30+ med första barnet 1-3 år, del 13

Fiji - Det låter som att du är väldigt vuxen som inser att du ska gå ifrån och vara arg på en hink istället för att ta ut irritationen på N.
Ibland känner man verkligen hur det börjar ryka ur öronen på en, då är det bäst att gå ifrån ett tag.
Sara - Jag är inte så avundsjuk på dig som har två i samma fas samtidigt. Fast det blir förstås dubbelt mysigt de bra stunderna också.
Min intention var att läsa ikapp det som skrivits medan jag var borta en dryg vecka. Nu har det gått en vecka till sedan vi kom hem, och jag har fortfarande inte läst ikapp. Så jag tar helt enkel och skiner i det och hoppar in på sista sidan istället.
Timberland har varit lite trånga för mina barn. Vi har haft någon lättare kängvariant som vår- och höstskor, men de var riktigt bökiga att ta på för att de var så trång i öppningen. Väl på satt de dock bra på foten. Som vinterskor brukar vi köra på Eccos som är både vattentäta och varma, har funkat fint. Men usch, vill inte tänka på vinterskor och kläder än egentligen, det är ju fortfarande sommar!
Måste också berätta om natten för ett par veckor sedan då Gustav vaknade och var kissnödig, gick upp på toa, torkade sig själv och spolade, därefter väckte han mig och pappan. Är det inte att vara lite för självgående som treåring? Snart kommer han väl hem och berättar att han fått jobb och ska flytta hemifrån. Behöver inte oss längre...
Hmm, mina Finlandskontakter är på Åland, men eftersom allting där är snordyrt ändå så har jag svårt att tro att man kan fynda finska märken billigare än hemma. Skulle tro att det går på ett ut istället.
Usch, jag avskyr detta att man måste köpa alla vinterkläder typ NU för att inte bli utan! Jag har jättesvårt att tänka i förväg innan det är aktuellt, då måste man ju först rota fram allt för att se vad som redan finns. Men har ingen lust att ha alla vinterkläder framme redan, så efter att man rotat fram allt så måste man ju stuva undan det en gång till. Vad skönt det vore om det var shorts och sandaler som gällde hela året. *drömmer*
Har inga barn som sover på förskolan så jag vet inte, men har nog noterat en del fårskinn, ullunderställ och fleeceställ på de som gör det.
Åh, grattis Fiji!! Låter inte kul med kaotiskt, men så skönt att allt gått bra. Vilken sort var det tro?
Persefone - Gillar också årstiderna bortsett från alla klädbekymmer. Fast jag tycker det är fräckt av vintern att lägga beslag på typ oktober till april och låta övriga årstider dela på det lilla som är kvar.
Sarahkka - Läs det här om att vara hemma sjuk med barn: www.unt.se/blogg/blogg.aspx&bloggentry=1448522
Somna - Ja, vi har haft en sådan overall ngt år, Ida fick den i födelsedagspresent då. Den kändes inte tillräckligt varm då det var som kallast på vintern, vi kommer nog inte att välja en sådan igen.
Johanna - Vi har tagit bort dagsömnen då barnen blivit svåra att få att somna på dagen. Tolkade det som att det var dags, då de inte var tillräckligt trötta för att sova.
Mrs Fisk - Ida sov middag tills hon skulle fylla tre, Gustav tills han var 2½ och då bara på dagis sista halvåret. Och kusinerna till barnen har fått sluta sova när de fyllde två, då efter att ha haft tuppluren begränsad till 30 min ganska många månader. Så de har haft väldigt mycket mindre sömnbehov än mina barn. Vi resonerade som jag skrivit till Johanna ovan, så länge de somnar på dagen och ändå somnar på kvällen så behöver de väl sömnen. Börjar det krångla och de har svårt att somna så behöver de väl inte sova lika mkt längre. Typ så.
Mrs Fisk - Helgerna brukar för det mesta gå åt till umgänge med familj, släkt och vänner. Varvat med en del projekt hemma. Inte speciellt mycket anpassade aktiviteter för barnens skull. Imorgon ska I och G på kalas till grannen och på söndag har vi släktkalas här hemma för Ida som fyller på måndag.