• Anonym (Frimärket)

Paketet var frankerat, hon påstår något annat!

Hej!

Jag fick nyss ett mail från en som vunnit en av mina Tradera-auktioner för två-tre veckor sedan, att hon just kommit hem från en resa, och att hon hade ett meddelande från Posten att hon var tvungen att lösa ut paketet från mig för att den saknade frimärke. Jag tycker det är jättekonstigt, då jag t.o.m. tejpade över frimärket i rätt valör för att paketet säkert skulle komma fram.
    Nu undrar  hon hur vi ska göra. Jag har mailat att om hon löst ut paketet, får hon ta en bild på emballaget och maila för att visa mig att det verkligen inte finns ett frimärke på det. Jag har inte fått något svar än, men jag undrar hur ni andra som säljer på Traderare skulle ha gjort? Jag har redan frankerat paketet, och t.o.m. lagt ut extra på det för att jag hade angett för liten fraktavgift (självfallet står jag för det, får ju skylla mig själv). Men ska jag lägga ut ännu mer pengar för att hon kommer med detta påstående? Vad tycker ni?
    Bör väl tillägga att det hon vann, vann hon för en billig peng (om någon undrar värdet på varan).

HJÄLP! 

• Svar på tråden Paketet var frankerat, hon påstår något annat!
  • Pernillaa

Jag hade begärt någon form utav bevis för att det hon säger är korrekt. En kopia på brevet från posten eller som du säger, en bild på emballaget.

Alexander 050528 - Lucas 100221
  • Anonym (Frimärket)
    Pernillaa skrev 2010-11-11 23:31:59 följande:
    Jag hade begärt någon form utav bevis för att det hon säger är korrekt. En kopia på brevet från posten eller som du säger, en bild på emballaget.
    Tack för tipset om en kopia på brevet från Posten! Jag har mailat att hon gärna får skicka en kopia eller maila en bild på den och emballaget, och att jag hoppas att hon förstår varför då jag själv redan lagt ut extra på portot.
  • Tegu

Jag tycker att du gjort helt rätt. Begär att hon fotar paketet så man ser att det inte är frankerat samt att hon fotar kvittot hon fick när hon löste ut det.

• Anonym (nn)

att be henne fota emballaget känns ju ganska meningslöst då hon själv bara kan dra av frimärkerna =)

Men ett foto på kvittot att hon fått betalt ut det så klart

• Livisu
    Anonym (nn) skrev 2010-11-11 23:50:00 följande:
    att be henne fota emballaget känns ju ganska meningslöst då hon själv bara kan dra av frimärkerna =)

Men ett foto på kvittot att hon fått betalt ut det så klart
    Ja, precis, bild av paketet är ju meningslöst, men kvittokopia yes.
  • Anonym (Frimärket)

Tack för era svar! Jag är en seriös traderare, och har aldrig råkat ut för det här förut. Jag vill ju inte riskera att få ett negativt omdöme för det här. Jag har verkligen ingen lust att dela fraktkostnaden med henne, om det är det hon tänker föreslå, för då lägger jag ut så pass att hon i princip fått varan gratis. Det är en knappt använd vinteroverall i nyskick som hon vann för en liten skitsumma.

• Sunelina

Håller med föregående att be om kvittot med betalningen till posten.

Jag skriver alltid avsändare på mina paket. Dels för att om något sådant här händer kommer kravet till mig.
    Och om paketet skulle komma på villovägar (tex att adressen ramlar av, suddas ut, emballaget går sönder) så kan det spåras tillbaka till mig. Under mina 6 år på tradera har bara 2 paket kommit bort. Varav ett senare upphittades på RAS ( postens "hittegods"avdelning) ca 6 månader efter. Och då kunnats spåras tillbaka till mig pga att delar av min avsändar adress syndes.

• Anonym (Frimärket)
    Sunelina skrev 2010-11-12 00:34:32 följande:
    Håller med föregående att be om kvittot med betalningen till posten.

Jag skriver alltid avsändare på mina paket. Dels för att om något sådant här händer kommer kravet till mig.
    Och om paketet skulle komma på villovägar (tex att adressen ramlar av, suddas ut, emballaget går sönder) så kan det spåras tillbaka till mig. Under mina 6 år på tradera har bara 2 paket kommit bort. Varav ett senare upphittades på RAS ( postens "hittegods"avdelning) ca 6 månader efter. Och då kunnats spåras tillbaka till mig pga att delar av min avsändar adress syndes.
    Jag skrev avsändare på mitt paket, så det är även därför jag tycker det hela låter så konstigt. Visst brukar de skicka tillbaka om man skrivit dit avsändaradressen?
  • rosen76

Har du skrivit avsändaradress på paketet och det inte var tillräckligt frankerat skulle posten skickat pappret om lösen till dig, inte till mottagaren.

Svar på tråden Paketet var frankerat, hon påstår något annat!