Inlägg från: bonnieloveskim |Visa alla inlägg
  • bonnieloveskim

Är risifrutti/mannafrutti en bra frukost för ett växande och aktivit barn?

Jag undrar om risifrutti eller mannafrutti är en bra och näringsrik frukost för växande och aktivia barn i skol och förskoleåldern?

Är den inte lite väl söt av sig, ska man börja dagen med så mycket socker?
    Den e väl både sötad och har sylt ?

Risifrutti och mannafrutti är väl mer passande som mellanmål att ha nån gång efter luch före middagen då man e småhungrig och behöver få upp blodsockret lite.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-11-14 15:50
    Vad tycker ni om en frukost med mannagrynsgröt/ploenta gröt , kokt ägg med kaviar, ett glas joiuce, en mugg oboy

eller

rostade mackor med ost, marmelad, skinka, leverpastej med jouice, oboy och kokt ägg.

Ni kan väl skriva vad som är en bra frukost för växande och aktvia barn i skol/förskole åldern.
    Skriv gärna varför det är bra dåligt.

• Svar på tråden Är risifrutti/mannafrutti en bra frukost för ett växande och aktivit barn?
  • bonnieloveskim

Om de får det tex som frukost regelbundet varje helg eller regelbundet de dagar barnet är hemma fårn förskolan.

För de andra frukostarna äter barnet på förkoskolan.

• bonnieloveskim

Vad tycker ni om en frukost med mannagrynsgröt/ploenta gröt , kokt ägg med kaviar, ett glas joiuce, en mugg oboy 

eller

rostade mackor med ost, marmelad, skinka, leverpastej med jouice, oboy och kokt ägg.

• bonnieloveskim
    shitvadjaghatar skrev 2010-11-14 15:37:51 följande:
    Inte direkt nån höjdarfrukost. Men bättre än Risifrutti.
    vad är en bra frukost då?
  • bonnieloveskim
    Pirum skrev 2010-11-14 15:56:52 följande:
    Varierat och bra så länge barnen inte har tendens till övervikt.

Fortfarande är jag lite emot mannagryn som stapelvara men det är ju inte bara det, som det blir med mannafrutti.

Rostmackor är inte att förakta, det finns ju annat bröd att rosta än formfranska. Lantbröd med surdeg tex. Äter man en marmeladmacka och sedan ägg och en macka med ost eller skinka eller liknande så spelar den där marmeladen ingen roll i det stora hela.

Har man ett barn som är lite svårt att få igång att äta på morgonen så kan ju marmeladmackan vara en bra början för att få upp aptiten och orka äta det andra.
    nej inga problem alls med övervikt.
    Snarare rekomenderd av dietisten att äta bla mera ägg, fet fisk, dricka röd mjölk och fett smör.

de äter inte bara manna utan även polenta (glutenbarn) så vanlig formfranska blir det inte men gärna rostat glutenfritt bröd.
    Givetvis äter inte glutenbarnet mannafrutti då utan risifruttin.
  • bonnieloveskim
    logg81 skrev 2010-11-14 15:47:12 följande:
    När jag var liten hade det varit en superbra frulle. Jag kunde inte äta frukost så mamma gav mej en isglass istället. Risifrutti/Mannafrutti är idag en av de få saker jag kan få i mej på morgonkvisten...

MIn dotter verkar ha samma mage som jag har. Hon behöver vänta och låta magen få "vakna" innan hon kan äta på morgonen... Men en risifrutti kanske skulle funka...

Hellre en risifrutti än en tom mage säger jag...
    Dessa barn äter massor, gärna både en hel portion gröt + ett helt kokt ägg tom när det gäller en 3åring.
    De kan iblnad inte ens vänta på frukost utan äter frukt innan och sen hela frukosten.
  • bonnieloveskim
    Ekorrmamman skrev 2010-11-14 16:16:04 följande:
    Oj, förlåt! Såg inte att barnet i fråga har celialki. 
    å det gör inget det finns både bovetegröt, hirsgröt och polentagröt samt havegryn på ren havre av använda.
    Man kan dessutom slänga in lite pofiber i det om man vill få mer fiber i det.

