Inlägg från: Amazina |Visa alla inlägg
  • Amazina

Kan jag äta tre dagar gammal vispad grädde?

Om den var färsk när du vispade den, ingen har pillat med fingrarna i den och alla redskap var ordentligt diskade samt att den inte stått ute länge anser jag att du kan det. Mitt i sommaren hade jag dock inte gjort det.

• Amazina
    skorpionen80 skrev 2010-11-15 11:28:19 följande:
    Är inte din kyl lika kall på sommaren som på vintern?
    Jo, men det har inte med det att göra. Den står väl inte i kylen hela tiden, eller hur...
  • Amazina
    skorpionen80 skrev 2010-11-15 11:31:19 följande:
    "Har stått i kyl hela tiden och luktar gott". Hon lär ju ha vispat den utanför kylen, men så stor skada kan det itne ta på de minuterna det tar att vispa...
    Men big deal att vi har olika åsikter om mikrobiologi. Skitsamma! Käka du din sommargrädde, så gör jag inte det!
  • Amazina
    klyban skrev 2010-11-15 12:56:08 följande:
    Grädde är en bra råvara, är den dålig så känner man det på smaken.
    Så lukta först, luktar det gott så smakar man.
    Smakar det fortfarande okey så är det bara och äta den.

Folk är så hysteriska med mat och dessa bäst-före-datum och tror att det inte går att äta efter detta datum.
    men läs igen det står bäst-före vilket betyder att tillverkaren garanterar att produkten är 100%:
    Cräm fräs tex har jag en i stugan som är 3-4månader över bsät före, men har inga större betänkligheter att slänga den alls.
    För vet att den är tom bättre än när den är nyinklöpt.
    Har en kesella i kylen som är f rån förra julbaket, som ska testat till denna julbaket, men vi får se kvallen på den sen ;)

Denna bäst-före-datumet är nog det bästa livsmedelsindustrin kommit på någonsin.
    För folk slänger mat på löpandeband som är fulltätbara och bra råvaror bara för någon har lurat i dom nått om datumen.
    3-4 månader gammal creme fraiche??? Kesella som är 12 månader gammal... Ja, du... Hoppas du har plåtmage...
  • Amazina
    klyban skrev 2010-11-15 14:12:16 följande:
    Kesselan är jag osäker på för aldrig prövat.
    Men en cräm fräs kan nog hålla sig hur länge som helt oöppnad och rätt förvarad.
    Och plåtmage behövs inte.

Folk är så rädda för mat som inte har rätt datum, så rädda att det är direkt skrämmande.
    Visst finns det vissa sorters råvarer man ska vara uppmärksam på, som inte går att avgöra på lukt och smak.
    Cräm fräs, är det en ny produkt eller?
Svar på tråden Kan jag äta tre dagar gammal vispad grädde?