• Tirem

Gastric Bypass - Julbord - Pris?

Hamnade i disskusion på jobbet om detta... Vad tycker du?

Julen närmar sig med stormsteg och det är dags för julbord. Ni väljer att boka bord på en restaurang som ENDAST serverar julbord, ingen annan mat fins att tillgå!. Du är Gastric Bypass opererad och kan därför inte äta särskilt mycket. Ska du betala samma pris för ditt julbord som din bordsgranne som kan äta mycket mer än du?

Varför / Varför inte?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-11-15 20:24
    Jag jobbar som bokare åt ett antal restauranger (tänker inte gå in på vart) där vi har ett antal restauranger att välja på, de flesta serverar inte julbord men några gör det. Denna fråga dyker upp väldigt ofta av gäster som kräver att de ska få barnpris för att de har ett läkarintyg där läkaren sagt att det ger dem rätt till att äta billigare. Vi har en policy som vi följer men jag var nyfiken på att se om ni tycker som oss eller inte!(Vi sitter i den position att vi inte behöver kämpa oss till bokningar, vi kommer att få fullt på alla restauranger utan att rabattera priserna...)
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Gastric Bypass - Julbord - Pris?
  • gladare

Min kompis har nyss gjort den op, hon bad landstinget om ett kort hon kan visa på restauranger där det står förklarat att hon är op o inte kan äta så mycket o därför borde få äta barnportion till barnportionpris. Minns inte exakt hur det formulerades men kortet var som en plastkortsformat

• Millan83
    gladare skrev 2010-11-15 00:16:15 följande:
    Min kompis har nyss gjort den op, hon bad landstinget om ett kort hon kan visa på restauranger där det står förklarat att hon är op o inte kan äta så mycket o därför borde få äta barnportion till barnportionpris. Minns inte exakt hur det formulerades men kortet var som en plastkortsformat
    Smart! 

Jag tycker man borde få betala för det man fixar att äta. Är man vuxen med vuxen magsäck får man betala fullpris. Är man barn med barndito eller vuxen med barnsize på säcken borde man få betala mindre.

Dock vet jag inte riktigt hur man skulle göra med ett barn med vuxensäck! haha!

Men läkarintyg i form av plastkort verkar ju supersmart! 
  • Trinity78

Det där med läkarintyg är en jättebra grej men det finns tyvärr inte i alla landsting. Sen är det såklart upp till restaurangen att besluta om de vill gå med på detta eller inte.

Jag tycker att man borde få äta till halva priset. Inte bara det att man inte kan äta några större mängder, man kan inte äta många av de rätter som står på julbordet. Det mesta är för fett för nån som är gastric by-passopererad.

Reproductively challenged
  • gladare

Min kompis fick sin bricka efter en del påtryckningar o inte automatiskt. Ts förlåt jag glömde rösta men jag tycker de ska få äta billgare

• Faile

Nej det tycker jag inte.

Har en kompis som gjort op för bara 2 månader sedan och hon äter redan större portioner än mig. Och då är jag ingen liten dununge själv, utan trycker i mig rätt bra med mat.

Sluta jiddra, börja trolla!
  • SeTa

Jag tycker att man betalar vad det kostar på restaurangen. Även om personen kanske äter mindre än vad den gjorde innan så finns det o-opererade människor som är naturligt små i maten. Ska dessa också rabbateras?

• M Y L F

Man betalar vad det kostar som alla andra får göra. Vissa som inte har opererats äter ju också lite. Men en smart sak för restauranger hade varit att erbjuda halva portioner. Min man äter mycket mer än mig men vi får lika mycket mat och jag orkar inte äta upp allt. 

• Pleco

Just det där kortet som Gladare skriver om kan man ju införskaffa om man vill. Men annars så tycker jag att man betalar lika mycket som alla andra. Jag själv äter inte alls mycket, speciellt inte på ett julbord, men det skulle aldrig falla mig in att kräva att få betala mindre för det.

• Purpurbräcka
    SeTa skrev 2010-11-15 11:43:18 följande:
    Jag tycker att man betalar vad det kostar på restaurangen. Även om personen kanske äter mindre än vad den gjorde innan så finns det o-opererade människor som är naturligt små i maten. Ska dessa också rabbateras?
    Ja tack! Det hade jag sparat in många sköna slantar på.

Nej, ärligt talat så tycker jag som du. Buffé är buffé och då kan man inte kräva att få rabatt. Däremot kan man ju höra sig för. Det är ju inte omöjligt att restaurangen kan tänka sig att ge en ett lägre pris.
  • Virriga Vera

Kortet man får som GBP opererad är inte för att man skall få barnportioner på restauranger. Det är till för att man skall kunna visa upp vid läkarbesök utomlands och för att ambulanspersonal/läkare skall kunna se att du är GBP opererad vid ev. olycksfall så att du får rätt behandling som opererad.

Jag har alltid med mig mitt kort i plånboken tillsammans med mitt ID.

Jag är GBP opererad och skulle aldrig få för mig att visa upp kortet. Kostnaden blir ju densamma oavsett jag är opererad eller ej. Operationen är ju dessutom självvald.

Svar på tråden Gastric Bypass - Julbord - Pris?