• salsajenny

Var hittar jag snygga könsneutrala kläder??????

Jag avskyr retromönster och retrofärger!
     Avskyr mönster över huvudtaget, och gillar bara enfärgat och randigt, kanske med nåt roligt tryck eller nån figur på tröjan.
    Det ska vara färgglatt, man ska bli glad av att se kläderna!

Byxor ska vara sköna och praktiska, lekvänliga och kunna användas av både flickan och pojken.

Och de ska inte kosta så vansinnigt mycket! 300 kr för en tröja är fullständigt orimligt tycker jag....

Vart kan jag hitta sådana kläder???? JAg har letat på Kappahl, Lindex, Åhléns, HM.....visst finns det enstaka plagg i de butikerna som är fina, men var finns det hela kollektioner till mina barn?

• Svar på tråden Var hittar jag snygga könsneutrala kläder??????
  • sahara sahara

Jag fattar nog inte riktigt vad du är ute efter. Å ena sidan ska det vara enfärgat eller kanske randigt, å andra sidan ska det vara roligt och överraskande. Jag får inte ihop det.

Jag gillar enfärgat, randigt och unisex. Min unges basgarderob består av velourbyxor från Lindex i alla färger som de har, och enfärgade och randiga bodies från H&M.

Det varieras med annat från Lindex, Name It (vår närmsta affär suger, men den i köpcentrat är jättebra), POP och annat. Mycket traderafynd, framför allt de danska märkena. Jag tycker att de är för dyra för vardagskläder, men de är oftast helt okej även begagnade.

Do something scary - the payoff is awesome!
  • salsajenny
    sahara sahara skrev 2010-11-17 14:34:59 följande:
    Jag fattar nog inte riktigt vad du är ute efter. Å ena sidan ska det vara enfärgat eller kanske randigt, å andra sidan ska det vara roligt och överraskande. Jag får inte ihop det.

Jag gillar enfärgat, randigt och unisex. Min unges basgarderob består av velourbyxor från Lindex i alla färger som de har, och enfärgade och randiga bodies från H&M.

Det varieras med annat från Lindex, Name It (vår närmsta affär suger, men den i köpcentrat är jättebra), POP och annat. Mycket traderafynd, framför allt de danska märkena. Jag tycker att de är för dyra för vardagskläder, men de är oftast helt okej även begagnade.
    nä, jag förstår om mina krav verkar diffusa....!

men jag vill ha glada färger, randigt eller enfärgat, men gärna med ROLIGA TRYCK på (typ lipfish med mer variationer).

och muka, sköna pösiga jeans kanske.

vet inte ens om det finns, men kanske plagg som är lite mer än bara basic, det blir så lätt tråkigt med SAMMA modell på tröja (långärmad eller kortärmad t-shirt, och SAMMA modell på byxor (mjukisbyxor med eller utan mudd).

Kanske detaljer på kläderna, som gör dem lite roliga och annorlunda?

Jag vill ha variation från det jag sett hittills, liksom!

Låter som jag skulle börja designa en egen kollektion....haha...
  • Fredriks Mamma
    salsajenny skrev 2010-11-17 14:55:53 följande:
    nä, jag förstår om mina krav verkar diffusa....!

men jag vill ha glada färger, randigt eller enfärgat, men gärna med ROLIGA TRYCK på (typ lipfish med mer variationer).

och muka, sköna pösiga jeans kanske.

vet inte ens om det finns, men kanske plagg som är lite mer än bara basic, det blir så lätt tråkigt med SAMMA modell på tröja (långärmad eller kortärmad t-shirt, och SAMMA modell på byxor (mjukisbyxor med eller utan mudd).

Kanske detaljer på kläderna, som gör dem lite roliga och annorlunda?

Jag vill ha variation från det jag sett hittills, liksom!

Låter som jag skulle börja designa en egen kollektion....haha...
    Kan du måla??
    Köp textilfärg/textilpennor på panduro och måla tryck på de tröjor du har !! =)

Jag har tänkt att jag ska göra så, men har inte gjort nåt än!! Snart så!
  • salsajenny
    Fredriks Mamma skrev 2010-11-17 19:53:48 följande:
    Kan du måla??
    Köp textilfärg/textilpennor på panduro och måla tryck på de tröjor du har !! =)

Jag har tänkt att jag ska göra så, men har inte gjort nåt än!! Snart så!
    ja, jag kan måla. men känner jag mig själv rätt så kommer jag aldrig komma till skott med det.....

däremot så mailade jag idag 4 butikskedjor (de största) med mina synpunkter om barnkläder. kanske gör det absolut ingen skillnad alls.
    kanske gör det skillnad.

nu har jag iaf försökt göra nåt åt situationen. =) gör det ni med, för att visa att vi vill ha större utbud i de fysiska butikerna. =)
  • Jazzmamman

Jag tycker att det visst finns kläder i de vanliga kedjorna som passar dina krav. Du får leta lite och det finns kanske inte varje gång man är i affären. Det finns nog inte en affär som bara säljer kläder som du vill ha. En sån affär skulle jag vilja ha till mig själv också men man brukar ju behöva springa runt och leta, så varför inte även till barnen.
    Sen en annan sak .. barnen älskar bilar och Hello Kitty, kan de inte få ha det då? Det gör det bra mycket lättare att få dem att ta på sig dem åtminstone. Handlar du på Lindex håller kläderna knappt för två barn ändå så det är inte så lönt med unisex av den anledningen.

