• Takhiza

Hur gör man egna våtservetter?

Som rubriken lyder.
    Tyvärr har vi inte tillgång till rinnande vatten där skötbordet står och att fylla en skål med vatten och bära med från köket varje gång känns som ett halvt företag. Samtidigt vill jag helst inte använda våtservetter man köper så frågan är... hur kan man göra egna själv?

• Svar på tråden Hur gör man egna våtservetter?
  • älskarlivet81

Inte svar på din fråga, men vi har en skål med vatten på skötbordet, men inte byter vi vatten varje gång det byts blöjor.. 

• linjes

Blöter ner några torra servetter innan man går till skötbordet

• Takhiza
    älskarlivet81 skrev 2010-11-12 17:54:51 följande:
    Inte svar på din fråga, men vi har en skål med vatten på skötbordet, men inte byter vi vatten varje gång det byts blöjor.. 
    Fast om de tar säg 4h mellan blöjbytena känns de fräschast med nytt vatten tycker jag. Jag skulle ju tex inte tvätta mina händer i vatten som stått i 4h, jag tar gärna nytt och då vill jag gärna göra det till sonens rumpa också
  • älskarlivet81
    Takhiza skrev 2010-11-12 17:57:13 följande:
    Fast om de tar säg 4h mellan blöjbytena känns de fräschast med nytt vatten tycker jag. Jag skulle ju tex inte tvätta mina händer i vatten som stått i 4h, jag tar gärna nytt och då vill jag gärna göra det till sonens rumpa också
    ok, ja alla är vi olika, jag tycker inte vattnet blir äckligt på den tiden. Jag kan lätt dricka ett glas vatten som stått framme en hel dag :)
  • lokisse

jag fyller altid en skal med vatten da slipper skrutten bli kall om rumpan med.
    annars skulle jag ta vanliga engangs tvätlappar och blöta och sedan lägga i en tupperburk och ha lock pa.
    därimot blir inte det nagot som haller länge.
    man kan ha vatten i en sprayflaska med det haller sig frächt längre särskilt om man kokar ur den innan använding och har upkokat vatten i den. sen är det bara att spruta pa tvättlappen eller rumpan om barnet gar med pa det.

Nej det tror jag inte!
  • linjes
    älskarlivet81 skrev 2010-11-12 17:57:46 följande:
    ok, ja alla är vi olika, jag tycker inte vattnet blir äckligt på den tiden. Jag kan lätt dricka ett glas vatten som stått framme en hel dag :)
    Det vattnet har du väl knappast torkat rumpan med?
  • Takhiza

Jag vet att man ska kunna ta lite parfym fri tvål (extra mild) och ha på fuktiga servetter i burk med, men frågan är hur länge de är fräscht? Skulle de hålla en hel dag?

• älskarlivet81
    linjes skrev 2010-11-12 18:01:34 följande:
    Det vattnet har du väl knappast torkat rumpan med?
    Nej det har jag inte, men vad är skillnaden? Jag tar ju inte ner en smutsig tvättlapp i vattnet så det är ju inget smutsigt vatten. 
  • lokisse
    Takhiza skrev 2010-11-12 18:03:03 följande:
    Jag vet att man ska kunna ta lite parfym fri tvål (extra mild) och ha på fuktiga servetter i burk med, men frågan är hur länge de är fräscht? Skulle de hålla en hel dag?
    skulle helt klart skippa tvalen. tänk pa att du likssom inte sjöljer av den sen. om du vill ha nagot mer sa använd mandelolja eller olivolja efter du gjort rent det grövsta  med vatten
    Nej det tror jag inte!
  • 4mychildren

Sprayflaska vid skötbordet med vatten och olja i. Spraya på tvättlapparna innan du ska torka. Kan spraya några åt gången så slipper du spraya om du måste använda många lappar på samma blöjbyte. Eller låt en skål med vatten och olja stå vid skötbordet, du doppar ju inte bajsiga lappar där i utan bara rena, då blir vattnet aldrig smutsigt.

Svar på tråden Hur gör man egna våtservetter?