Vara en Benjamin?
Hur är man om man är en Benjamin?
Min mamma tyckte det var självklart, men jag hade ingen aning - kanske är det _väldigt_ lokalt? Eller så har jag dålig koll...
Hur är man om man är en Benjamin?
Min mamma tyckte det var självklart, men jag hade ingen aning - kanske är det _väldigt_ lokalt? Eller så har jag dålig koll...
Aldrig hört
Yngst
Googlade på namnet... - mest för att vi tänkt ge det namnet till vårt barn, om det visare sig bli en pojke denna gång.
Det här stod då;
Mansnamnet Benjamin är ett hebreiskt namn (בִּנְיָמִין Binyamin) som betyder lyckans son (egentligen son av högra handen el son av södern)[1]. Benjamin var enligt Bibeln Jakobs son och Josefs yngste bror. Benjamins bröder for till Egypten för att skaffa föda när Josef fick makten där. Benjamin, som var yngst och Jakobs favoritson, fick stanna hemma hos sin far, men Josef lyckades förmå bröderna att hämta även honom. Latiniserat till Beniaminus. Smeknamn är Benny, Benjy och Ben.
Namnet var tidigare mycket ovanligt, men populariteten har ökat mångfalt under 1980- och 1990-talet. I äldre generationer finns det bara några hundra som heter Benjamin. Den 31 december 2008 fanns det totalt 8 796 personer i Sverige med namnet, varav 5 310 med det som tilltalsnamn.[2] År 2003 fick 473 pojkar namnet, varav 312 fick det som tilltalsnamn.
Med anspelning på den bibliska berättelsen har "Benjamin" använts som uttryck för den yngste i en samling män, till exempel "med sina 41 år är han Benjamin i denna sextett".[3]
Yngst. Ett lokalt begrepp tror jag inte att det är, för mig verkar det mer som ett uttryck som används i litteratur, jag har sett det i romaner och tidningsartiklar. Aldrig hört någon använda det muntligt.
Yngst, tänkte jag också. Har inte hört uttrycket på svenska tidigare, däremot på franska.
Yngst. Jag har bara hört det på franska.
Lilleman i en skara. Jag har stött på det i spanska men inte tidigare i svenska.
Tack för svaren! Då är det alltså ganska ovanligt, så jag behöver inte skämmas för att jag inte kunde det.