• Somnat

30+ med första barnet 1-3 år, del 13

{#emotions_dlg.flower}Välkommen till 30+tråden för oss som fått första barnet!

Här samlas vi vars barn passerat ettårsstrecket.
    Från ÄL-stickor och Clearbluetestande till graviditetsillamående och förlossningsfunderingar. Och här är vi nu - med våra underbara barn som inte är bebisar längre!

Mer om oss som hänger i 30+trådarna kan man läsa här: www.familjeliv.se/Forum-11-236/m54549982.html

• Svar på tråden 30+ med första barnet 1-3 år, del 13
  • Resande

Tack alla söta för era kommentarer! Skönt att höra att det inte är jag som överreagerar.

Om man frågar vad som hänt under dagen eller hur det gått så får man dra ur varenda stavelse och det börjar jag tröttna på. Sen får vi veckorbrev men där säger de bara samma sak (den här veckan har barnen lekt dittan och dattan). Föräldramötet ställde de in och hade "drop-in" då man fick komma in och titta på avdelningarna. Barnen var ju kvar där så det blev ju inte så där givande samtal om jag förstod det rätt (mannen hämtade). Största problemet på den privata fsk N går på är väl bristen på pedagoger. Det blir rätt tydligt när man ser hur de beter sig mot de minsta (säger inte att man inte kan vara utmärkt duktig på sitt jobb men de som jobbar där har bristande kunskap). Tyvärr är det brist på utbildad personal i hela kommunen vi ligger nog sämst till i länet har jag för mig. Vi har ringt runt och lämnat massor med meddelanden på den fsk vi helst vill kika på men de har inte hört av sig alls. Bådar ju inte heller gott... Jaja, nog tjatat härifrån. Tack för att ni delar med er från era ställen så jag vet vad jag ska titta efter!

Limegrön- kram!

CaCC vad skönt att 18-mån kollen gick bra. Här är det också mycket mer gråtande med mamma i perioder och sen plötsligt tvärtom.

Pysslig- vilken mysig helg ni verkar ha framför er. Stackars L som haft magsjuka. Hoppas hon inte smittat er.  

• ilja73
    Ela:
    Så ser det ut i min telefonbok också . Men vilka nummer har du då, jag menar så vi vet vilka vi ska satsa på? Eller får man bara vara med och tävla om man är med i telefonboken?

Pysslig:
    Usch för kräksjuka
    Jag skickade in beställning på julkort igår. Det blev ett kort på O när han sitter i snön, så det är vintrigt men inte juligt. Han ville inte sitta still när jag skulle fota honom i lussebullekläderna.

Cacc:
    Vad jobbigt att du mår så dåligt. Jag tror att det är rätt vanligt att barnen beter sig olika mot mamma och pappa. Så jag tror inte att du gör nåt fel, hon kanske är mer fäst vid dig och tycker det är jobbigare att somna ifrån dig. Hoppas det går över och att du mår bättre snart. *Kram*

Limegröns Amanda:
    Sluta hålla mamma och pappa vaken på nätterna!
  • Pysslig
    Olipia, receptet http://www.kokaihop.se/recept/kanelprickar-2 de ska vara ganska små. Jag delar degen i 4 delar, rullar till fingertjocka längder och skär 1 cm skivor och rullar. Då blir de lagom storlek.

Fiji, vi går också på en privatförskola och de har 1 pegagog per 4 barn i småbarnsgruppen.

Nu kom maken hem och jag ska åka och storhandla! Morsning
  • Glassgrisen

Fiji - hoppas ni kan hitta en annan fsk, det måste svida lite i mamma hjärtat när det inte känns bra.

Mrs Fisk - härligt med framgångar hos D och att han utvecklas. På ett sätt så tycker jag att det är bar att de är uppmärksamma på deras utveckling men samtidigt så är ju alla olika. Här är det ingen som har tittat på E's utveckling och jag önskar att vi kunde ha en 18 månaders kontroll som ni i Sverige verkar ha. Han är inte sen eller så, förutom med pratet. Han tar heller inte andras leksaker etc som de andra barnen brukar.

