• Anonym (utförsäkrad)

Hur länge få ersättning från FK som utförsäkrad

Hej!

I veckan fick jag hem ett brev från A-kassan där det stod att jag håller på att bli utförsäkrad då jag inte uppfyller nya arbetsvillkor. Jag får visserligen 150 dagar extra eftersom jag har barn under 18 år, men när dessa är slut (om jag inte har lyckats hitta ett jobb) så är det FK som gäller.

Enligt FK och deras information så får jag 65% av min tidigare lön (alltså samma som nivå 3 hos A-kassan), vilket inte innebär någon skillnad för mig rent ekonomiskt sätt, då jag tjänade tillräckligt mycket för att ha högsta möjliga ersättning (utan extra försäkring).

Min fråga till er är då hur länge man kan få ersättningen från FK efter att man har blivit utförsäkrad från A-kassan? Jag har kommit fram till att mina dagar räcker till och med april. Om jag inte hittar ett jobb så har jag planer på att påbörja universitetsstudier i augusti. Kommer jag klara mig tills dess?

Tack på förhand! 

• Svar på tråden Hur länge få ersättning från FK som utförsäkrad
  • Anonym (utförsäkrad)

Oj, nu blev det mycket information på en gång. Tack för alla svar!

För att klargöra lite så är jag under 25, jag har 680kr/dag på alla nivåer från A-kassan, mina 450 dagar tar slut i april och eftersom jag inte har arbetat något under min arbetslöshet så blir jag, som sagt, utskriven från A-kassan i april.

Jag har skött mig hela tiden, gjort allt som AMF har bett mig om, följer min handlingsplan till punkt och pricka osv.

Finns det någon anledning till att jag INTE skulle få aktivitetsstöd efter att mina dagar hos A-kassan tar slut? 

• Anonym (FK)
    Anonym (fl-ledig JOB:are) skrev 2010-11-13 21:22:11 följande:
    nja man får mer stöd på en gång och får mer aktiviteter, men har man lyft akassa så får man ersättning från FK oavsett hur gammal man är.  Fast det heter fortfarande JOB
    Om man inte uppfyller akassekraven (dvs man inte har rätt till ersättning därifrån kan man gå diret till JOB och på få nått som kallas utvecklingsersättning, annars om man har rätt  till akassa (även om dagarna tar slut) så hter det aktivitetsstöd, och det sista får man oavsett ålder :)

Men ringa AF och få svaret omman får hänvisas till JOB... om dom anser att man inte får det så får man heller ingen ersättning, men jag vet ingen som sköt sitt "jobb" som inte fått blivit inskriven (om man inte blivit utskriven pga ex sjukskrivning som varat mer än 12 mån men det är en annan sak )  =)
    Det är skillnad på om man är under 25 eller äver 25 när det gäller aktivitetsstöd.
  • Anonym (FK)
    Anonym (utförsäkrad) skrev 2010-11-13 21:49:24 följande:
    Oj, nu blev det mycket information på en gång. Tack för alla svar!

För att klargöra lite så är jag under 25, jag har 680kr/dag på alla nivåer från A-kassan, mina 450 dagar tar slut i april och eftersom jag inte har arbetat något under min arbetslöshet så blir jag, som sagt, utskriven från A-kassan i april.

Jag har skött mig hela tiden, gjort allt som AMF har bett mig om, följer min handlingsplan till punkt och pricka osv.

Finns det någon anledning till att jag INTE skulle få aktivitetsstöd efter att mina dagar hos A-kassan tar slut? 
    Ja att du inte uppflyller kraven.
  • Anonym (fl-ledig JOB:are)
    Anonym (FK) skrev 2010-11-13 21:50:33 följande:
    Det är skillnad på om man är under 25 eller äver 25 när det gäller aktivitetsstöd.
    jasså kan du utveckla det mer då kanske för har man rätt till akassa har man rätt till aktivitetstöd (detta är saxat direkt från FK´s hemsida infofilen om  jobbgaranti för ungdomar. 
    Om du uppfyller villkoren för ersättning från a-kassan får du aktivitetsstöd när du deltar i jobbgaranti för ungdomar. Men för att få aktivitetsstöd istället för utvecklingsersättning måste du fortsätta att betala avgiften till a-kassan.

