Inlägg från: cilla67 |Visa alla inlägg
  • cilla67

30+ med första barnet 1-3 år, del 13

Assar, det där känner jag igen också! A ropar mamma, jag svarar "ja?" och får ett nytt mamma till svar. Fast jag har nog mest sett det som ett typsikt manligt sätt att svara. Mitt ex gjorde nämligen precis likadant. Han kunde ropa mitt namn, jag svarade "ja?" men sen hände inget mer. Han ville bara att jag skulle komma, och jag tycker ju att man kan säga det då. A vill oftast också det när han ropar. Såvitt mig anbelangar kan man ju inleda en fråga med att ropa någons namn/mamma och sedan följa upp med "kan jag få saft?" eller "vad ska vi ha till middag?" eller nåt... Men det är ju jag.

• cilla67

Mrs Fisk, jag måste nog erkänna att det händer här. Fast inte för en så enkel sak som att A piper iväg. Det kan ha hänt om han t ex smockat till hunden eller lillebror, eller gjort nåt annat som är jätteförbjudet - och gjort det flera gånger. Nu ryter ju vi ibland till hunden, så här är de vana vid att röster höjs emellanåt. Men vi brukar aldrig gasta så bland folk eller ute. A blir också rädd om man skriker åt honom utan att han har räknat med det.
    Jag är ju en sån där människa som inte blir riktigt arg så ofta, så han blir emellanåt snopen och lite rädd när jag verkligen blir arg. 

• cilla67

Här konstaterar vi väl att det där med att skrika mest har förekommit nu sedan G kom. Innan hade vi bättre tålamod och mer tid, helt enkelt. När tålamodet tryter är det lätt att hemfalla åt att ryta "A, nu gör du som jag säger!!". Men som ni andra säger, så är det klart att man måste bli vänner igen och förklara varför man blev arg.
    Jag kommer från ett hem där ingen nånsin visade ilska, utom pappa när han blev rädd. Då kunde han ryta i. Så det där med ilska och hur man hanterar den kostade mig många terapitimmar och jag kallar mig fortfarande nybörjare! 

• cilla67

Somna, neeej! Vad trist. Själv var jag själaglad senast över att vi fått så himla mycket sängkläder av goda vänner. Ibland har jag undrat vad vi ska ha 8 påslakan till, men nu vet jag. Synd bara att det inte fanns lika många underlakan... 
    Är det någon som har bra tips på var man köper underlakan till spjälsäng? Ikea verkar inte ha annat än dra-på-modellen, och när jag frågade på Hemtex hade de ETT. Också dra-på, men det sa hon inte så jag köpte det. Men det var ekologiskt. 

• cilla67

Äsch, jag började skriva här, men jag tror jag postar det i samlingstråden istället...

• cilla67

Stackars N! Vägra dricka är aldrig roligt. Hoppas han kryar på sig snabbt! Har han varit mycket i solen, så det är det som spökar?

• cilla67

På vår förskola sitter det en stor skylt i hallen om att barnen ska vara insmorda med solskydd och ha solhatt med sig. Ute på bordet utanför står en stor kanna vatten och muggar.
    De är ute mycket, och nu när det har varit så varmt och fint behövs ju det. Om man slarvar med det kan det nog bli lite jobbigt, men det vet ju du som bott på ö-land!

• cilla67

Visst var det någon, Somna kanske, som hade järnkoll på innermåtten på Viking-skor? Hur stora är nr 23, om någon vet? (Ja, jag vet att de är större än 22 och mindre än 24...) Tänkte skicka efter och tvekar på storlek.

Svar på tråden 30+ med första barnet 1-3 år, del 13