• Carrie

Magnesium till 2-åring som söver dåligt?

Är det någon som har provat att ge magnesium till barn med sömnproblem? Pratade med en kvinna på hälsokostbutiken som tipsade om att smula ner magnesiumtablett i gröten på kvällen för att få vår 2-åring att sova bättre. Sonen har aldrig sovit bra så jag är beredd att prova detta & är nyfiken på om ngn här har testat och vad ni isf fått för resultat?
    Äntligen! 1/11 08 föddes vår son!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-11-13 12:14
    Inte söver dåligt utan sover dåligt ska det ju vara!!!!
  • Svar på tråden Magnesium till 2-åring som söver dåligt?
  • 1969

Det är ju väldigt ovanligt med magnesiumbrist, så det är nog inte så troligt att det är det. Men jag har också läst att en del ger det för bättre sömn.
    Det finns ingen risk med att få i sig för mycket magnesium, kroppen gör sig bara av med överskottet. Så prova, varför inte? Eller ge en banan istället.
    Man kan ju tycka att hälsokosthandeln skor sig på att folk är beredda att prova allt i svåra situationer...

• Faile

Nej, vi har istället använt Omega 3. Först Eye q baby från ca 8 månader ( den är godkänd från 6 månader ) och vid 2 årsåldern bytte vi till MorEpa junior.

http://www.equazen.co.uk/default.aspx?pid=47&prodgrp=29
    Där beställde vi omegan, men jag tror den finns i hälsokostbutiker i Sverige att köpa.

Sluta jiddra, börja trolla!
  • Faile
    Faile skrev 2010-11-13 21:51:46 följande:
    Nej, vi har istället använt Omega 3. Först Eye q baby från ca 8 månader ( den är godkänd från 6 månader ) och vid 2 årsåldern bytte vi till MorEpa junior.

www.equazen.co.uk/default.aspx?pid=47&prodgrp...
    Där beställde vi omegan, men jag tror den finns i hälsokostbutiker i Sverige att köpa.
    Såg nu att det inte gäller en bebis. Då finns ju Eye q junior och MorEpa junior att välja på i hälsokosten. Jag är lite förvånad över att hon inte rekommenderade det i första hand.
  • Millan09

jo men detta med att ge omega3 till barn med myror i baken har det ju forkats mkt på o många har blivit hjälpta av det..tror nog mer på omegan än magnesiumet förutsatt att barnet inte har allergi..

• Millan09

Moraine blev väldigt nyfiken..hur gammalt var ert barn o när fick det omegan och blev ni hjälpta..all info av intresse plz ;)

• Faile
    Millan09 skrev 2010-11-15 09:19:08 följande:
    Moraine blev väldigt nyfiken..hur gammalt var ert barn o när fick det omegan och blev ni hjälpta..all info av intresse plz ;)
    Vår son var 8 månader när vi började med eye q baby. Då hade vi genomlidit ca 6 månader av sömnlösa nätter. Han somnade bra, men vaknade flera ggr i timmen hela nätterna igenom. Ibland gick det inte att söva om honom utan vi kunde vara vakna 02-05 mitt i natten för att han var hur pigg som helst. På dagarna sov han i 30 minuters pass.
    När vi började med omegan gick hans vaknanden ner från ca 30 ggr till 2- 5 ggr per natt, jag lovar att jag inte överdriver! Det tog kanske någon vecka, minns inte exakt.
    Efter några månader var vi nere i 1-2 uppvaknanden vilket kändes normalt och hanterbart.

Vi blev utan omega ett par gånger, det tog slut och vi hann inte få nytt ( landet vi bodde i hade inte eye q ) och då märkte vi en tillbakagång jättefort.

Idag är han 3,5 år och äter MorEpa junior precis som lillebror. Brorsan har aldrig haft sömnproblem eller nåt, men han fick åka med av bara farten i omegaträsket

Han är varken hyperaktiv eller har någon diagnos. Han hade bara sömnproblem och omegan fungerade. Båda ungarna sover som grisar här hemma nu
  • Millan09

tack snälla för ditt svar..ne min mamma var på en förläsning om barn o de sa att många barn ökar koncetrationen med omegan...ska absölut prova detta..

• Faile
    Millan09 skrev 2010-11-15 11:55:18 följande:
    tack snälla för ditt svar..ne min mamma var på en förläsning om barn o de sa att många barn ökar koncetrationen med omegan...ska absölut prova detta..
    Precis. Något som gör att när de vaknar på natten, kan fokusera på att fortsätta sova, istället för att distraheras av allt spännande runtomkring.
  • Carrie

Gällande omega så åt jag tillskott för gravida/ammande tills han blev 7 månader, slutade amma då, & sen dess har han fått Eye Q. Han somnar vid kl.19.30 och dåliga nätter vaknar han kanske tre ggr, ibland somnar han om ganska fort & ibland kan han vara vaken 1-3 timmar & är pigg. Maa detta så rekommenderade hälsokostkvinnan mig magnesium eftersom vi redan ger omega. Tyvärr funkar inte bananer längre. Har läst att magnesium har låg toxicitet så det kanske bara är att prova!

• Faile
    Carrie skrev 2010-11-15 20:49:48 följande:
    Gällande omega så åt jag tillskott för gravida/ammande tills han blev 7 månader, slutade amma då, & sen dess har han fått Eye Q. Han somnar vid kl.19.30 och dåliga nätter vaknar han kanske tre ggr, ibland somnar han om ganska fort & ibland kan han vara vaken 1-3 timmar & är pigg. Maa detta så rekommenderade hälsokostkvinnan mig magnesium eftersom vi redan ger omega. Tyvärr funkar inte bananer längre. Har läst att magnesium har låg toxicitet så det kanske bara är att prova!
    Ja förlåt att jag snodde tråden lite.

Men absolut, kissar man ändå bara ut överskottet så är det ju ingen fara för överdosering och då kan man ju prova tycker jag.
  • Carrie

Nu har vi provat men sonen blir väldigt lös i magen så jag vet inte om vi ska fortsätta, borde väl prova iaf en vecka till för att se om sömnen blir bättre men det är inte roligt att byta blöjan när det är så löst.....

• ModestyBlaze
    Carrie skrev 2010-11-22 13:23:50 följande:
    Nu har vi provat men sonen blir väldigt lös i magen så jag vet inte om vi ska fortsätta, borde väl prova iaf en vecka till för att se om sömnen blir bättre men det är inte roligt att byta blöjan när det är så löst.....
    Blir han lös så har kroppen all magnesium den skall ha. Då tar den inte upp mer... Så jag hade provat Omega-3 istället faktiskt.
Svar på tråden Magnesium till 2-åring som söver dåligt?