• Frk Svår

Titel med juristexamen?

Jag är ju pinsamt dålig på allt detta med kandidatexamen, magisterexamen, C-uppsats hit och D-uppsats dit. Men jag är väldigt nyfiken på vad man kan kalla sig om man avlagt en juristexamen? Fram till 2007 hette det ju jur.kand.-examen men numera heter det juristexamen. En person som genomgått programmet för juris kandidatexamen kunde titulera sig jur. kand. Men vad kan en person som genomgått det nya juristprogrammet (med samma innehåll som programmet för juris kandidatexamen) kalla sig? Kan man ändock titulera sig jur. kand?

• Svar på tråden Titel med juristexamen?
  • Seven Costanza

Jurist såklart. De har ändrat namnet därför att jur.kand inte passar i och med Bolognaprocessen, där "kand." då indikerar att det är en treårig utbildning vilket ju inte stämmer. Jur.kand. för någon som har en ny examen är inte en korrekt titel, som jag har förstått Jusektidningen och det är absolut inte sämre att titulera sig jurist än jur.kand. Däremot så är vissa missnöjda eftersom även affärsjurister (som alltså inte har läst det program som krävs för att bli advokat , åklagare eller domare) ju kallar sig jurister, men det är ju en annan diskussion. Tar du examen från juristprogrammet är din titel jurist.

• Frk Svår
    Seven Costanza skrev 2010-11-12 17:49:24 följande:
    Jurist såklart. De har ändrat namnet därför att jur.kand inte passar i och med Bolognaprocessen, där "kand." då indikerar att det är en treårig utbildning vilket ju inte stämmer. Jur.kand. för någon som har en ny examen är inte en korrekt titel, som jag har förstått Jusektidningen och det är absolut inte sämre att titulera sig jurist än jur.kand. Däremot så är vissa missnöjda eftersom även affärsjurister (som alltså inte har läst det program som krävs för att bli advokat , åklagare eller domare) ju kallar sig jurister, men det är ju en annan diskussion. Tar du examen från juristprogrammet är din titel jurist.
    Det är så jag också förstått, att jag är jurist. Men då kommer ju den där funderingen "men de som inte läst juristprogrammet utan läst affärsjuridiska programmet kan ju kalla sig jurister och då blandas man ju samman" upp...som om det vore så hemskt...

Men då vet jag vad jag ska trycka på visitkortet Tack
Svar på tråden Titel med juristexamen?