30+ med första barnet 1-3 år, del 13
Fio, vilket bra dagis det verkar vara, i alla fall ur matsynpunkt! Vilken tur ni har! Stackars O som ramlade, det är inte lätt när man är upptagen med att hjälpa till!
Fio, vilket bra dagis det verkar vara, i alla fall ur matsynpunkt! Vilken tur ni har! Stackars O som ramlade, det är inte lätt när man är upptagen med att hjälpa till!
Fio, jag har ingen aning om tradera-taktik! Men det verkar väl smart att vänta ut saken en tid? Tror du verkligen det funkar med en likadan? Jag tänker att det är själv det innötta som är grejen med en snuttefilt...
Vad har ni andra för badleksaker? Vi köpte för ganska länge sedan små påsar från Rätt Start med badankor och båtar. Den som har såna vet hur läskiga de blir efter en tid när man klämmer på dem... A har börjat tvätta sina ankor, och klämmer då gärna på dem varpå äckligt gojs far ut i badvattnet så man får hålla på och byta. Så nu ska ankorna ut, men har ni några tips på andra roliga saker att ha i badet?
A gillar ju att ösa med en plastmugg eller en gammal tom tvålflaska, men jag tror att han kommer sakna ankorna om vi inte hittar på nåt annat.
Ja, jag har hållit på sådär med ankorna och sköljt och fixat, men man tröttnar på att bara ha såa saker som kräver sanering. Får titta på nåt annat som inte tar in vatten...
Sarahkka, jag minns inte exakt när A började äta själv, men det var nog vid 8-9 månader. Han fick mjuka smörgåsbitar och majskrokar till att börja med, och det var jätteroligt att pilla med dem själv. Varteftersom fick han andra saker, anpassade efter antalet tänder, som fruktbitar och smaka från våra tallrikar. Köttfärs var nog en tidig grej, vill jag minnas.
Kram till Somna! Förstår att det känns! Jag tror det kommer att gå jättebra!
Ela, afrodite, visst vore det bra om mannen kunde ta natten så du får sova! Du behöver vila upp dig lite inför det kommande! Fast ibland är det inte så enkelt.
Tidigt i morse när vår A vaknade och ropade mamma, gick maken in och hämtade honom. Han kom bärande på en slingerbult som vrålade "inte inte inte inte!!!! mamma!!!" Det tog en stund innan han hade lugnat ner sig, kan jag säga. Det var inte alls populärt att bli hämtad av hemska dumma pappa. Som vanligtvis duger till allt, men just precis då var det tydligen inte vad han hade tänkt sig....
Kate, är det så att M inte äter? Är han en sparris? Har ni några bra tips? A har ju aldrig varit nån champion vid matbordet, men på sistone har det eskalerat till ett bestämt "inte mat" varje gång ämnet kommer upp. Vilket ju är några gånger om dagen...
Vi började bli lite ängsliga, men sedan läste jag lite i Barnaboken, som har sina ljuspunkter även om jag inte håller med om allt. Där var en kort redogörelse för just sparrisars kostvanor jämfört med en sparrismamma som väger 4 gånger så mycket som sparrisen. Där multiplicerades sparrisens måltid med fyra för mammans del, och jag tror nog att mamman överlevde och lite till... En halv macka är kanske helt ok, om man tänker sig att man själv skulle bli mätt på två.
Boll kanske vi ska prova! A får ju inte ha bollar i fred i resten av huset för hunden - badet kan bli "bollhavet" kanske!
Fiolina, om ni har samma trasa från PoP som vi har, så tror jag att Villervalla har filtar i samma eller snarlikt material. Jag har inte klämt på dem själv, men A har en tröja i samma tyg. Tror att Smallkids har filtarna, om du vill känna.
Somna, klart det gick strålande! Det kommer gå jättebra imorgon också!
Pysslig, matekvationen utgick från att sparrisen i fråga väger 15 kilo och mamman 60, så det går ju att justera! Men L har väl alltid varit bra på att äta förut, det här är väl nåt nytt?
Ska man förstöra musik effektivt ska man göra det på panflöjt, så på det sättet har de ju gjort rätt. Ingen risk att G slutar som musikalartist på det dagiset i alla fall!
Det kanske var ett överpedagogiskt sätt att få dig att genast rusa hem och hämta dina Kent-plattor eller så, så att G och de andra barnen får lära sig om RIKTIG musik?