• Tirem

Gastric Bypass - Julbord - Pris?

Hamnade i disskusion på jobbet om detta... Vad tycker du?

Julen närmar sig med stormsteg och det är dags för julbord. Ni väljer att boka bord på en restaurang som ENDAST serverar julbord, ingen annan mat fins att tillgå!. Du är Gastric Bypass opererad och kan därför inte äta särskilt mycket. Ska du betala samma pris för ditt julbord som din bordsgranne som kan äta mycket mer än du?

Varför / Varför inte?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-11-15 20:24
    Jag jobbar som bokare åt ett antal restauranger (tänker inte gå in på vart) där vi har ett antal restauranger att välja på, de flesta serverar inte julbord men några gör det. Denna fråga dyker upp väldigt ofta av gäster som kräver att de ska få barnpris för att de har ett läkarintyg där läkaren sagt att det ger dem rätt till att äta billigare. Vi har en policy som vi följer men jag var nyfiken på att se om ni tycker som oss eller inte!(Vi sitter i den position att vi inte behöver kämpa oss till bokningar, vi kommer att få fullt på alla restauranger utan att rabattera priserna...)
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Gastric Bypass - Julbord - Pris?
  • hilah

Klart man betalar samma pris. Jag äter också betydligt mindre än min man, men skulle ju inte begära rabatt för det. För en buffé betalar alla samma, oavsett hur mycket man äter. Småbarn brukar väl oftast få rabatt.

• mosterYster
    SeTa skrev 2010-11-15 11:43:18 följande:
    Jag tycker att man betalar vad det kostar på restaurangen. Även om personen kanske äter mindre än vad den gjorde innan så finns det o-opererade människor som är naturligt små i maten. Ska dessa också rabbateras?
  • Kinne79

Man betalar vad det kostar även som opererad.

I Brasilien hade de ett viktsystem på buffer, man betalde per hekto man åt. Väldigt smart och prisvärt, jag betalade alltid mindre än min man vilket jag ju aldrig gör här i Sverige trots att jag äter betydligt mindre.

• Tinnys

Självklart inte, det är ett val att gå på buffe. Sen äter alla olika mycket ändå så det är väl rätt orättvist att de skulle få äta billigare, då borde jag få äta billigare än min sambo.

• Trinity78
    Virriga Vera skrev 2010-11-15 19:16:35 följande:
    Kortet man får som GBP opererad är inte för att man skall få barnportioner på restauranger. Det är till för att man skall kunna visa upp vid läkarbesök utomlands och för att ambulanspersonal/läkare skall kunna se att du är GBP opererad vid ev. olycksfall så att du får rätt behandling som opererad.

Jag har alltid med mig mitt kort i plånboken tillsammans med mitt ID.

Jag är GBP opererad och skulle aldrig få för mig att visa upp kortet. Kostnaden blir ju densamma oavsett jag är opererad eller ej. Operationen är ju dessutom självvald.
    Jag tror att det handlar om två olika kort. Och som sagt så skiljer det sig från landsting till landsting. Långt ifrån alla får ett sånt kort, även om det skulle behövas vid just såna tillfällen som du nämner.
    Reproductively challenged
  • Virriga Vera
    Trinity78 skrev 2010-11-15 20:11:40 följande:
    Jag tror att det handlar om två olika kort. Och som sagt så skiljer det sig från landsting till landsting. Långt ifrån alla får ett sånt kort, även om det skulle behövas vid just såna tillfällen som du nämner.
    Jag tvivlar faktiskt att landstingen på något sätt skulle bry sig om vilket pris en opererad betalar för sin mat. Det är ju upp till var opererad person hur stora portioner som de äter och man kan faktiskt be om mindre portioner utan att visa något kort, jag har ännu aldrig varit med om någon restaurang som inte tagit hänsyn till mina önskemål.
  • Bonanza

Alltså, väljer man att gå dit så väljer man ju att äta buffé och den mat som finns där. Jag till exempel tycker att det är värdelöst med julbord som kostar 2-300 kronor per person eftersom jag inte kan äta mycket av det som står på bordet och äter alltså inte alls för samma summor som de allra flesta andra.

Men har jag valt att gå dit så får jag ju betala priset.

• Trinity78
    Virriga Vera skrev 2010-11-15 21:25:07 följande:
    Jag tvivlar faktiskt att landstingen på något sätt skulle bry sig om vilket pris en opererad betalar för sin mat. Det är ju upp till var opererad person hur stora portioner som de äter och man kan faktiskt be om mindre portioner utan att visa något kort, jag har ännu aldrig varit med om någon restaurang som inte tagit hänsyn till mina önskemål.
    Det handlar inte om priset för landstinget utan att försöka se till att man håller sig till de rekommenderade portionsstorlekarna. Och det ska såklart ses som en hjälp, inte en rättighet.

