väldigt förtjusta i det franska tjejnamnet Mireille (uttalas Mireij), men vi funderar på om det fungerar i Sverige.

Vad tycker ni? Är Mireille ett för konstigt namn i Sverige? Vi vill ju inte att namnet ska bli jobbigt att bära.

Vi har ett franskt efternamn, men som lika gärna låter svenskt ihop med ett svenskt förnamn, så vi vill gärna ha ett lite franskklingande förnamn på den lilla.

Vore tacksam för lite åsikter...

• Svar på tråden Funkar detta namn i Sverige?
  • Leoella

Fint, men jag tror man tyvärr får räkna med att icke-franskkunniga kommer uttala det Mirell istället för som det ska uttalas. Så, ert barn kanske kan tänkas få det lite "jobbigt" att rätta folk och att bokstavera sitt namn. Å andra sidan; de flesta av oss har ju vant oss vid Ahmed, Mohammed, Pekka, Sari och andra namn som inte från början är svenska!

Så varför inte?

• frökenelisabeth

Åh vilket superfint namn! Hoppas verkligen inte ni väljer bort det för att det riskerar att felstavas, eller uttalas fel, som så många skriver så är det vanligt förekommande även med mer "svenska" namn!

Det kan ju hända att dottern kommer att bosätta sig i ett fransktalande land framöver och då hade ett vanligt svensk namn kanske plötsligt blivit krångligt?

Otroligt vackert tycker jag!

• Fimpen72

Jag skulle inte välja det.
    Just pga att barnet kommer att få bokstavera sitt namn 24/7 och ingen kommer att uttala det som ni tänker.

Jag har vänner med ovanliga namn som tagit till smeknamn som folk kan uttala och skriva utan att behöva hjälp.
    De är inte glada över sina föräldrars val

• SilverEmma
    Fimpen72 skrev 2010-11-11 23:05:35 följande:
    Jag skulle inte välja det.
    Just pga att barnet kommer att få bokstavera sitt namn 24/7 och ingen kommer att uttala det som ni tänker.

Jag har vänner med ovanliga namn som tagit till smeknamn som folk kan uttala och skriva utan att behöva hjälp.
    De är inte glada över sina föräldrars val
    Jag har heller inte varit glad över min mammas val...så jag tror det kvittar vad man väljer för namn, de flesta har ändå kortare eller längre perioder då de inte gillar sitt namn.

Möjligheten att byta namn finns alltid. Tipsa dina vänner om det.
    Fanny -09 & Elliot -10...våra älskade flickor!
  • ThePointOfItAll

Jag har träffat två Mireille, jättefint namn som absolut fungerar i Sverige. En halvfransos och en från ett fransktalande afrikanskt land.
    Oftast är ju ens första kontakt med namn muntlig, och då hör man ju rätt uttal direkt.
    Jag har också fått rätta mina barns namn, det gör ju egentligen inget förutom de gånger folk varit rent av oförskämda och sagt något till barnet om deras konstiga namnFörvånad(som egentligen inte alls är konstiga och följer uttalsreglerna).

Kör på, vi lever i en global värld och folk får helt enkelt vänja sig vid att alla inte heter Anna.

• 5by5

min sambo hade ett franskt namn som ingen kunde uttala, inte ens hans mamma kallade honom för hasn rätta namn så nu har han bytt.

men Mireille är ju inte svåruttalat när man väl vet hur man ska säga det så jag tycker ni ska ta det!

• Anna Svenssonliv

Klart ni ska välja det finaste namnet ni vet åt er dotter.  Ett namn valt med kärlek kommer bäras med stolthet och hon kommer gladeligen bokstavera och rätta uttal.
    Jag växte upp med ett slaviskt efternamn och var van att bokstavera. Precis som en Jonsson ständigt måste svara på om det är med H och om det ska vara två S. 

På uppropen i skolan är det alltid några som får rätta läraren första gångerna. No biggie. Tänk om alla hette Anna och Emma. Det vore jobbigare.

• sahara sahara

Mireille är jättefint, och det funkar. Klart att vissa kan ha svårt att uttala och/eller stava det, men kom igen, så ovanligt och "konstigt" är det inte.

Och visst kommer hon kanske att behöva bokstavera det åt folk. Det är inte riktigt samma sak, men tänk på alla hundratusentals svenskar som heter "Sarah med H på slutet", "Carl med C", "Josefin utan e på slutet" och så vidare. Många måste stava sitt namn för arbetsgivare, bankpersonal och vem det än månde vara.

Hon kommer förmodligen att lära sig reagera även på "Mirelle", och tröttnar hon på att säga "ja, det är jag, men det uttalas Mireij" så kan hon ju faktiskt byta namn.

Kör på!

Do something scary - the payoff is awesome!
  • Uskus

Har man lite språkkunskaper fixar man ju det, jag skulle personligen inte ha nåt problem med namnet. Tycker det är ett jättefint namn, Mirelle däremot var inte så fint. Och om ni flyttar utomlands så är det bäst att ha den rätta stavningen från början. Tråkigt med alla som heter samma sak i sverige bara för att göra det lättare. *Fnys

• dripdrop

Mireille är ju jättefint! Antagligen kommer många i Sverige uttala det "Mirejl". Men tycker man om ett namn så ska man strunta i såna tankar för mycket tycker jag, huvudsaken är väl att det inte är JÄTTEkonstigt!

• Najs

vi háde det som förslag till andra barnet, men då med stavningen Mirei som namnet uttalas..
    vet en som heter det, de e jättefint!

• zophija

Jättefint!! =)

Folk lär sig å säga rätt.. :) 

• Mrs Moneybags

Jag gillar namnet och tycker inte att man nödvändigtvis måste ha ett namn som "passar" i Sverige om man faktiskt är halvfransk.

Man kan ju ha ett namn som passar i Frankrike...

Folk får väl lära sig att uttala det, värre än så är det väl inte.  

• hannis

Jättefint! Jag träffade en liten flicka en gång som hette Soleil och alla hennes 7-åriga klasskamrater uttalade hennes namn helt rätt.

• sweetiise

Jag tycker ni ska behålla den Franska stavningen. Det klingar finare. Jag är själv gift med en Fransman och vi bor i Sverige också. Vi döpte vår dotter till Elina, född sept 09. Tala om hur du bestämde!

• puss

helt oklart för mig hur det ska uttalas.
    hjälp?

up yours
  • mg79
    puss skrev 2011-02-04 19:51:03 följande:
    helt oklart för mig hur det ska uttalas.
    hjälp?
    Uttalas "Mi-rej" 
Svar på tråden Funkar detta namn i Sverige?