Inlägg från: Flickan och kråkan |Visa alla inlägg
  • Flickan och kråkan

Tips tack!

Jag har en liten kille som gick från att ha vägrat att ens prova potta till att bli blöjfri över natt. Kisserierna gick jättebra. Han sa till, kissade på pottan etc. Bajset var dock en annan femma. Han bara vägrade......men han ville inte ha blöja heller, så det hamnade i byxorna = jätteledsen kille. Det tog en dryg vecka innan vi med rejäl övertalning lyckades få honom att bajsa på pottan. Efter det gick det bra med bajset också....det var bara att komma över den där tröskeln. Han visade med stor tydlighet när det var dags för bajs så det var inte så svårt att veta när det var på gång. Jag satte pottan i hans rum, tog fram en massa duplo och lego att avleda med och sa att vi skulle bygga samtidigt....efter en del protester fick jag honom till slut att sätta sig på pottan och vi byggde och pusslade = ok....och så kom bajset Det är tydligen vanligt att bajset är jobbigare.

• Flickan och kråkan

Vi pottränade egentligen aldrig för han bara vägrade att prova. Sprang iväg skrikandes "NEJ!" när pottan eller toaletten kom på tal. En kväll strax innan han var 2 år och 8  månader så ville han kissa på pottan en kväll. Dagen efter tog vi av den.....och ingen mer blöja efter det (jo, på natten har han fortfarande). Kisseriet gick som sagt jättebra, men bajsriet var jobbigt innan vi fick honom att bajsa första gången, sedan gick det bra också. Efter 3 veckor la han bort pottan också och går på toaletten.

• Flickan och kråkan
    Ecthalia skrev 2010-11-11 16:01:05 följande:
    min är 2 :) Menar du att det är vanligt att de blir hårda i magen efter att de börjat med pottan..? Det låter ju jättekonstigt. Vad skulle det bero på?
    Det är vanligt att de tycker att bajs är jobbigare av någon anledning. De har kontroll över bajset tidigare än kisset (om jag inte missförstått) men för många barn är det en större grej = de håller sig = förstoppning. Barn som t.ex. är förstoppade av annan orsak kan exempelvis hålla sig för att de tycker att det är obehagligt att bajsa = gör ont....och då förvärras problemet.

Här var just det just det som var problemet. han var alldles väldigt medveten om när det var dags att bajsa.....han bara ville inte bajsa på pottan.....och höll sig in i det sista tills det inte gick längre och det hamande i byxorna.
  • Flickan och kråkan
    Ecthalia skrev 2010-11-12 11:58:44 följande:
    Ah okej, jag förstår.. ska komma håg det. Kanske ska försöka göra pottan roligare... den där lego idén var inte så dum!
    Vi var tvungna att helt enkelt få honom att tänka på något annat.....att han helt enkelt glömde bort att han satt på pottan....och så kom bara plötsligt bajset när vi lekte......och han blev så lycklig . Han var ju liksom helt färdig med blöja själv och hade inget emot pottan och hade full koll på när det var dags.......det var liksom själva bajsandet som skrämde honom av någon anledning.
Svar på tråden Tips tack!