Vad heter det? Modellera eller modell - lera?
Jag säger modellera, min sambo tycker de låter knasigt o säger modell-lera.
Vad heter det egentligen?
Tror nog kanske de kan heta modell-lera... *funderar*
Jag säger modellera, min sambo tycker de låter knasigt o säger modell-lera.
Vad heter det egentligen?
Tror nog kanske de kan heta modell-lera... *funderar*
Ingen särskrivning förstås. Men knappast något bindestreck om man inte avstavar ordet över två rader. Bindestreck brukar användas när ena delen i sammansättningen inte är ett riktigt svenskt ord, förkortningar etc, inte tillämpligt här.
Rusty, hittade inget i SAOB-passusen som stöder bruk med bindestreck, var står det. Eller var det uttalsbeskrivningen du menade? (Lika mycket väsentligt att göra här uppenbarligen )
Rusty vill skriva det modell-lera med bindestreck.
Å guuuu, vilken kul tråd. Jag bara skrattar. Jag förstår faktiskt inte heller vad Rusty menar. Men jag förstår precis vad hon menar när hon undrar om man inte har nåt vettigare för sig.
MrsToobe: Nej du, det är jag som yrar...
Först skrev JsN att man inte skall skriva modell-lera (som jag sa), och det håller jag inte med om för så står det inte i SAOB. Så då skrev jag att jag inte höll med. Men innan det han komma in så hade JsN hunnit svara på ett annat inlägg, och då skrev hon att man inte kan skriva isär utan bindestreck och eftersom mitt inlägg hamade under det så såg det ut som om jag inte höll med om helt fel sak, jag försökte förtydliga men det gick visst inge bra. Och jag är rädd att det inte ens blir bättre nu...
Hur som helst. Så vitt jag vet skriver man modell-lera. Inte modellera och definitivt inte modell lera.
Ha ha ha. Jag tror att jag ger upp det här! Bra att ni skrattar iallafall, då är det ju nån nytta med mina förvirrade inläg...
*fnittrar* nu kan inte jag heller hålla mig
jag får nog fortsätta säga modellera o sambon modell-lera (modell lera) hur de nu stavas
Rusty, du får nog ge en länk till var SAOB tycker att det ska skrivar med bindestreck (Jag hittar inte ens substantivet i SAOB) De skriver däremot modeller-lera och modeller-kniv
Hur menar du att du skulle skriva glasskål (skål för glass?)
Är det inte så på svenska att man KAN välja att särskriva sammansatta ord mha bindestreck?
Åsa: Gå in på uppslagsord och sök på modellera respektive modell-lera. Det finns inget substantiv som skrivs modellera, men däremot ett som skrivs modell-lera.
(ja ja, jag vet att jag skulle ge mig men det är oartigt att inte svara på en fråga )
Jag måste vara ruskigt trött! Ni är ju för roliga!
Nu måste jag gå och äta nåt innan jag faller ihop.
på min dotters hink med MODELLERA(!) står det så. på svenska!
Rusty, det är en missuppfattning. Det står MODELL-LERA med bindestreck för att ordet är en sammansättning under huvudordet "modell" ; alla andra sammansättningar står också med bindestreck under huvudordet, som "MODELL-KLÄNNING" och "MODELL-MAKARE". Jämför t ex "höstack" som står som "HÖ-STACK" som uppslagsord men som "höstack" i löptext.
Åsa och JsN:
Ja jösses, jag är ju helt knäpp idag. Åsa har om SAOB rätt såklart.
Och JsN också, bindestreck _kan_ användas i sammansatta ord. När det behövs för tydligheten. Jag tycker att modell-lera är ett gränsfall eftersom det faktiskt går att förväxla med verbet modellera. (Och om de två förväxlas vet man ju aldrig vilka katastrofer som kan tänkas inträffa! )
Glasskål däremot skulle jag nog skriva precis så. Det går ju knappast att förväxla. Om man inte är förhoppningsfull och tror att det är en god men avlägsen släkting till brysselkål det är frågan om förstås, men så knäpp är inte ens jag idag.
Hihi! Gud så tråden flög iväg! Menade förstås modellera, inte
modell lera... Är oxå en sån där språkpolis, tänkte inte på att det kunde ses som att jag ville skriva isär det! Tror oxå att det har att göra med dialekten. Det är så roligt att diskutera språk, det som är självklart för en annan är helt upp och ned för nästa!
Glasskål (glass-skål) är ju i och för sig ganska lätt att förväxla med glasskål (glas-skål)
Ups, Anna80, inser att jag missförstod dig, sorry...
Tänkte att svenska språknämnden skulle få komma till tals:
"Huvudregeln är att sätta ut bindestreck endast då det finns risk för att läsaren annars kan misstolka ordet: glass-skål, vind-elverk. Man kan också undantagsvis sätta ut ett bindestreck om det första ordet är ett namn som ger upphov till en konstig eller svårtolkad ordbild: Rimbaud-eran, Surtsey-lava, Burma-mat. Man bör dock vara mycket restriktiv med sådana bindestreck och reservera dem till tillfällen när det verkligen finns en risk för felläsning.
Det behövs heller inget bindestreck om det första ordet i en sammansättning är ett främmande ord. Man skriver alltså onlinetjänst. Inte heller behövs bindestreck i sammansättning med företagsnamn, även om det är den skrivning som företagen själva vill ha. Därför ser man ofta Microsoft-program i företagets reklam, medan andra skriver Microsoftprogram."
Så jag tänker fortsätta att skriva ihop så långt det är möjligt, och använda bindestreck i nödfall. Eftersom de två modellera är substantiv respektive verb, så har jag svårt att se någon mening där missförstånd kan uppstå. Leran skriver jag modellera, alltså!
Usch, bort med bindestrecken! De bara rör till allt! Det skrivs modellera, hur man är uttalar det. Så står det i alla fall på de förpackningar vi har på jobbet!
Jag slog upp att MODELLERA - utföra en figur (en avbildning av ngt) i formbart ämne
och såg då lite längre ner
MODELLER-LERA (stod med bindestreck där) = särskilt avsedd för modellering. Det är väl det du menar, Mrs Toobe?
Så har vi löst problemet!
Fastän det gick ju även att slå upp MODELL-LERA (med bindestreck) som är lera varav modeller (för gipsavgjutning l. konstnärliga ändamål) framställas.
Uttalet (med betong på stora E):
modellEra är för mig att framställa nåt av lera
modEllera är för mig det geggiga materialet
Puh! Var bara tvungen att skriva här. Hur töntig är man på en skala?
Önskan - kolla Åsas inlägg lite längre upp. Man ska inte ta de där bindestrecken i SAOB som något annat än som en markering av att de är sammansatta ord utifrån ett visst grundord, som är uppslagsordet.