• asap

30+ med första barnet 1-3 år, del 13

Lime - Hoppas utslagen försvinner fort, och att det inte är något med knät!

johlinn - Så skönt med tanden, aldrig mer nu ju!

hormonstinn - Härligt att natten blev över förväntan. Mina barn har också alltid blivit som speedade av Ipren, men inte Alvedon. Fast Ipren hjälper bättre mot hög feber på dem.

• asap

Norrland - Håller med om att pulka kan vara bra nu, fast C tycker kanske det blir trist att få något man inte kan testa direkt?
    Vad har mina barn fått vid 2? Minns knappt, men verktyg och trehjuling vet jag iaf. Tror Mrs Fisks snickeriset kan ha varit det jag tipsade om, jättepoppis hos mina barn. Från Kids Woods (eller vad det heter).
    Pussel, böcker, duplo, kläder, tågbana, docka+dockkläder, ...?

• asap

Barba - Hehe, klart man kan testa pulkan redan nu. Bara inte riktigt så som den är tänkt att användas.

Att borsta morgon och kväll är något vi aldrig har tullat på, det måste göras. Periodvis har inte barnen varit av samma uppfattning, då är det jobbigt att borsta, men det måste som sagt göras ändå. Jag har också hört att man ska undvika mycket fluor till barnen och därför använda barntandkräm.
    Vi kör också på Bamsetandkräm, känns helt fel att borsta tänderna med godissmak, tycker jag. Jag använde också Bamsetandkrämen för att borsta (fram)tänderna när jag var gravidillamående. Det hjälpte att den inte löddrar lika mycket som vanlig tandkräm.

Våra barn har aldrig varit uttalat mammiga/pappiga, det har nästan alltid gått bra med vem som helst av oss. Men från maj -10 till maj -11 jobbade jag väldigt mycket och efter några veckor började barnen vända sig till maken i första hand. Det var ju han som skötta lämning/hämtning/middag mm. Dessutom blev jag ju gravid i sept. och blev då helt indisponibel den korta tid jag faktiskt var hemma också, så de slutade nog att räkna med mig där ett tag. Nu när jag är den som är hemma mest så har de börjat vända sig till mig först igen, det märks tydligast på G som kommer till oss om nätterna. Först kom han till mig, sedan började han gå direkt till makens sida, för att nu nyligen ha börjat välja min sida igen.

Men heja Mr Fisk som gjorde en så bra tolkning av vad som ska "lösa problemet"! En del pappor hade nog istället sagt "han vill inte till mig" och lämnat över ännu mer till mamman, jag har iaf hört att det kan vara så.

• asap
    Billabong skrev 2011-10-22 23:32:06 följande:
    Persefone: Såg tigerpyjamasar på Lindex idag! Märkligt nog finns den inte med på deras hemsida, men den var fin tycker jag.
    Javisst ja, det gjorde ju jag med och tänkte att det ska jag berätta. Fast jag glömde det, tur att Sara har bättre koll på läget.
  • asap

sarahkka - Grattis!

hormonstinn - Usch, stackars liten. Hoppas ni slipper sjukhuset mer.

• asap

Mrs Fisk - Det låter som att ni blir väl omhändertagna (oftast, men jag har ju läst dina andra exempel också...) och att utredningen går framåt. Ni verkar ha en så fantastiskt skön och sund inställning till det hela. Hurra för er!

Lime - Skönt att få undan lite! Vi hade min mamma här i måndags, och jäklar vad jag for fram med dammsugaren när hon var i lekparken med barnen.

Ang. potta/toalett så hoppade Gustav helt över potta och barnsits på toaletten, och gick direkt på the real thing. Han klättrade upp själv, och stod på ringen som en liten apa över hålet. Sådär som det brukar finnas en överkryssad bild på på vissa toaletter på flygplatser och så. Kanske är G asiat innerst inne? Eller vem nu de där bilderna vänder sig till.

• asap

Cissi - Här gillar inte barnen stickedricka. Det får gärna vara så ett tag till... Vi kör saft när det ska vara festligt istället.
    Visst är det jobbigt att inte själv bli tre år i de situationerna? Det kan kräva allt man har och lite till att fortsätta vara den vuxna i det hela.

Och efter Fijis hissknappshistoria så kan jag inflika att det kanske är tur för er vars barn inte går på toa än. För jisses vad många gånger jag har spolat på ren reflex efter att ha torkat barnet, varpå barnet får ett gediget utbrott av typen "NEEEEEJ!! JAG skulle spola!!".

• asap

Cissi - Gulligt, men jag känner att jag inte kan min mumin så bra. Jag känner inte igen förfadern och diskbänkskillen alls.

Anna - Tror också han blir blöjfri på studs när han får bestämma själv!

Johanna - Det där man tänkte när man såg barn ligga på Ica-golvet och yla, det slutade man tänka när man fick egna barn. Nu känner man bara medlidande med den stackars föräldern istället.

Somna -

Persefone - Ja, det är effektivt att inte se, men inte om barnet märker att man egentligen har sett och bara låtsas som att det regnar. Så man får sköta det snyggt.

• asap

Cissi - Då förstår jag hur ni kan ha sådan mumin-koll.
    Kalle Anka är ju annars "bra" på att bli väldans arg på ett icke-konstruktivt sätt.

Persefone - Jag minns att jag tyckte att Emils pappa var riktigt ruskig när jag var liten. Nu när jag läser det som stor ser jag ju att han är väldigt förtjust i sin pojk, det bara kokar över ibland. Men egentligen är han ju snäll.

Svar på tråden 30+ med första barnet 1-3 år, del 13