Har du fyllt 25 år har du rätt till aktivitetsstöd även om du inte uppfyller villkoren för ersättning från a-kassan.

)

Vart skulle skillnade ligga förutom att man som ungdom kan få utvecklingsersättning om man ej har uppfyllt akassans krav för att få akassa?

• Anonym (utförsäkrad)
    Anonym (FK) skrev 2010-11-13 21:51:40 följande:
    Ja att du inte uppflyller kraven.
    Vilka krav är det du menar då? Om du menar kraven att man ska ha arbetat minst x timmar i veckan/månaden (eller vad det nu är) under en viss period så har det väl ingenting med saken att göra?

Om jag skulle ha arbetat "tillräckligt mycket" så hade jag fått fler dagar från A-kassan och alltså inte blivit utförsäkrad. Enligt FKs hemsida så får man 65% av sin lön när man har blivit utförsäkrad från A-kassan;

"Om du är utförsäkrad, det vill säga att du harfått ersättning från a-kassan maximalt antaldagar, får du högst 65 procent av den fastställdadagsförtjänsten i aktivitetsstöd." 

Vem kan få aktivitetsstöd?

Du har rätt till aktivitetsstöd när du deltar i något av följande arbetsmarknadspolitiska program:

jobb- och utvecklingsgaranti arbetsmarknadsutbildning arbetslivsinriktad rehabilitering arbetspraktik stöd till start av näringsverksamhet projekt med arbetsmarknadspolitisk inriktning vägledning med mera.

Du kan också ha rätt till aktivitetstöd om du deltar i jobbgaranti för ungdomar. Om du är under 25 år krävs att du uppfyller villkoren för rätt till ersättning från a-kassan.

• Anonym (utförsäkrad)
    Anonym (fl-ledig JOB:are) skrev 2010-11-13 22:01:50 följande:
    Vem kan få aktivitetsstöd?

Du har rätt till aktivitetsstöd när du deltar i något av följande arbetsmarknadspolitiska program:

jobb- och utvecklingsgaranti arbetsmarknadsutbildning arbetslivsinriktad rehabilitering arbetspraktik stöd till start av näringsverksamhet projekt med arbetsmarknadspolitisk inriktning vägledning med mera.

Du kan också ha rätt till aktivitetstöd om du deltar i jobbgaranti för ungdomar. Om du är under 25 år krävs att du uppfyller villkoren för rätt till ersättning från a-kassan.

När jag blir utförsäkrad från A-kassan så har jag ju i och för sig ingen rätt till ersättning från dom, men enligt informationsbladet så får man tydligen ändå 65% av sin lön om man har blivit utförsäkrad.

man är utförsäkrad när man går in i job (akassan fryses om man har dagar kvar eller om den försvinner helt vet inte säkert) men summan du får om du får aktivitetstöd är 65% av din fd lön precis som du själv citerat :)
    utförsäkrad innebär inte automatiskt att man står utan några pengar alls, bara att man hamnat i nästa kategori hos AF :)

Så du får 65% om dom skriver in dig i någon av aktivitererna jag kopierade in i inlägg 26 :)

Men ring AF på måndag så ska du att du få svar för vad som gäller för dig, och som sagt, betala din akasseavgift (annars ryker dina pengar så gott som helt) och gör som du gjort så ska du se att det löser sig ;)

Anonym (utförsäkrad) skrev 2010-11-13 22:04:17 följande:
    När jag blir utförsäkrad från A-kassan så har jag ju i och för sig ingen rätt till ersättning från dom, men enligt informationsbladet så får man tydligen ändå 65% av sin lön om man har blivit utförsäkrad.
    fast a-kassan ligger ändå i grund och botten ooch bestämmer.

