• Anonym (utförsäkrad)

Hur länge få ersättning från FK som utförsäkrad

Hej!

I veckan fick jag hem ett brev från A-kassan där det stod att jag håller på att bli utförsäkrad då jag inte uppfyller nya arbetsvillkor. Jag får visserligen 150 dagar extra eftersom jag har barn under 18 år, men när dessa är slut (om jag inte har lyckats hitta ett jobb) så är det FK som gäller.

Enligt FK och deras information så får jag 65% av min tidigare lön (alltså samma som nivå 3 hos A-kassan), vilket inte innebär någon skillnad för mig rent ekonomiskt sätt, då jag tjänade tillräckligt mycket för att ha högsta möjliga ersättning (utan extra försäkring).

Min fråga till er är då hur länge man kan få ersättningen från FK efter att man har blivit utförsäkrad från A-kassan? Jag har kommit fram till att mina dagar räcker till och med april. Om jag inte hittar ett jobb så har jag planer på att påbörja universitetsstudier i augusti. Kommer jag klara mig tills dess?

Tack på förhand! 

• Svar på tråden Hur länge få ersättning från FK som utförsäkrad
  • Sippan 81

Vad är den exakta orsaken till att du inte uppfyller vollkoren? Hur gammal är du? Jag tror inte att du kommer få något från FK

• Anonym (utförsäkrad)

Jag uppfyller inte arbetsvillkoren eftersom jag inte har arbetat något under tiden som jag har fått min ersättning från A-kassan. Jag fyller 24 det år som jag blir utförsäkrad.

Varför skulle jag inte få något från FK? Det står klart och tydligt bland informationen gällande aktivitetsstöd;
    http://www.forsakringskassan.se/irj/go/km/docs/fk_publishing/Dokument/Publikationer/Faktablad/as_4052a_aktivitetsstod.pdf 

• Anonym (utförsäkrad)

Vet inte om det kanske blev lite tokigt, jag menade att jag inte uppfyller arbetsvillkoren för att få en ny ersättningsperiod och därför blir jag utförsäkrad från A-kassan. Istället blir jag inskriven på t.ex. jobbgarantin via Arbetsförmedlingen vilket innebär att jag får samma ersättning som tidigare, men från FK istället. 

• Sippan 81

Okej, då vet jag. Jag är mer en expert på aktivitetsERSÄTTNING så jag tänker/kan inte yttra mig om saken. Men någon kunnig kommer nog svara dig inom kort. Lycka till!

• nu1mlock
    Sippan 81 skrev 2010-11-13 20:21:42 följande:

Okej, då vet jag. Jag är mer en expert på aktivitetsERSÄTTNING så jag tänker/kan inte yttra mig om saken. Men någon kunnig kommer nog svara dig inom kort. Lycka till!

Det är i och för sig samma sak - aktivitetsstöd = aktivitetsersättning.
  • Anonym (utförsäkrad)

Ja, det verkar som det i alla fall. Informationsbladet som jag länkade till tidigare hittas under rubriken "Aktivitetsstöd" på FKs hemsida, så det är aktivitetsstöd (aktivitetsersättning) som jag kommer få efter april. 

• Sippan 81

Fast aktivitetsERSÄTTNING (upp tom 29års-åler) är samma sak som SJUKERSÄTTNING dvs. Att arbetsförmågan ska vara borta för alltid

• mamita64
    nu1mlock skrev 2010-11-13 20:45:15 följande:
    Det är i och för sig samma sak - aktivitetsstöd = aktivitetsersättning.
    Aktivitetsersättning är en sjukersättning  man kan få när man är ung, upp till 29 år och det är som en förtidspension

Aktivitetsstöd, är den ersättning man får om man , som jag recx är utförsäkrad och är inskriven på Af och ingår i en åtgärd, tex praktik, ersättningen betalas ut från Fk
  • nu1mlock
    Sippan 81 skrev 2010-11-13 20:56:36 följande:
    Fast aktivitetsERSÄTTNING (upp tom 29års-åler) är samma sak som SJUKERSÄTTNING dvs. Att arbetsförmågan ska vara borta för alltid
    Varför heter det då inte sjukersättning om det är precis det som det är? Menar du att man inte kan vara sjukskriven om man är under 29 eller är det helt andra regler som gäller?

Men du har säkert rätt, jag är då inte någon expert inom ämnet som du säger att du är. 
  • nu1mlock
    mamita64 skrev 2010-11-13 20:58:05 följande:
    Aktivitetsersättning är en sjukersättning  man kan få när man är ung, upp till 29 år och det är som en förtidspension

Aktivitetsstöd, är den ersättning man får om man , som jag recx är utförsäkrad och är inskriven på Af och ingår i en åtgärd, tex praktik, ersättningen betalas ut från Fk
    Ah, då är jag med. Tack för förklaringen!
Svar på tråden Hur länge få ersättning från FK som utförsäkrad