Olympia - jasså har ni snö hos er också? Jag trodde knappt det var något i London, här är det en halv meter nu, men nu ska det regna imorgon. *hoppas*

Cacc - hejsan, jag tror inte vi har träffats. Kram på dig, hoppas du känner dig bättre snart . Ang nattningen så är det väl för hon är mer mammig och känner din närvaro mer än mannens? Det kanske är en förklaring.

Pysslig - vilken underbar fsk ni har! Det måste kännas skönt att känna er trygga med de som har hand om L hela dagarna. Skansen ocg glöggdate låter hur mysigt som helst .

Limegrön - stackars er som har det så jobbigt med sömnen, klart du kan komma hit och gnälla! Hoppas att det vänder snart!!  Man blir ju galen om man inte får sova.

Jag blir helt galen snart, nu har vi varit insnöade sedan i tisdags.... Vi är ute 2 ggr på dagarna med E men han hatar snön! Nu har vi på en promenad till den närmaste affären men det var nästan tomt på hyllorna , som tur var hade de mjölk iaf! Mannen är också hemma som vi är två som underhåller honom, men vi börjar att gp varandra på nerverna nu . Plus E äter nästan ingenting under de här dagarna, lite frukt bara. Matstrejkar kanske?

♥ Vår prins - 28/5 2009 ♥
  • MrsFreckles

Pysslig - tack! har ska bakas! Usch for magsjuka!

Lady W - joda men bara en 15-20 cm eller sa dar vi ar i zon 3, men jag jobbar just nu i Surrey sa alla tagen ar installda eller forsenade...Inne i London ar det nog inte sa farligt. Trist att inte kunna ta sig nagonstans, sarskilt nar man vet att det ska ganska mycket till i Sverige innan man ar insnoad Har finns ju inga snoplogar direkt att tala om...Trottoarerna ar katastrof!

• CaCC

Cissi67 - Den boken har jag läst från pärm till pärm och den hjälpte mycket första året och det är ju som du säger samma princip även efter första året. Har nu inhandlat "Trotsboken" men det är ju inte trots hon kommit in i nu utan mer utveckling.  

Åh, ni är så gulliga allihopa. Så skönt att höra att inte bara E är som hon är. Känns som om tiden går så fort ibland och hon utvecklas så himla snabbt. lär sig nya saker var dag och det är klart att det är fullt i huvudet på henne och att hon har svårt att koppla av på kvällen.
    Kan nog mycket väl vara så att hon är lite mammig nu på vissa fronter. Det är ju jag som är hemma med henne mest och det gör väl sitt till. Samtidigt som hon "bråkar" mycket genom att dra mig i håret, slita av mig glasögonen och nyps (vilket jag förmodar att de flesta barn gör) så är hon i behov av mycket mys och närhet från mig.

• chiqita

Lime: det låter som våra A har något gemensamt. Var på BVC och de trodde möjligen att Agnes har lite svårt att skilja på dag och natt och därför har svårt att sova. Nu är det ju inte så att hon är vaken länge varje natt men att bli väckt 511 gånger mellan 1 och 5 stör ju också nattsömnen så jag har gått omkring som en liten zzzombie i det sista. Tipset vi fick var fasta rutiner, max 2,5 timmar dagsömn och inte efter kl 15 samt att väcka henne senast 8. Kram!

• Annaloo

Hej tråden!
    Kikar bara in som hastigast för ny MÅSTE jag gå och sova men jag ville kolla om johlinn har dykt upp. Har hon det?
    Själv är jag jättetrött både fysiskt och psykiskt men just idag har det varit en ganska bra dag

• Somnat

Annaloo:
    Älgen hade fått svar på sms. De mådde bra alla tre.

Nu när jag skriver om Älgen så börjar jag tänka på hennes tomtar och att vi ju skulle skapa kooperativ Paradiset. Och då kommer jag att tänka på alla trådbarn som jag inte träffat på evigheter (men är glad att jag fått se Fios O, Limes A o Pyssligs L relativt nyligt) och funderar på om det inte går att få till ngn date under julen? Vi är iofs borta till efter nyår, men kring 13-helgen? Jag vet att folk är upptagna, men det hade varit så mysigt. Jag saknar ju dem! (Och er, för all del).

Svar på tråden 30+ med första barnet 1-3 år, del 13