Ängslig 4-åring, hur hjälpa?
Hej!
Vi har en dotter som just fyllt fyra år. Hon har alltid varit en liten tänkare , och varit svår att komma inpå livet. Tidig i utvecklingen på så sätt att hon redan kan läsa lite, men har svårare för det sociala samspelet och att ta plats i en grupp. Hon visar inte känslor så ofta, utan upplevs som ganska "slätstruken". Som nu när hon fyllde år och fick presenter så visade hon ingen glädje för sådant jag vet att hon blev jätteglad för. Hon visar ofta inte heller när hon blir ledsen, utan går undan.
Hur ska man hjälpa henne med detta? Att våga uttrycka känslor så att vi kan förstå och bemöta henne bättre? Hon kan bli tjurig och arg när vi "gör fel" för att vi inte tolkat henne rätt (så då visar hon något i alla fall).
SÅ en sak till. De senste veckorna, månaden har hon blivit otroligt ängslig. Hon har börjat fundera och tycker att allt är läskigt. Det började med att jag mötte en storgråtande tjej vid flera tillfällen när jag varit utanför huset en kort stund, ex med soppåsen, eller liknande. Hon har tidigare kunnat vara inne en kort stund själv när jag ex går ut med lillebror i vagnen (bara fram och tillbaka på gatan utanför så att hon ser mig hela tiden) i fem minuter, eller vara nere och leka på sitt rum när jag är på ovanvåningen osv. Nu blir hin helt ifrån sig, för att hon hört ngt ljud eller tror att det ska börja brinna eller annat. Det svåra blir att hon blir ängslig när hon ska sova och inte vill somna ensam i sitt rum när jag nattar lillebror. Är ofta enssam med barnen på kvällarna.
Jag har läst mig till att det är naturligt med ökad ängslan i denna ålder, men jag undrar hur jag ska bemöta den? Kan man vara "sträng" eller ska man vara med henne hela tiden? Hur hjälper jag henne bäst? Nu springer hon efter mig hela dagarna, och har stenkoll på mig. Det blir jobbigt för henne såklart.
Tacksam för svar!