• Ecthalia

Tips tack!

Tösen var sååååå duktig igår. Hon vägrade ha blöja så vi körde utan. Det är ju verkligen dags nu att ta till sig när hon inte vill. Så Hon fick springa runt bäst hon ville utan blöja i byxorna. Jag påminde henne ett par ggr om att gå på pottan och att den fanns om hon behövde. Men, hon sa nej nej.. fick en liten krypande känsla av att det kanske skulle bli blött det här *fniss* Men... Det blev det itne!! Hahaha Så lycklig. Lilla stumpstrumpan sa till pappa vid middagsbordet. Pappa jag vill kissa nu! Pappa sprang med henne till pottan så de skulle hinna och där satt hon stolt och gjorde sitt!!! Att hon glömde torka må vara hänt... Hon klarade det! Tjohoooo! Och jag sa inte ett dugg annat än påminnelsen om att pottan fanns! Yay!

Hoppas att detta håller i sig! Av med blöjan när hon kommer från dagis. Ska fråga lite om blöjavvänjande på dagis vid föräldra mötet om ett par dagar.

Däremot så är det lite svårare att få henne att bajsa på pottan. Någon som har förslag. Hon har som fått för sig att kissa på pottan går ju, men baja det ska man göra i blöjan... Trodde att det var vanligare att barn började bajsa på pottan. Tips mottages med glädje!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-11-11 16:01
    www.sussieliv.wordpress.com

• Svar på tråden Tips tack!
  • Flickan och kråkan

Jag har en liten kille som gick från att ha vägrat att ens prova potta till att bli blöjfri över natt. Kisserierna gick jättebra. Han sa till, kissade på pottan etc. Bajset var dock en annan femma. Han bara vägrade......men han ville inte ha blöja heller, så det hamnade i byxorna = jätteledsen kille. Det tog en dryg vecka innan vi med rejäl övertalning lyckades få honom att bajsa på pottan. Efter det gick det bra med bajset också....det var bara att komma över den där tröskeln. Han visade med stor tydlighet när det var dags för bajs så det var inte så svårt att veta när det var på gång. Jag satte pottan i hans rum, tog fram en massa duplo och lego att avleda med och sa att vi skulle bygga samtidigt....efter en del protester fick jag honom till slut att sätta sig på pottan och vi byggde och pusslade = ok....och så kom bajset Det är tydligen vanligt att bajset är jobbigare.

• Ecthalia
    Flickan och kråkan skrev 2010-11-11 12:47:24 följande:
    Jag har en liten kille som gick från att ha vägrat att ens prova potta till att bli blöjfri över natt. Kisserierna gick jättebra. Han sa till, kissade på pottan etc. Bajset var dock en annan femma. Han bara vägrade......men han ville inte ha blöja heller, så det hamnade i byxorna = jätteledsen kille. Det tog en dryg vecka innan vi med rejäl övertalning lyckades få honom att bajsa på pottan. Efter det gick det bra med bajset också....det var bara att komma över den där tröskeln. Han visade med stor tydlighet när det var dags för bajs så det var inte så svårt att veta när det var på gång. Jag satte pottan i hans rum, tog fram en massa duplo och lego att avleda med och sa att vi skulle bygga samtidigt....efter en del protester fick jag honom till slut att sätta sig på pottan och vi byggde och pusslade = ok....och så kom bajset Det är tydligen vanligt att bajset är jobbigare.
    Hur gammal var han då ni började med potträningen?
  • Flickan och kråkan

Vi pottränade egentligen aldrig för han bara vägrade att prova. Sprang iväg skrikandes "NEJ!" när pottan eller toaletten kom på tal. En kväll strax innan han var 2 år och 8  månader så ville han kissa på pottan en kväll. Dagen efter tog vi av den.....och ingen mer blöja efter det (jo, på natten har han fortfarande). Kisseriet gick som sagt jättebra, men bajsriet var jobbigt innan vi fick honom att bajsa första gången, sedan gick det bra också. Efter 3 veckor la han bort pottan också och går på toaletten.

• Ecthalia

Å jag hoppas att det kommer att gå vägen snart! Jag har hört många som sagt att det går fort när de väl kommit på grejen med potta och toa.

• Vaniljkex

Bajsa pa pottan tar langre tid att lara sig enligt var "bvc" tant, man ska ha pottor overallt, och satta dem en stund efter varje maltid, var tipset jag fick nar var dotter, som kissade finfint i pottan, envisades med att bajsa i trosorna. Nu ar det knappt tre mander sedan vi borjade med pottan, och det hela borjar satta sig pa riktigt. Hon har inte bajsat i brallan pa sakert tva manader, men det foljdes av en period av forstoppning, vilket ar valdigt vanligt enligt var doktor, och som tack och lov verkar ha gett med sig nu. Nu har hon bajsat 4 av de senaste 5 dagarna. Jag ar lattad! Dottern ar nu 2.5 ar, kan tillaggas.

• Ecthalia

min är 2 :) Menar du att det är vanligt att de blir hårda i magen efter att de börjat med pottan..? Det låter ju jättekonstigt. Vad skulle det bero på?