Sen tycker jag att det skulle vara trevligt att slippa slänga så mycket mat. Kan man få en anpassad portion från början så blir det inte så mycket spill. När det gäller buffé så är det såklart svårt, men jag tycker att fler restauranger borde erbjuda barnportioner till folk över 12 år också.
  • Virriga Vera
    Trinity78 skrev 2010-11-16 08:57:00 följande:
    Det handlar inte om priset för landstinget utan att försöka se till att man håller sig till de rekommenderade portionsstorlekarna. Och det ska såklart ses som en hjälp, inte en rättighet.

Sen tycker jag att det skulle vara trevligt att slippa slänga så mycket mat. Kan man få en anpassad portion från början så blir det inte så mycket spill. När det gäller buffé så är det såklart svårt, men jag tycker att fler restauranger borde erbjuda barnportioner till folk över 12 år också.
    Men jag förstår inte svårigheten att säga till när man beställer. Protein är ju superviktigt att vi opererade äter så kött/fisk/kyckling är ju sällan att man vill ha mindre av sedan är det ju bara att säga ifrån att man vill ha mindre av det andra. Jag har aldrig blivit nekad det ännu.

Som opererad har du ju ett egensansvar att äta rätt mat och rätt mängd och att gå på restaurang är ju en upplevelse, den stora kostnaden för restaurangen är ju de facto inte maten egentligen utan personal och lokal och det kostar ju lika mycket oavsett hur mycket eller lite du äter.

Jag förstår fortfarande inte varför man skall betala mindre för att man är opererad.
  • Miss Lau

Väljer man buffe betalar man vad det kostar, tycker jag. Tycker man det blir för dyrt i förhållande till hur mycket man kan/får äta kan man gå till ett ställe och köpa en mindre portion.

Sen tycker iaf jag att man väljer buffe för att det kan vara trevligt, inte för att man ska kunna äta hur mycket som helst.

• Kinya

Nä, på buffé får alla som vill äta något betala lika mycket. Barn under en viss ålder ska naturligtvis få lägre pris.

Sen är det ju trevligt om restauranger vill tillmötesgå folks olika specialkoster men det är inget jag tycker att de är skyldiga att göra.

• Trinity78
    Virriga Vera skrev 2010-11-16 09:03:34 följande:
    Men jag förstår inte svårigheten att säga till när man beställer. Protein är ju superviktigt att vi opererade äter så kött/fisk/kyckling är ju sällan att man vill ha mindre av sedan är det ju bara att säga ifrån att man vill ha mindre av det andra. Jag har aldrig blivit nekad det ännu.
    Jag har blivit nekad fler gånger än jag kan minnas, så det är nog väldigt olika tyvärr.
  • Virriga Vera
    Trinity78 skrev 2010-11-16 09:47:47 följande:
    Jag har blivit nekad fler gånger än jag kan minnas, så det är nog väldigt olika tyvärr.
    Hade restaurangen inte tagit hänsyn till mina önskemål så hade jag gått därifrån, så enkelt är det.
  • myskatt

Jag frågar om jag kan få betala mindre. Är svaret nej avstår jag från att boka eller gör det ändå. Kräver absolut inte och blir inte ett dugg upprörd om jag inte får rabatt.

Mamma till ~ Tilde ~ 051202 ~ myskatt.com
  • annabella

Det är ju ingen rättighet man har, utan upp till restaurangen. Jag är själv opererad, men har inget sådant kort och har inte frågat efter det heller.

När jag väljer att äta ute, så är det ju lika mycket upplevelsen som maten som spelar roll många gånger och jag tar ju inte mindre resurser från restaurangen bara för att jag inte kan äta stora portioner. De gånger jag väljer att äta buffé, så betalar jag vad det kostar och äter det jag kan - precis som alla andra.

Hittills har jag aldrig bett att få betala mindre eller få barnportion om jag äter ute. Däremot kunde jag i början, då jag åt väldigt små portioner, be att få ta med mig resten hem och äta senare. Det var aldrig någon som ifrågasatte det, utan de blev glada för att jag tyckte om det och ville äta av det senare. Det funkar ju bara om man beställt en portion och inte vid buffé förstås. Numer (snart fem år efter operationen), äter jag i stort sett normala portioner, men det beror också på vilken typ av mat man väljer. Jag väljer oftast bort flottiga bufféer med mat som är mest "bukfylla" då jag blir mätt direkt utan att få i mig särskilt mycket näring.

Vissa restauranger erbjuder jultallrik istället och då får man ofta smaka lite av det mesta, utan att det behöver kosta så mycket.

Svar på tråden Gastric Bypass - Julbord - Pris?