Inlägg från: Här och nu |Visa alla inlägg
  • Här och nu

Låt barnen slippa er tobaksrök!

Flera trådar om alkohol är igång o det är fritt fram att ropa alkis åt den som njuter detta med måtta. Men inget om tobaksrök. Den utsätter ickerökare oftare än vad alkoholen ställer till problem. Era kommentarer om detta?

• Svar på tråden Låt barnen slippa er tobaksrök!
  • Här och nu
    tideloo skrev 2010-11-12 13:29:20 följande:
    Barn ska slippa både tobak och alkohol!
    Ska föräldrarna inte få dricka i närheten av barnen?
  • Här och nu
    KlasKristian skrev 2010-11-12 13:30:04 följande:
    Den här diskussionen känns fasen så mycket mer relevant än helnykterist-på-julafton-diskussionen.
    Tack!
  • Här och nu
    8Viola2 skrev 2010-11-12 13:36:53 följande:
    Min mor har troligen drabbats av KOL just för att hon utsatts av rök av sina rökande föräldrar under hela sin uppväxt.

Visst så bör många tänka på alkoholintaget också nu till jul men de föräldrarna/släkten har nog problem då det inte är jul med.
    Men de som kan hantera sitt drickande ser jag inga problem med att man tar ett glas julöl, nubbe, glögg eller vad det kan vara.
    Själv kanske jag tar en glögg men blir snabbt påverkad efter långt uppehåll och vill inte vara berusad med en liten bebis hemma.
    Fast du blir inte berusad på 2 glögg heller.
  • Här och nu
    jådåsåatt skrev 2010-11-12 13:52:22 följande:

Fast det känns väl inte speciellt accepterat att röka när barnen är närvarande?
    Förutom om man är pappa, då verkar det vara mer ok...

Ingen röker nära mina barn o helst skulle jag kräva att man tvättade händer o borstade tänder efteråt. Men har varit för feg hittills. Och absolut ingen rökning inne i vårt hem.
  • Här och nu
    Majsan70 skrev 2010-11-12 13:54:52 följande:
    JAG vill slippa all tobaksrök. Blir skitdålig när folk kliver på lokalsnöret och är nyrökta. Blir jättedålig när nån tänder en cig nära mig.
    Rök är dåligt för ALLA!
    Stämmer. Jag är också superallergisk mot rök.
  • Här och nu
    jådåsåatt skrev 2010-11-12 13:56:43 följande:
    Fast det finns väl ingen med hjärnan i behåll som röker inomhus? Det är ju vidrigt.
    Nej, kanske hjärnan inte är i behåll, men det är inte ovanligt att folk tillåter rökning under fläkten eller i köket med fönstret öppet. För att inte tala om i andra länder. Sverige är unikt med sina rökförbud. Min svärmor rökte inomhus tills vi fick barn 2002.
  • Här och nu
    Majsan70 skrev 2010-11-12 14:04:09 följande:
    Om du bara visste hur många som röker inne! Jag märker av det jättemycket under mitt jobb som uska i hemtjänsten. Fruktansvärt att gå in i dessa hem o sen må apdåligt o försöka proppa i sig mediiner för att fungera.
    Då hade jag krävt att bara jobba hos icke-rökare. Den rätten har man. Eller försökt byta jobb.
  • Här och nu
    Majsan70 skrev 2010-11-12 14:11:31 följande:
    Är lite svårt att ställa de kraven om man vill att dagen skall gå ihop någorlunda. Byta jobb...aldrig jag gör det jag allra helst vill faktiskt. bytte tom från ett mycket välbetalt jobb för att gör adet här.

Men det jag ville få fram var att MÅNGA röker inomhus...och på sina balkonger så det kommer in rök i de rökfria hemmen...ännu värre tycker jag.
    Man har ändå den rätten. Chefen får fixa det. Vill man inte kräva det får man ju stå ut, om man inte vill byta jobb.
  • Här och nu
    Majsan70 skrev 2010-11-12 14:18:51 följande:
    Fast nu handlade det inte om det. Jag vet mina rättigheter...men väljer att inte byta eftersom min arbetsdag inte skulle se OK ut då...och det gör den inte för nån annan heller som går dit föressten. Det handlade fortfarande om att MÅNGA röker INNE!
    Tål ändå att påpekas.
  • Här och nu

Finns väl faktiskt fler barn med astma idag än när många rökte inne, men astma har ju andra orsaker o förbättras ju inte av rökning. Dock borde man anmäla varje förälder som röker inne eller som inte borstar tänder o byter kläder efter att ha rökt. Jag menar det.

• Här och nu

Många barn utsätts för rök dagligen. Få föräldrar är apfulla dagligen.

• Här och nu

Inga barn ska behöva utsättas för rökande eller drängfulla föräldrar.

• Här och nu
    lövet2 skrev 2010-11-18 06:12:10 följande:
    Kommentarer? Tja, det går i vågor. En period var det 10 röktrådar i gång samtidigt, och när folk blev less, så skrevs det om alkohol i stället. I mina ögon är alkoholen ett större problem. En cigarett får inte föräldrarna att spöa barnen eller att köra bil totalt omdömeslöst. Rökningen är en hälsorisk på lång sikt medan alkoholen är livshotande redan på kort sikt.
    För mig som kan hantera alkohol men är hyperallergisk mot rök är det inte så. Och rökning är farligare än att dricka måttligt.
  • Här och nu
    lövet2 skrev 2010-11-18 06:12:10 följande:
    Kommentarer? Tja, det går i vågor. En period var det 10 röktrådar i gång samtidigt, och när folk blev less, så skrevs det om alkohol i stället. I mina ögon är alkoholen ett större problem. En cigarett får inte föräldrarna att spöa barnen eller att köra bil totalt omdömeslöst. Rökningen är en hälsorisk på lång sikt medan alkoholen är livshotande redan på kort sikt.
    Det är tvärtom. Rökning skadar direkt. Inte alkohol.
  • Här och nu
    lövet2 skrev 2010-11-18 17:51:11 följande:
    Hmmm ...
    Där kan jag ge många exempel på att du har fel, men jag nöjer mig med ett: En pappa dricker några öl framför hockeyn och sedan ska han bära babyn till sängen. Han missbedömer avståndet till dörrposten och smäller babyns huvud rakt in i den. Typisk alkoholrelaterad olycka.
    Väldigt få som blir så fulla att sånt händer. Motsatt exempel: En person röker bredvid mig. Jag måste ta astmamedicin. Kan hända av ett enda bloss.
  • Här och nu
    Dr Mupp skrev 2010-11-19 08:22:39 följande:
    Har hänt mig utan att jag drukit en droppe.
    Precis. När barnen var bebisar hade jag skötbordet på ena sidan köket o bänkdiskmaskinen på andra. Höll på att stoppa in ungen i diskmaskinen flera ggr.
Svar på tråden Låt barnen slippa er tobaksrök!