Anonym (fl-ledig JOB:are) skrev 2010-11-14 09:15:01 följande:
ja det är en regel som blå kom på.. Förut så frös man akassedagarna och när aktiviteten som gav stödet var slut så startade dagarna igen. Fast af brukar inte vilke hänvisa till några aktivitetsstöds-saker förrens dagarna börjar ta slut pga att dagarna är förbrukade sen. Nått som är lika korkat är tex att om man är föräldraledig så måste man (om man inte är borta mer än ett par månader) så måste man ändå lämna närvarorapport och dagarna tickar på så sätt förlorar man job-dagar också utan att ha fått någon hjälp osv.. Korkade jäkla regler.
Är man sjukskriven,studerande och föräldraledig(sista beroende på vem man har som handläggare) och är utskriven i mer än 12 månader från JOB är man inte välkommen tillbaka och får då inga pengar alls. Utan det är ex socialen som gäller om man inte får jobb eller börjar studera.
Skitkul regel verkligen, jag står utan ersättning när jag går av min föräldraledighet, detta fick jag veta när det var för sent. Men är jag JOB:are är man ju inte värd mycket..
Ja du, jag var sjukpensionär med den tillfälliga sjukersättningen
Så kom de nya bestämmelserna och jag skulle utförsäkras. Ett år före så var jag på af och pratade, men sen så försvann hela det året i ingenting, Af förde över mej till en utredning, min tredje av samma sort, och sen fick jag praktik och när det var 8 veckor kvar på min sjukersättning fick jag arbetsträna.
Stressigt och jobbigt såklart. Att komma in i ett jobb i lugn takt var inte tal om. Då jag är ute ur systemet efter min sjukersättning är slut så måste jag jobba 100 % Det finns tre utredningar som säger max 50 min reumatiska sjukdom blir inte bättre ju längre tiden går.
Jag så fick jag sommarjobb på 75%, det funkade ekonomiskt.
Under den tiden ingick jag dessutom i arbetslivsintroduktionen och fick aktivitetsstöd på 25%
Under två månader såg det ut så, och sen en månad när jag gick hemma och fick fullt aktivitetsstöd.
På detta sättet har de ännu en gång sluppit lägga ner något arbete på mej. Jag har förstått det som att tiden i arbetslivsintro. ska användas till att komma fram till lämpliga uppgifter och rehabilitering