Bröd blir svårare att få tag på.

smothien lät gott, vi har ju blender men det är kanske er ett mellanmål.
    aprikoser gillar de och även torkade plommon.

jag kan ge yoghurt och riva ner äpple rakt mer och strö över kanel.

har inte prövat göra glutefria pannkakor med mer fiber i.. det måste jag experimentera fram.
    bra ide!
  • bonnieloveskim
    Ekorrmamman skrev 2010-11-14 16:46:45 följande:
    Ja, bovetegröt och hirsgröt är ju gott och nyttigt ! Jag gillar att hirsen är så järnrik också. Vi brukar faktiskt göra smoothies till frukost, fast då kompletterar vi förstås med lite annat också.

Jag gillar inte att servera mat med tilsatt socker det är därför vi sötar bären med banan till pannkakorna istället för att använda sylt. 
    Jag har märkt att kanel, nystött kardemumma och vaniljpulver (äkta vanilj) är ett bra sätt att piffa upp och variera gröten/yoghurten med. 

Hoppas att du lyckas göra goda pannkakor. Rivna morötter är inte fel att blanda i smeten. 
    rivna morötter i pannkakorna låter som en rolig ide.
    Och morötter gillar de.

jag brkar ju ha morötter och kålrot och rotselleri som tilltugg till middagen. Kålrot är jättegott.
    Det är gott att ha med dip till med.

Jag gillar inte heller socker i maten.
    Framför allt inte som start på dagen.
  • bonnieloveskim
    Belleles skrev 2010-11-14 20:24:12 följande:
    Precis, ibland får man släppa på sina principer. Är som minstingen som ett tag vägrade både ersättning, välling och gröt. Var hos läkaren för att kolla om han hade ont någonstans men det var en fix idé efter att han var sjuk förra veckan. Han förknippade ersättningen med att han var dålig och vägrade därför. Testade då att byta flaska och ha i lite oboy så att han inte skulle känna igen det och helt plötsligt så funkade det. Behövde  dessutom bara ha i oboy en gång och sen funkade det utan.

Samma det med att få i vätska när han är sjuk. Är det saft han vill ha då så får han det trots att han bara är 9 mån. Dock är det en sådan liten mängd plus att han dricker bara vatten i vanliga fall men ibland så måste man ta till lite obra metoder.
    Men om barnen alltid äter glupska och ordentigt vid måltiderna?
  • bonnieloveskim
    saris 83 skrev 2010-11-14 23:46:00 följande:
    Vi har aldrig risifrutti, oboy eller juice hemma överhuvudtaget.. Så det går bort - alldeles för sött.
    Hos oss blir ofta det omelett eller ägg o bacon. Sonen äter fil rätt ofta eftersom han älskar det, då med hemgjord musli gjord på nötter o frön. Då får han ett kokt ägg till. Han är 2 och 1/2.

Annars kan det bli riktigt bröd, surdeg eller sstenugnsbakat(lyx) med rejält med Bregott och pålägg (skinka, salami, ost, tomat eller paprika tex) Mjölk till det.

Alla är olika - jag är glad att vår son är en frukostälskare precis som sin mor ;) ,men risifrutti är nog ingen bra frukost för någon.
    Hur gör du muslin?

andra som gör själva musli kan väl skriva hur de gör.
  • bonnieloveskim
    elovesj skrev 2010-11-15 12:30:58 följande:
    Säkert har många svarat här inne, men ingen av dina frukostar skulle jag servera ngnsin.

Vanlig fil + egen gjord/ihop plockad musli
    Mörkt bröd  med smör, grönsaker ev en skinkbit på
    Ägg
    1 glas mjölk och en frukt.
    Storleksordning på allt efter barnets ålder.

Grönsakerna och frukten varierar. Fil och musli kan man byta ut mot ex havregrynsgröt.

Aldrig smaksatt fil, (smaksätt själv) aldrig oboy (på helgen kan man göra eget). 

