• Kjell2

handpenning vid huslån?

Handpenningen är i de flesta fall 10% och skall betals vid kontraktskrivandet. Brukar inte vara probelm att få ett lån till det om man har fått bostadslånet accepterat. När man vid tillträdet betalar resten brukar handpenningslånet bakas in i bostadslånet

Däremot går det inte att få ett bostadslån idag på mer än 85% av köpeskillingen. Man behöver alltså 15% som kontantinsats och sen lite pengar till lagfart. Ibalnd, går det att ta något annat lån för detta men svårt, speceilt vid stora belopp.

Hur man löser?
    Säljer nuvarande bostaden med vinst
    Använder sparande pengar
    Ber att någon anhörig ställer upp med ett lån eller som medlåntagare
    Väntar och spara

• Kjell2
    Anonym (fundersam) skrev 2010-11-12 11:14:20 följande:
    nej högrisk t'änker jag aldrig ge mej på! har sett vanliga fonder gå upp å ner alldeles för mycket, så tvivlar på att ens fondspara.. 
    Har man inte råd att direkt köpa drömhuset kan en plan var att ta det stegvis.

Först köpa ett sämre, inte lika bra, billigare där man har till kontantinsatts mm. Ammortera, vänta och sen sälja. Använda de pengar man får loss till kontantinsats på nästa bostad osv.

Till sist har man drömbostaden. För mig tog det 15 år.

/Kjell
  • Kjell2
    slemtorsk i din bralla skrev 2010-11-12 11:44:13 följande:
    nä usch.. så skulle jag aldrig göra.. jag bor hellre i en sämre mindre lägenhet i 10 år och köper det perfekta boendet direkt. Man vet aldrig hur marknaden ser ut och risken att man faktiskt förlorar på ett hus finns ju.

SKulle aldrig råda någon till att flytta runt, är inte bra varken för kropp, själ eller ekonomi
    Där har vi nog olika åsikter. Visst det är en risk men kan också vara väldigt bra för ekonomin.

Själv har jag gjort resan. Började i en rätt sunkig hyreslägenhet. Köpte sen en liten bostadsrätt osv. Ekonomisk har det varit mina absolut bästa affärer. Har också haft halvbra och bra  boende under resans gång. Betydligt bättre än den sunkiga hyresrätten jag startade i.
  • Kjell2
    Anonym (fundersam) skrev 2010-11-12 11:49:20 följande:
    nej det skulle inte jag heller göra, då får det helldre vänta! ska jag flytta till hus så ska det vara ett jag kan trivas i direkt! och då helldre att jag trivs i mitt hus men kan behöva göra nån mindre renovering än att byta hus i 15h års tid! lägenheter kan man byta, men för mej är hus tänkt att vara en trygg punkt där man kan stanna å där barnen kan få växa upp med en trygg bostad..
    Strategin funkar men tänk på att ni då måste kunna spara så att ni får ihop den rätt rejäla kontantisattsen till drömhuset. Och att avkastningen på det sparade kapitalet inte äts upp av skatt, inflation och värdeökningen på drömhuset.
  • Kjell2
    Anonym (fundersam) skrev 2010-11-12 14:39:22 följande:
    ja, jag har dessutom en liten på 18 månader redan och syskon väntas nästa vår/sommar, så med 2 barn, nej då bor jag på ett ställe så länge det bara går, inte bra att behöva byta dagis osv för barnen helatiden, vill deffinitivt att dom ska ha en trygg grund till sin uppväxt. 
    Men då har du tre val just nu
    Bo kvar tills barnen bli stora
    Köpa ett billigare, bättre  men inte drömhus, nu som du har råd med och flytta nu
    Spara, köpa drömhuset och flytta om några år.
  • Kjell2

Även jag brukar varna småbarnfamiljer att ge sig på renoveringsobjet. Tar mycket pengar och/eller massor av egen tid.

Om man inte gillar att flytta så ska man naturligtvis inte köpa och sälj för en bostadskarriär. Själv har jag flyttat var femte år i snitt, vara en gång pga jobb på ny ort.

Men kan man inte finansiera drömboendet just nu och inte vill flytta runt finns det egentligen bara två  alternativ kvar,
    Spara och köpa drömboendet senare
    Köpa billigare, men inte drömboende, nu och nöja sig med det.

Även att spara är en risk. Går bostadsprisern upp mycket kan priset på drömboendet öka snabbare än man sparar och förblir ouppnåbart även iframtiden.

Svar på tråden handpenning vid huslån?