• Anonym (Frimärket)

Paketet var frankerat, hon påstår något annat!

Hej!

Jag fick nyss ett mail från en som vunnit en av mina Tradera-auktioner för två-tre veckor sedan, att hon just kommit hem från en resa, och att hon hade ett meddelande från Posten att hon var tvungen att lösa ut paketet från mig för att den saknade frimärke. Jag tycker det är jättekonstigt, då jag t.o.m. tejpade över frimärket i rätt valör för att paketet säkert skulle komma fram.
    Nu undrar  hon hur vi ska göra. Jag har mailat att om hon löst ut paketet, får hon ta en bild på emballaget och maila för att visa mig att det verkligen inte finns ett frimärke på det. Jag har inte fått något svar än, men jag undrar hur ni andra som säljer på Traderare skulle ha gjort? Jag har redan frankerat paketet, och t.o.m. lagt ut extra på det för att jag hade angett för liten fraktavgift (självfallet står jag för det, får ju skylla mig själv). Men ska jag lägga ut ännu mer pengar för att hon kommer med detta påstående? Vad tycker ni?
    Bör väl tillägga att det hon vann, vann hon för en billig peng (om någon undrar värdet på varan).

HJÄLP! 

• Svar på tråden Paketet var frankerat, hon påstår något annat!
  • Anonym
    Anonym skrev 2010-11-16 21:55:17 följande:
    Säg bara att du inte tar ansvar för postens hantering och att du inte tänker betala.
    Men det är ju inte postens hanterings om felat om frimärkerna har klassats som ogiltiga...

Självklart vill inte köparen betala frakten två gånger.
  • Anonym (Frimärket)
    Anonym skrev 2010-11-16 21:55:17 följande:
    Säg bara att du inte tar ansvar för postens hantering och att du inte tänker betala.
    Nej, det är oseriöst. Det är en sak mellan mig och Posten om de gjort fel. Köparen ska inte behöva ta ansvaret för det.
  • Anonym
    Anonym (Frimärket) skrev 2010-11-17 09:33:44 följande:
    Nej, det är oseriöst. Det är en sak mellan mig och Posten om de gjort fel. Köparen ska inte behöva ta ansvaret för det.
    Men posten har ju inte gjort fel, man får inte tjepa frimärken. Jag har fått brev flera gånger jag fått lösa ut, för att avsändaren tejpade frimärkena. Posten tar bort dem. Förklaringar jag fått är dels att de inte går att stämpla och dels att de kan tas för återanvända.
  • Anonym (Frimärket)
    Anonym skrev 2010-11-17 09:59:42 följande:
    Men posten har ju inte gjort fel, man får inte tjepa frimärken. Jag har fått brev flera gånger jag fått lösa ut, för att avsändaren tejpade frimärkena. Posten tar bort dem. Förklaringar jag fått är dels att de inte går att stämpla och dels att de kan tas för återanvända.
    Om du läser tidigare inlägg, så finns det en orsak till att jag tejpade frimärket. Detta är för att bl.a. postombud tejpat frimärken för att de ska sitta fast ordentligt, så jag har då trott att det är ok att göra så. De borde ju veta om man får göra så eller inte.
  • Anonym
    Anonym (Frimärket) skrev 2010-11-17 10:40:32 följande:
    Om du läser tidigare inlägg, så finns det en orsak till att jag tejpade frimärket. Detta är för att bl.a. postombud tejpat frimärken för att de ska sitta fast ordentligt, så jag har då trott att det är ok att göra så. De borde ju veta om man får göra så eller inte.
    Men när postombud tejpar frimärkerna så brukar de väl redan ha stämplat dem..?

Nej, du kunde inte veta det kanske..
  • Anonym (Frimärket)
    Anonym skrev 2010-11-17 11:40:33 följande:
    Men när postombud tejpar frimärkerna så brukar de väl redan ha stämplat dem..?

Nej, du kunde inte veta det kanske..
    Nej, de har sagt att de stämplar sedan.
  • vill bli mamma 2009

Det finns ett enkelt sätt att undvika dessa problem: SKRIV AVSÄNDARE på alla brev och paket. Om Posten tycker att det saknas frankering, så delar de då ut det ändå men skickar räkning till avsändaren.

Jag har råkat ut för detta 2 gånger på kort tid som köpare på Tradera, dvs fått lösa ut paket. Det tar nästan en vecka extra i tid, kostar extra och är mycket irriterande. Båda gångerna har jag fotograferat lappen från posten, samt det utlösta paketet, men ingen av säljarna vill ta ansvar och betala....

I fallet som TS beskriver så är det solklart att TS ska betala köparens extra utlägg om köparen mejlar bildbevis.

• Anonym
    vill bli mamma 2009 skrev 2010-11-17 16:16:45 följande:
    Det finns ett enkelt sätt att undvika dessa problem: SKRIV AVSÄNDARE på alla brev och paket. Om Posten tycker att det saknas frankering, så delar de då ut det ändå men skickar räkning till avsändaren.

