• asap

30+ med första barnet 1-3 år, del 13

Firren - Intressant möte med läkaren och så skönt att de tror att han kommer växa ikapp. Han gör ju stora framsteg hela tiden, låter det som, så han är väl på god väg redan.
    Om det nu är ett arv efter MrF: hur var han som liten? Borde ju vara lite samma sak där kan man ju tycka?

Morgonbestyren, ja. Vi jagar upp barnen 6.30, min tanke är att jag själv ska gå upp 6 så har jag hunnit äta frukost och så innan barnen väcks, men det är något konstigt med min snoozefunktion som gör att jag måste testa den noga varje morgon. Flera gånger.
    Så det vanligaste är att jag kliver upp med barnen 6.30, men tack och lov är mannen då hemma en timme till och hjälper till med frukostar och påklädningar och tandborstningar.
    Vi har morgon-Bollis som morot för att få I och G klara, och det brukar funka bra, de sitter där en 20 min innan det är dags att gå vid 8. Och då börjar kampen med ytterkläderna. Puh. Just nu är tjejerna medgörliga och G ställer till med en massa besvär, men jag vet att det kan svänga tvärt, rätt vad det är så är det ett (eller fler) annat barn man får bråka med.
    Och jag tackar vädergudarna för snön som gör att jag kan dra storbarnen i dubbelpulka till och från dagis just nu. Det ökar chansen att jag får med mig alla barn åt samma håll inom rimlig tid. Visserligen känner jag mig som om jag varit en timme på gymmet efter att ha kört både ett barn i vagn och två tunga barn i pulka hela vägen, men det är ju inte helt fel. Jag har en målbild som superfit supermorsa, stark nog att klara allt, det gör det också lättare att stå ut med att brottas med G för att få på honom overallen. "Ja, sådär ja, nu svettas jag riktigt bra. Kom igen! Lite till. Pulsen ska upp!"

• asap

Cilla - Mina latmaskar hade nog gärna åkt bil istället, men det vill inte jag. Det är mycket lättare för mig med Elsa i vagnen, annars ska ju hon också komma med till och från bilen och måste såklart bäras. Det är 10 kg jag hellre rullar i vagn när de andra barnen samtidigt ska vallas och man ska se till att rätt saker kommer med till/från dagis.

• asap

Ellan - Ja, här får man inte ligga på latsidan om man ska hänga med.

• asap

Pysslig - Vi vet inte hur vi ska göra med rummen nu med Elsa. Vi har tre sovrum uppe, ett där vi föräldrar sover och där Elsas spjälsäng står nu också, och sedan har Gustav och Ida varsitt rum.
    Så nu vet vi inte riktigt var Elsa ska hamna. Bygga om huset så att det blir ett sovrum till däruppe? Dela sovrum? Barnen dela rum, och i så fall vilka barn? Göra om lekrummet på nedervåningen till sovrum? Och vem ska i så fall få bo där när resten av familjen bor uppe?
    Du hör. Elsa lär nog bli kvar inne hos oss ett bra tag till.

Jag drömmer om att få göra en långweekend i Barcelona Skarpnäck. Låter ju helt underbart!

• asap

Pysslig - Ja, våningsäng kan vara ett alternativ, men såklart inte så länge det är spjälis som gäller. Vet inte om hon ska få bo i vårt rum ända tills det är dags för stor säng, de andra har fått flytta ut mycket tidigare än så. När jag slutat nattamma, tror jag. Men lite special får man väl ha det när det är sista barnet man har.

Blomster - Vi började lägga alla nappar på en hylla vid sängen en tid innan vi slutade helt. Barnen var då helt införstådda med att nappen bara gällde när man skulle sova, aldrig annars. Före det skulle det nappas titt som tätt.

• asap

cilla - Galltvål då?
    Och nu kan jag ju passa på att fråga om det hänt något nytt sedan vi köpte barnmatsburkar sist: hur får man bort fläckarna som blir av all denna tomat-mat? Jag fattar inte att i stort sett varenda maträtt är tomatbaserad, riktigt tråkigt med fläckar överallt. Jaja, jag ska laga egen mat till henne. Sedan nån gång.

Jag har aldrig liggammat, bara någon enstaka gång. Tycker inte det är bekvämt, och det slutar ju bara med att man somnar! Jag tycker det är mycket skönare att sitta i sängen och mata, sedan lägga tillbaka barnet i spjälsängen när hon ätit färdigt. Jag gillar att ha space när jag sover.

• asap

Lime - Det är så jag gör... Vi kanske har för dåligt tvättmedel sedan, eller så gnuggar jag för lite.

Piggley - Vad har du för vanish till sådana fläckar? Tycker det är en hel hylla full med olika vanish i affären, vet inte vad jag ska välja. Obestämd

• asap

Piggley - Ska spana efter den nästa gång jag är i affären. Till dess får jag gno på med galltvålen.

• asap

Älgen - Ida var över tre när hon bestämde sig för att sluta med blöja. Vi försökte "träna" på sommaren innan hon fyllde tre (hon fyller i sept) men det var tvärstopp. Sedan kom det på jullovet, plötsligt en kväll sade hon "Inatt ska jag sova utan blöja" och då var det bara att haka på. Hon var torr direkt, bara enstaka olyckor någon gång ibland.
    Gustav slutade med blöja i somras, innan han fyllde tre (fyller i augusti), men då har vi istället haft en massa olyckor. Hela sommaren gick vi och sanerade gräsmatta och uteplats från bajs Kräks, och fortfarande händer det att det kissas i sängen ibland. Så det behöver ju inte vara någon nackdel att de väntar tills de verkligen är helt redo att sluta.

Ellan - Jag minns inte när, men någon gång (hehe) har vi slutat med skötbordet och de har istället stått på golvet med händerna i, alltså rumpan i vädret, då vi bytt bajsblöja. Det har funkat fint, men jag minns som sagt inte hur gamla de var när vi började med det.

• asap

cilla - Haha!
    Fast han skiljer sig en del från iaf min man där, för han har en förmåga att svara så att man tror att han lyssnar, och när det sedan i efterhand visar sig att han inte alls har hört så kommer det "men du vet att jag inte kan lyssna när jag håller på med annat." Jamen, svara inte dårå! Hade ju underlättat om han sagt "inte lyssnar faktiskt".

Ellan - Ja, tror vi misslyckades kapitalt att sälja in småbarnslivet till en kompis (ungkarl) på besök. Elsa var helt liten och de andra två hade sommarlov, så det var en aning kaos, och när kompisen undrade om det inte var jävligt jobbigt bedyrade vi hur mysigt och härligt det är med barn. Två minuter senare klev maken i något på gräset, precis bredvid grillen där han stod och grillade middagen, och ropade "Gustav! Är det du som har bajsat här?!"
    Tror ni kompisen åkte hem och bara: ååå myys, så avis, jag vill också ha barn!

Elsa är förresten helt hopplös att byta blöja på just nu, hon ska bara snurra och ha sig, men det kanske är lite för mycket krävt av en sjumånaders att hon ska börja stå på golvet med händerna i?

Piggley - Hoppas det var nåt som skulle ur systemet bara, inga baciller! Så underbart det låter för H!

Svar på tråden 30+ med första barnet 1-3 år, del 13