• salsajenny

Jag letar som efter en nål i en höstack varje gång jag är på lindex, kappahl och på hm efter sådana kläder....men det är otroligt snålt med dem. men visst, det dyker väl upp ett å annat plagg förr eller senare.

jag har bara precis börjat tänka på genus, jämställdhet, lika för alla och hela den biten....så mina barn har tillräckligt med biltröjor och rosa hello kittytröjor redan. nu i början tänker jag därtför gå ut ganska hårt med unisexkläder, så att iaf min 4-åring förstår att det finns annat att välja mellan än rosa och typiskt tjejigt. när vi är inkörda med detta så ska jag absolut inte neka dem nånting.

• Jazzmamman

Om det är till nån tröst så tror jag inte att jämställdheten står och faller med kläderna. Eller leksakerna för den delen som det tjatas mycket om också.
    Det jag tycker är trist är hur vissa märken verkar "äga" kedjorna. Hur går det till? De måste få betalt för att sälja Disney, Star Wars, Hello Kitty etc. Och sen får vi betala det igen för de kläderna/prylarna är oftast dyrare tycker jag mig märkt.

Jag har köpt en del märkeskläder second hand, som tex Me&I. De håller länge så det funkar bra.

• salsajenny
    Jazzmamman skrev 2010-11-18 21:24:46 följande:
    Om det är till nån tröst så tror jag inte att jämställdheten står och faller med kläderna. Eller leksakerna för den delen som det tjatas mycket om också.
    Det jag tycker är trist är hur vissa märken verkar "äga" kedjorna. Hur går det till? De måste få betalt för att sälja Disney, Star Wars, Hello Kitty etc. Och sen får vi betala det igen för de kläderna/prylarna är oftast dyrare tycker jag mig märkt.

Jag har köpt en del märkeskläder second hand, som tex Me&I. De håller länge så det funkar bra.
    Ja, nu tror jag ju inte att det BARA handlar om kläderna. Men det har absolut en betydande roll I DET STORA HELA. Allt hänger ihop.
     Men eftersom vi i princip bara har rosa och supertjejigt i dotterns garderob, och dessutom ganska opraktiska och inte så lekvänliga plagg alla gånger, så är det i vilket fall som helst läge för en förbättring där. =) Lika mycket som vi ska förbättra grabbens garderob rent allmänt. =)

• Pemberly

Nu har jag inte läst alla inlägg så någon kanske redan skrivit detta, Men mitt tips är att köpa en del begagnat tex på Tradera, där har jag köpt kläder av dyrare märken som Polarn och Pyret till bra pris och i bra skick.

• salsajenny

Jag har nu shoppat en massa fina unisexkläder till båda barnen! Det gick att hitta på både lindex, kappahl, ica maxi (!) och Åhléns! Massor av fint på lindex på rean dessutom!

*tipsar*

• WaitingInVain

Kan tipsa om en välsorterad Coop Forum, faktiskt - vi har hittat massora av bra och könsneutrala kläder till både vår pojk och hans kusiner (tjejer) som är både snygga, tuffa och med hyfsad kvalitet. De har väldigt mkt basutbud, så när du ska ha det där lilla 'extra' ska man nog leta ngn annanstans...  

Jag har också köpt en del kläder av danska märket Pippi som är kul med starka färger och roliga tryck. De brukar finnas att köpa via Tradera för en överkomlig penning. 

• salsajenny
    Ismael skrev 2011-02-09 12:25:35 följande:
    Ni som är för könsneutrala barnkläder, läs Ninas blogg och hjälp till att sprida budskapet:

Bojkott av klädaffärer som säljer könsspecifikt till barn 26/2
    ninaruthstrom.se/

ninaruthstrom.se/namninsamling-mot-konsspecif.../
    Finns även två svar från Cubus och KappAhl på bloggen.
    har redan skrivit på protestlistan. Tyvärr anser jag mig vara tvungen att handla på lindex och kappahl, och i viss mån HM, de få plagg jag hittar där som är unisex och färgglada. Jag tycker de är billigast, helt enkelt.

har själv skrivit klagobrev till HM, Kappahl, LIndex, Cubus och GeKås. Och fått blandade svar, mest hopplösa svar dock....
  • Ismael

Ja inte är det lätt att göra något åt det inte. Men Jag tror iallafall att det enda sättet att försöka få till en förändring är att göra det tillsammans och göra det som märkt i intäkterna för företaget. Köper fullt ut det du säger med att man kan känna sig tvungen att handla i (eller inte ha möjlighet att handla i) vissa affärer pga priset. Men därför känns det som att avstå en dag vid löning iallafall är möjligt.

• salsajenny
    Ismael skrev 2011-02-09 15:54:31 följande:
    Ja inte är det lätt att göra något åt det inte. Men Jag tror iallafall att det enda sättet att försöka få till en förändring är att göra det tillsammans och göra det som märkt i intäkterna för företaget. Köper fullt ut det du säger med att man kan känna sig tvungen att handla i (eller inte ha möjlighet att handla i) vissa affärer pga priset. Men därför känns det som att avstå en dag vid löning iallafall är möjligt.
    Nä, men man kan ju i så fall handla unisexkläderna, och hålla sig till dem? då ser de ju att det är större efterfrågan på dem och utökar sortimentet? jag avskyr särskilt flickavdelningarna, hittar man nåt på pojk- eller flickavdelningen som man vill ha, så är det i många butiker på pojkavdelningen de kläderna finns...men om man skulle låta bli det kanske....HM och Cubus är ju sämsta butikerna ever på unisexkläder! Jag handlar nästan aldrig där!

Handlar man en "pojktröja" till sin flicka så stödjer man ju deras uppfattning om att just POJK-kläder efterfrågas, och tvärtom....de har ju ingen aning om att pojktröjan är till en tjej, liksom....deras nuvarande statistik ljuger alltså!

tror att om alla skriver klagomail och skickar in, och även är på butikspersonalen i dessa butiker med våra åsikter, så kanske vi kan få en förändring till sist!
Svar på tråden Var hittar jag snygga könsneutrala kläder??????