Musli gör du enkelt själv.
    TIll Basen använder jag Havregryn och Corn flakes osokrade.
    Sen köper du ex russin, gojibär, psyallisfrön, solroskärnor, dinkelflingor eller vad ni gillar hemma. 
    På de större livsmedelsaffärerna finns ofta ställ som påminner om smågodisstället där man kan plocka själv i påse.

Så du tyckte det var ok så länge det var gröt coh kokt ägg men inte jouice och oboy?
  • bonnieloveskim
    SötFlöt skrev 2010-11-15 17:10:02 följande:
    Du vet ju själv svaret så varför fråga?
    om man får massa tips på hur man kan göra något bättre, som dessutom inte är svårt  utan dessutom mer hälsosammare och bättre för barn så är det givetvis alltid i intresset att få veta hur man kan göra.
  • bonnieloveskim
    Matillin skrev 2010-11-15 18:29:46 följande:

ts

Är detta vad du ger dina barn och undrar om det är ok, eller undrar du rent allmänt för att andra ger sina barn sådant?

Risifrutti är ingen bra frukost att ge VARJE dag, inte heller marmelad på mackor eller oboy att dricka varje dag?
    Ger du det till dina barn varje dag?
    Sådant ger vi på lördagar till våra barn, någon ensaka gång om man ska på utflykt eller fikar en vardag.

Jag vet förresten en tjej som gav oboy i vällingen till sitt 1 åriga barn för att få henne dricka välling.
    Vad ska man säga om det 

Risi/manna fritti handlar jag inte ens hem.
    Men vet de som ger det till mina barn varannan helg.

Jag försöker se fruksten som en nyttig måltid. serverar mannagrynsgröt/mannagrynsgröt med kokt ägg och kaviar till det, ett glas jouice och ett halv gls oboy.
    Det är lördag och söndagar som de inte äter frukost på förskolan.

Jag skulle inte ge dem risifrutti eller mannafrutti eftersom jag anser att det är en sockerbomb som dessutom inte mättar dem tillräcklingt bra eftersom dessa barn har väldigt bra aptit och äter allt som ställs fram.

Ja jag försökte fint påpeka här med om att inte ge oboy i flaska till barnen p kvällarna.. när de ändå inte åt varke välling eller tom hade slutat med flaska.

Jag undrade lite om det var ok med risifrutti och mannafrutti, vad ni anser om det?
    Men jag tror jag har förstått att det inte är så ok.
    Det var väl lite så jag tyckte.

Jag tycker det har varit många bra tips på frukostar här..  att göra egen musli i ugnen låter lockande.

Marmelad blir det kanske en gång i månaden.. oftast vill de ha leverpastej eller kaviar eller ost med skinka på mackan.

Det söta brukar vi oftast spara till fredags och lördagskvällen.
  • bonnieloveskim
    CaCC skrev 2010-11-15 19:48:12 följande:
    Man frågar väl för att få lite åsikter från andra och lite tips på bra frukostlaternativ.
    Precis
  • bonnieloveskim
    mariaheterjag skrev 2010-11-17 13:58:30 följande:
    Men men inte det tråden handlade om. Förlåt ts
    Det gör absolut ingeting.

i grund och botten är ju ändå frågeställningen lite socker vs fet..  något som alla anser som onyttiga.
  • bonnieloveskim
    Tonx skrev 2010-11-18 23:44:20 följande:
    Det är samma för mig. Jag är inte rädd för att man ska bli hysteriskt fet, utan jag ogillar det faktum att det lagras gifter i kroppen.

Men har man aldrig känt skillnaden på en giftig och avgiftad kropp så är det såklart svårt, kanske omöjligt, att förstå.
    Så hur avgiftar man sig?
  • bonnieloveskim
    Ekorrmamman skrev 2010-11-19 10:31:02 följande:
    Testa gröt på rågflingor istället för havregryn. Rågflingsgröt mättar mer.
    jag kan inte testa rågflingor till mina barn, men de älskar polenta och hirsgröt samt havregrynsgröt.
    Sen så får de bovetegröt ibland med men den är inte lika god.

Fiber eller inte, mätta blir de.
Svar på tråden Är risifrutti/mannafrutti en bra frukost för ett växande och aktivit barn?