• Surkatt

Jäkla ekorre

Nu vet jag inte om jag lägger det här inlägget i rätt tråd, ekorrar klassas ju knappast som husdjur, men just nu håller en ekorre på att skala av barken på precis alla grenar i min syrenhäck.... Jag vet inte om han tänker äta den, eller boa med den. Har inte hjärta att jaga iväg honom, men han borde ju kunna käka ekollonen som ligger i drivor här istället tycker jag. Nu kommer ju min häck dö (ännu mer).... 

Nån som vet vad han pysslar med? 

• Svar på tråden Jäkla ekorre
  • qenzo

Antagligen äter ekorren dess bark, kanske lagrar inför vintern.
    Det här finns att läsa på Naturhistoriska Riksmuseét
    Stora hasselnötter, frön från grankottar och frön från tallkottar i nu nämnd ordning är den föda ekorrarna föredrar. Den äter även knopparna på barrträdens årsskott. Under senhösten fram till vårvintern kan man i granskogar finna flera hundratals granskott ligga på marken under träden. Dessa har blivit avbitna av ekorren som ätit upp de gröna knoppanlagen. Ekorren föredrar de knoppar som skall utvecklas till pollen och kottar framför de som ska bli grenar. Halten av råprotein och kalcium och andra näringsämnen påverkar födovalet.

Ekorren äter såväl marklevande som nere i jorden förekommande svampar. Ekollen, bär och gröna växter ingår i dieten men vid analys av djurens magar påträffar man också regelbundet mossor, lavar och bark. Under våren lapar ekorrarna gärna i sig av trädens söta sav. Om tillfälle ges äter de också  olika insekter, t.ex. myror och olika slags larver m.m. För att täcka kalciumbehovet kan de också gnaga på skelettdelar från döda djur. Rester av fågel, fjädrar och ägg, har påträffats i ett fåtal undersökta magar.

Ekorren har ett energikrav på 80 kcal per dag, vilket motsvarar frön från 25-30 grankottar. Det tar ca 7 minuter för en ekorre att skala en grankotte. Kotten hålls med basen uppåt för att ekoren skall komma åt de två frön som ligger dolda under varje fjäll.

Under sensommaren börjar ekorren samla in årets nybildade hasselnötter vilka göms slumpmässigt en till två i taget i markens växttäcke. På samma sätt kan ekorren lagra svampar uppe i träden. Dessa förråd används senare när tillgången på annan föda är låg.

Källa 

• Surkatt

Stackarn... äta bark liksom. Hur gott kan det va... OM jag inte hade så mycket skator och kråkor så skulle jag försöka mata den lite... 

Tack för ditt svar.  

• Tow2Mater

Jag brukar ge våra ekorrar majskolvar under vintern (det ska vara en speciell sorts majs, som är hård, inte vanlig majs som vi äter). Men borjar man lägga ut den for tidigt skalar de bara av den och gommer majskornen. Brukar hålla ekorrarna borta litegrann från fågelborden under vintern, ett tag iallafall :) Har aldrig hort att de skulle äta bark och mossa, men finns det inget annat, vad gor man?

• Zaria

Ekorrar är läskiga dessutom, finns en påväg till jobbet som sätter sig på vägen och tjattrar ilsket så man inte kommer förbo alt klättrar upp i träden och kastar ner saker på en när man går förbi...Måste vara nåt fel på den =)

• Flickanx2

Haha, jag skrattade lite åt era inlägg. Jag har också en ekorre på min tomt. Men jag tycker den är jättesöt. Enda problemet är bara att min katt inte tycks ha samma åsikt som jag. Så jag befarar alltid att den en dag ska ligga utanför min dörr och att min katt vill få beröm...hrmpf!

128
  • sheshekompis15

men det var konstigt jah har inte sett nån ekorre jag tycker mest synd om dom för de inte har nån plats att bo på snart som tigrarna och isbjörnarna träden försviner och mäniska behöver allt mer plats att bo på stakars djur!!
    Rynkar på näsan

• sheshekompis15

det kanske är darför de bor på era tomtar

• Surkatt

Jag gillar "mina" ekorrar massor och blir alltid glad när jag ser dem.... har alltid drömt om att ha en som husdjur, fast de är ju rätt galna så jag nöjer mej med att ha dem i träden.

Det var just bara kombinationen av ekorre och mina syrenhäckar som var lite tråkig.... Men men... de ska ju överleva de små också... 

Ilskan har lagt seh nu när det gått ett par dagar...  

• viseversa

Ställ ut lite mat åt honom så kanske dina buskar får vara ifred. ekorrar älskar frön så du kanske kan skaffa ett fågelbord som även ekorrar är välkomna till?

• miracle20
    Zaria skrev 2010-11-13 00:28:35 följande:
    Ekorrar är läskiga dessutom, finns en påväg till jobbet som sätter sig på vägen och tjattrar ilsket så man inte kommer förbo alt klättrar upp i träden och kastar ner saker på en när man går förbi...Måste vara nåt fel på den =)
    Awee smarta små rakare!
  • Buster78
    Zaria skrev 2010-11-13 00:28:35 följande:
    hehe......kan inte låta bli att tänka:  En tjattrande furufnatt.......Tungan ute
Svar på tråden Jäkla ekorre