• CathrinLarsson

Ang att potträna på förskolan! Det är bara att tala om för personalen på avdelningen att ni nu pottränar på allvar och att ni vill att hon ska vara blöjfri inne. Att ha blöja ute är mest av praktiska skäl, mycket kläder att få av när det krisar... Men ett tips, från en mamma och förskollärare, se till att det finns mycket ombyte ifall det blir olyckor! Det är lite skillnad att fixa det hemma och att fixa det på förskolan. Det är mycket som distraherar på förskolan och det är inte alla gånger man kommer ihåg att känna efter... =)

• Vaniljkex
    Ecthalia skrev 2010-11-11 16:01:05 följande:
    min är 2 :) Menar du att det är vanligt att de blir hårda i magen efter att de börjat med pottan..? Det låter ju jättekonstigt. Vad skulle det bero på?
    Det beror pa att det tar tid att lara sig signalerna och agera korrekt. De forsta dagarna utan bloja ville dottern ga pa pottan for att bajsa en massa ganger, men det kom bara en prutt vid de flesta tillfallen. Hon kunde val inte kanna skillnad, och det gjorde henne lite besviken tror jag, att det inte kom nagot alltsa, sa till slut struntade hon i pottan nar det tryckte pa, och det hamnade i trosorna istallet nar det var bajs pa g. Doktorn sade oxa att i den har aldern borjar det bli spannande att kontrollera kroppen, t ex halla inne bade kiss och bajs langre an vad som ar bekvamt for oss vuxna, som ett steg i utvecklingen. Men det behover ju inte handa alla. Jag svor flera ganger over pottraningen, eftersom hon innan dess gjorde vad hon skulle varje dag. Men nu verkar ju iaf polletten ha trillat ner. Vi har haft ett tiotal olyckor med kissiga byxor oxa, speciellt nar vi har varit hos andra, pa museum etc. Vart att tanka pa for packningen nar ni gar ut. En hopfallbar potta ar en lysande investering. Vi har en Potette liggande i vagnen, kanske finns i Sverige oxa?
  • Flickan och kråkan
    Ecthalia skrev 2010-11-11 16:01:05 följande:
    Det är vanligt att de tycker att bajs är jobbigare av någon anledning. De har kontroll över bajset tidigare än kisset (om jag inte missförstått) men för många barn är det en större grej = de håller sig = förstoppning. Barn som t.ex. är förstoppade av annan orsak kan exempelvis hålla sig för att de tycker att det är obehagligt att bajsa = gör ont....och då förvärras problemet.

Här var just det just det som var problemet. han var alldles väldigt medveten om när det var dags att bajsa.....han bara ville inte bajsa på pottan.....och höll sig in i det sista tills det inte gick längre och det hamande i byxorna.
  • Ecthalia
    CathrinLarsson skrev 2010-11-11 16:06:05 följande:
    Ang att potträna på förskolan! Det är bara att tala om för personalen på avdelningen att ni nu pottränar på allvar och att ni vill att hon ska vara blöjfri inne. Att ha blöja ute är mest av praktiska skäl, mycket kläder att få av när det krisar... Men ett tips, från en mamma och förskollärare, se till att det finns mycket ombyte ifall det blir olyckor! Det är lite skillnad att fixa det hemma och att fixa det på förskolan. Det är mycket som distraherar på förskolan och det är inte alla gånger man kommer ihåg att känna efter... =)
    Åh, tack för tipset. Kanske går fortare om hon börjar tycka att det är lite jobbigt att bli blöt i byxorna. I natt vaknade hon vid 1 och ville komma upp till vår säng.. efter en stund började hon åma sig och ville gå på pottan! Yay! Inget kiss i blöjan denna natt!

Ska nog ta upp det på föräldra mötet så ska nog detta ordna sig. Mer ombyteskläder CHECK!
  • Ecthalia
    Flickan och kråkan skrev 2010-11-11 20:13:43 följande:
    Det är vanligt att de tycker att bajs är jobbigare av någon anledning. De har kontroll över bajset tidigare än kisset (om jag inte missförstått) men för många barn är det en större grej = de håller sig = förstoppning. Barn som t.ex. är förstoppade av annan orsak kan exempelvis hålla sig för att de tycker att det är obehagligt att bajsa = gör ont....och då förvärras problemet.

Här var just det just det som var problemet. han var alldles väldigt medveten om när det var dags att bajsa.....han bara ville inte bajsa på pottan.....och höll sig in i det sista tills det inte gick längre och det hamande i byxorna.
    Ah okej, jag förstår.. ska komma håg det. Kanske ska försöka göra pottan roligare... den där lego idén var inte så dum!
  • Flickan och kråkan
    Ecthalia skrev 2010-11-12 11:58:44 följande:
    Ah okej, jag förstår.. ska komma håg det. Kanske ska försöka göra pottan roligare... den där lego idén var inte så dum!
    Vi var tvungna att helt enkelt få honom att tänka på något annat.....att han helt enkelt glömde bort att han satt på pottan....och så kom bara plötsligt bajset när vi lekte......och han blev så lycklig . Han var ju liksom helt färdig med blöja själv och hade inget emot pottan och hade full koll på när det var dags.......det var liksom själva bajsandet som skrämde honom av någon anledning.
Svar på tråden Tips tack!