Era godaste recept på matcreps, tack.
Goda fyllningar och gärna ett bra recept på smeten också.
Goda fyllningar och gärna ett bra recept på smeten också.
Jag gör smeten lite på fri hand som min farmor alltid gjort pannkakor:
Ägg
Mjölk
Mjöl
Salt
Socker
Vet inte hur mycket av något tyvärr, jag bara häller i tills det får en bra konsistens och smakar...
Min bästa fyllning:
Ta en liten klick smör i en kastrull
Häll i stuvad spenat, så mycket du vill ha
När den börjar tina (Just till det här brukar jag använda fryst, men går säkert jättebra att göra egen) tillsätter jag fin rökt skinka klippt i små bitar.
Krydda med salt och peppar. Jag använder jämt både svart, vit och cayennepeppar.
Tillsätt rikligt med riven parmesan.
Häll i lite mjölk eller grädde och tillsätt matlagningsmjöl, låt tjockna medan du rör om.
Stek pannkakor, fyll dem med stuvningen och lägg i en ungsfastform. Strö över ost med god smak, jag brukar använda prästost. In i ugnen på 200 grader tills det ser bra ut. Ät och njuuuut!
(Nu blev jag hungrig...)
Jag testade att ha i tacofärs, purjo och salsasås för ett tag sen, det blev riktigt gott! Gratinerade de i ugnen med riven ost, och hade sallad och vitlökssås till.
Crépes á la prins Bertil är gott tycker jag!
Crépes med fyllning av holladasiesås (egengjord om man vill ha guldstärna, köpesås om man är trött), räkor och hackad dill. Gratinera med Parmesanost.
Jag har gjort med kyckling och ostsås, gärna stark ost som västerbotten. Flera som tyckt att det varit gott med paprika till dessa.
Jag brukar göra en svampstuvning och ha i och rikligt med riven ost på så det blir riktigt göttigt
Gör samma smet som till vanliga pannkakor, fast kanske lite mer salt i. Wokar ihop rivna morötter, strimlad vitkål och lök tills det blir mjukt, har i en burk böngroddar samt rätt mycket soja och kryddar med sambal. Blir som ett slags mjuka vårrullar, smaskens!