FK är bara dom som betalar ut dina pengar, men a-kassan meddelar dom hur mycket dom ska betala ut.
    AF skickar en signal till FK och till a-kassan. FK betalar ut nivån som a-kassan sedan skickat till dom. :)
    Samma summa, andra papper att fylla i, annan utbetalare. :)  OM akassan inte gör det så betalar FK ut grundbeloppet tills om får någon annan informantion och som ungdom tror jag man får samma nivå som utvecklingsersättningen dvs 135kr/dag.. (samma summa får du om du slutar betala din akassa,  är man över 25 så är det andra summor det handlar om :) )
  • Anonym (utförsäkrad)

Tack för svaren!

Självklart slutar jag inte betala avgiften till A-kassan - vore ju korkat med tanke på att jag i sådana fall får 135kr per dag när jag nu får 680kr per dag.

Jag är egentligen inte speciellt orolig, då det är nästan 200 dagar kvar, utan mest lite fundersam. Men visst, jag kommer kontakta Arbetsförmedlingen nästa vecka för att vara förberedd. 

• mamita64
    Anonym (fl-ledig JOB:are) skrev 2010-11-13 22:07:16 följande:

man är utförsäkrad när man går in i job (akassan fryses om man har dagar kvar eller om den försvinner helt vet inte säkert) men summan du får om du får aktivitetstöd är 65% av din fd lön precis som du själv citerat :)
    utförsäkrad innebär inte automatiskt att man står utan några pengar alls, bara att man hamnat i nästa kategori hos AF :)

Så du får 65% om dom skriver in dig i någon av aktivitererna jag kopierade in i inlägg 26 :)

Men ring AF på måndag så ska du att du få svar för vad som gäller för dig, och som sagt, betala din akasseavgift (annars ryker dina pengar så gott som helt) och gör som du gjort så ska du se att det löser sig ;)

Nu petar jag lite igen
    Jag förstod det som att man, om man går i i JOB:en när man har a-kasse dagar kvar tär på a-kasse dagarna även om man får aktivitetsstöd.
    A-kasse nivån ligger till grund för hur mkt pengar man ska få. Jag som inte hade a-kassa får 223 kr om dagen.
    mamita64 skrev 2010-11-13 22:50:24 följande:
    Nu petar jag lite igen
    Jag förstod det som att man, om man går i i JOB:en när man har a-kasse dagar kvar tär på a-kasse dagarna även om man får aktivitetsstöd.
    A-kasse nivån ligger till grund för hur mkt pengar man ska få. Jag som inte hade a-kassa får 223 kr om dagen.
    fast man får aldrig lägre än 65% så det är samma. Har man ingen rätt till akassa ( med detta innebär det att man ej haft akassa innan ) så får man lägsta beloppen :) Men om man har akassa och dom dagarna är på väg att ta slut (man blir utförsäkrad) så får man det sk aktivitetsstödet istället (om man ingår i något program osv osv) och detta stödet är 65% av lönen.
    Så har man haft rätt till akassa så får man bara lägsta beloppet om man ex struntar i att betala sin akassa osv :)

Blir lite missvisande när man säger att om man har rätt till akassa, när man eg menar att man har förbrukat sina akassedagar. :)

:)
  • mamita64
    Anonym (fl-ledig JOB:are) skrev 2010-11-13 23:00:28 följande:
    fast man får aldrig lägre än 65% så det är samma. Har man ingen rätt till akassa ( med detta innebär det att man ej haft akassa innan ) så får man lägsta beloppen :) Men om man har akassa och dom dagarna är på väg att ta slut (man blir utförsäkrad) så får man det sk aktivitetsstödet istället (om man ingår i något program osv osv) och detta stödet är 65% av lönen.
    Så har man haft rätt till akassa så får man bara lägsta beloppet om man ex struntar i att betala sin akassa osv :)

Blir lite missvisande när man säger att om man har rätt till akassa, när man eg menar att man har förbrukat sina akassedagar. :)