Jag har råkat ut för detta 2 gånger på kort tid som köpare på Tradera, dvs fått lösa ut paket. Det tar nästan en vecka extra i tid, kostar extra och är mycket irriterande. Båda gångerna har jag fotograferat lappen från posten, samt det utlösta paketet, men ingen av säljarna vill ta ansvar och betala....

I fallet som TS beskriver så är det solklart att TS ska betala köparens extra utlägg om köparen mejlar bildbevis.
    TS har skrivit avsändare:
    Håller med föregående att be om kvittot med betalningen till posten.

Jag skriver alltid avsändare på mina paket. Dels för att om något sådant här händer kommer kravet till mig.
    Och om paketet skulle komma på villovägar (tex att adressen ramlar av, suddas ut, emballaget går sönder) så kan det spåras tillbaka till mig. Under mina 6 år på tradera har bara 2 paket kommit bort. Varav ett senare upphittades på RAS ( postens "hittegods"avdelning) ca 6 månader efter. Och då kunnats spåras tillbaka till mig pga att delar av min avsändar adress syndes.
    Jag skrev avsändare på mitt paket, så det är även därför jag tycker det hela låter så konstigt. Visst brukar de skicka tillbaka om man skrivit dit avsändaradressen?
  • Anonym (Frimärket)
    vill bli mamma 2009 skrev 2010-11-17 16:16:45 följande:

VARFÖR skulle det vara solklart menar du, när jag redan frankerat med rätt porto, och redan betalat extra för det?
  • vill bli mamma 2009
    Anonym skrev 2010-11-17 17:51:17 följande:
    TS har skrivit avsändare:
    Jag skrev avsändare på mitt paket, så det är även därför jag tycker det hela låter så konstigt. Visst brukar de skicka tillbaka om man skrivit dit avsändaradressen?
    Det undrar jag.
    Om man skrivit avsändare skickar de alltid en räkning till avsändaren.
    Men visst, allt kan hända.
  • Anonym
    vill bli mamma 2009 skrev 2010-11-18 14:22:02 följande:
    Det undrar jag.
    så TS ljuger, men köparen kan inte göra det? hur tänker du då?
  • Anonym
    Det undrar jag.
    Och därför misstänker ts att köparen försöker blåsa henne.
  • vickan1982

jag skickar också saker ibland. Man kan tejpa frimärken men man kan inte tejpa över hela. Det måste finnas plats för stämpeln. Så har dom sagt hos mig.

Hoppas det löser med paketet

• Anonym (Frimärket)
    Det undrar jag.
    Bullshit.
  • Anonym (Frimärket)
    Anonym skrev 2010-11-18 14:40:53 följande:
    Och därför misstänker ts att köparen försöker blåsa henne.
    Exakt.
  • jazzen

har inte följt tråden, men om posren tagit bort frimärkena för att man inte ska återanvända dem eller stämpla? dem ser de ju ändå att paketet är betalt och de stämplar och skickar ut det. de tar ju inte bort dem först och sen skickar en räkning för att det inte fanns frimärken på...

• Dr Mupp
    Anonym (Frimärket) skrev 2010-11-17 18:39:51 följande:
    VARFÖR skulle det vara solklart menar du, när jag redan frankerat med rätt porto, och redan betalat extra för det?
    Det ä rinte köparen som tejpat över frimärkena och ska då heller inte betala för att du gör fel. Man får inte tejpa över frimärken helt, de ska finnas en yta som går att stämpla på. Jag brrukar tejpa kanterna och låta mitten vara otejpad så att stämplarna kan fästa.

Jag har även fått lösa ut felfrankerade brev som haft avsändare så det är inte säkert att räkningen skickas till avsändaren.
    If you cut the wings of a fly, Does it become a walk?
  • Anonym (Frimärket)
    Dr Mupp skrev 2010-11-18 16:50:53 följande:
    Det ä rinte köparen som tejpat över frimärkena och ska då heller inte betala för att du gör fel. Man får inte tejpa över frimärken helt, de ska finnas en yta som går att stämpla på. Jag brrukar tejpa kanterna och låta mitten vara otejpad så att stämplarna kan fästa.

Jag har även fått lösa ut felfrankerade brev som haft avsändare så det är inte säkert att räkningen skickas till avsändaren.
    Men var står det någonstans att hon får lösa ut paketet p.g.a. tejpade frimärken? Det är ju bara ett antagande från några här, inte ett faktum.
    Och återigen - jag repeterar: det har hänt flera gånger att postombud tejpat över frimärken INNAN de stämplat, och då har jag tagit det som givet att man faktiskt får göra så. De om några borde ju veta vad som gäller, eller hur? 
Svar på tråden Paketet var frankerat, hon påstår något annat!