:)
    Ja jag tänkte på det exempel de har på hemsidan.
    En kille som går på a-kassa och förbrukar x antal dagar, sen har han en aktivitet genom AF och får då aktivitetsstöd.
    Då försvinner a-kasse dagar pga detta. Fattar inte varför man inte kan gå på a-kasse dagar lika gärna då när de ändå försvinner?
    mamita64 skrev 2010-11-14 00:48:01 följande:
    Ja jag tänkte på det exempel de har på hemsidan.
    En kille som går på a-kassa och förbrukar x antal dagar, sen har han en aktivitet genom AF och får då aktivitetsstöd.
    Då försvinner a-kasse dagar pga detta. Fattar inte varför man inte kan gå på a-kasse dagar lika gärna då när de ändå försvinner?
    ja det är en regel som blå kom på.. Förut så frös man akassedagarna och när aktiviteten som gav stödet var slut så startade dagarna igen. Fast af brukar inte vilke hänvisa till några aktivitetsstöds-saker förrens dagarna börjar ta slut pga att dagarna är förbrukade sen.  Nått som är lika korkat är tex att om man är föräldraledig så måste man (om man inte är borta mer än ett par månader) så måste man ändå lämna närvarorapport och dagarna tickar på så sätt förlorar man job-dagar också utan att ha fått någon hjälp osv.. Korkade jäkla regler.

Är man sjukskriven,studerande och föräldraledig(sista beroende på vem man har som handläggare) och är utskriven i mer än 12 månader från JOB är man inte välkommen tillbaka och får då inga pengar alls. Utan det är ex socialen som gäller om man inte får jobb eller börjar studera.
    Skitkul regel verkligen, jag står utan ersättning när jag går av min föräldraledighet, detta fick jag veta när det var för sent.  Men är jag JOB:are är man ju inte värd mycket..
  • mamita64
    Anonym (fl-ledig JOB:are) skrev 2010-11-14 09:15:01 följande:
    ja det är en regel som blå kom på.. Förut så frös man akassedagarna och när aktiviteten som gav stödet var slut så startade dagarna igen. Fast af brukar inte vilke hänvisa till några aktivitetsstöds-saker förrens dagarna börjar ta slut pga att dagarna är förbrukade sen.  Nått som är lika korkat är tex att om man är föräldraledig så måste man (om man inte är borta mer än ett par månader) så måste man ändå lämna närvarorapport och dagarna tickar på så sätt förlorar man job-dagar också utan att ha fått någon hjälp osv.. Korkade jäkla regler.

Är man sjukskriven,studerande och föräldraledig(sista beroende på vem man har som handläggare) och är utskriven i mer än 12 månader från JOB är man inte välkommen tillbaka och får då inga pengar alls. Utan det är ex socialen som gäller om man inte får jobb eller börjar studera.
    Skitkul regel verkligen, jag står utan ersättning när jag går av min föräldraledighet, detta fick jag veta när det var för sent.  Men är jag JOB:are är man ju inte värd mycket..
    Ja du, jag var sjukpensionär med den tillfälliga sjukersättningen
    Så kom de nya bestämmelserna och jag skulle utförsäkras. Ett år före så var jag på af och pratade, men sen så försvann hela det året i ingenting, Af förde över mej till en utredning, min tredje av samma sort, och sen fick jag praktik och när det var 8 veckor kvar på min sjukersättning fick jag arbetsträna.
    Stressigt och jobbigt såklart. Att komma in i ett jobb i lugn takt var inte tal om. Då jag är ute ur systemet efter min sjukersättning är slut så måste jag jobba 100 % Det finns tre utredningar som säger max 50 min reumatiska sjukdom blir inte bättre ju längre tiden går.
    Jag så fick jag sommarjobb på 75%, det funkade ekonomiskt.
    Under den tiden ingick jag dessutom i arbetslivsintroduktionen och fick aktivitetsstöd på 25%
    Under två månader såg det ut så, och sen en månad när jag gick hemma och fick fullt aktivitetsstöd.
    På detta sättet har de ännu en gång sluppit lägga ner något arbete på mej. Jag har förstått det som att tiden i arbetslivsintro. ska användas till att komma fram till lämpliga uppgifter och rehabilitering
Svar på tråden Hur länge få ersättning från FK som utförsäkrad