• Maac

Kan jag äta tre dagar gammal vispad grädde?

Har chokladpudding och grädde kvar sedan i fredags. Har stått i kyl hela tiden och luktar gott... Men tror ni man verkligen kan äta tre dagar gammal grädde? Som redan är uppvispad?

Hjäääälp! Är så sugen!

• Svar på tråden Kan jag äta tre dagar gammal vispad grädde?
  • skruttan82

Min filosofi: Ser det okej ut och inte luktar konstigt går det också bra att äta

• Amazina
    skorpionen80 skrev 2010-11-15 11:31:19 följande:
    "Har stått i kyl hela tiden och luktar gott". Hon lär ju ha vispat den utanför kylen, men så stor skada kan det itne ta på de minuterna det tar att vispa...
    Men big deal att vi har olika åsikter om mikrobiologi. Skitsamma! Käka du din sommargrädde, så gör jag inte det!
  • Maac

Nja, alltså jag vispade inte den och ställde in i kylen direkt. Jag serverade ju den till gästerna först, så den var ute en stund. Men nu ska jag äta den. Rapporterar om jag får räserbajs

• MrSmith

Alltså det handlar om i vilken miljö den är vispad, på sommaren har vi en mycket högre halt av partiklar i luften på partiklarna sitter bakterier. Alltså hur ren är luften där de vispats vad för temp har kylskåpet hur mycket rör sig luften i köket. Har man bara satt ner ett finger för att smaka på grädden är den kontaminerad. Då är hållbarheten nere på låt säga 48-50 tim. I en mejeri produkt med fett och socker trivs bakterier underbart bra. Jag utgår från att grädden förvaras i ett stängt kärl och inte i en öppen bunke. Som svar på det där med köttgrytan så gissar jag att man värmde upp den dagen efter och så länge den blir varmare än 70 grader dör de flesta bakterier. Så du kan ju alltid koka upp grädden först innan du äter.

• klyban

Grädde är en bra råvara, är den dålig så känner man det på smaken.
    Så lukta först, luktar det gott så smakar man.
    Smakar det fortfarande okey så är det bara och äta den.

Folk är så hysteriska med mat och dessa bäst-före-datum och tror att det inte går att äta efter detta datum.
    men läs igen det står bäst-före vilket betyder att tillverkaren garanterar att produkten är 100%:
    Cräm fräs tex har jag en i stugan som är 3-4månader över bsät före, men har inga större betänkligheter att slänga den alls.
    För vet att den är tom bättre än när den är nyinklöpt.
    Har en kesella i kylen som är f rån förra julbaket, som ska testat till denna julbaket, men vi får se kvallen på den sen ;)

Denna bäst-före-datumet är nog det bästa livsmedelsindustrin kommit på någonsin.
    För folk slänger mat på löpandeband som är fulltätbara och bra råvaror bara för någon har lurat i dom nått om datumen.

• Amazina
    klyban skrev 2010-11-15 12:56:08 följande:
    Grädde är en bra råvara, är den dålig så känner man det på smaken.
    Så lukta först, luktar det gott så smakar man.
    Smakar det fortfarande okey så är det bara och äta den.

Folk är så hysteriska med mat och dessa bäst-före-datum och tror att det inte går att äta efter detta datum.
    men läs igen det står bäst-före vilket betyder att tillverkaren garanterar att produkten är 100%:
    Cräm fräs tex har jag en i stugan som är 3-4månader över bsät före, men har inga större betänkligheter att slänga den alls.
    För vet att den är tom bättre än när den är nyinklöpt.
    Har en kesella i kylen som är f rån förra julbaket, som ska testat till denna julbaket, men vi får se kvallen på den sen ;)

Denna bäst-före-datumet är nog det bästa livsmedelsindustrin kommit på någonsin.
    För folk slänger mat på löpandeband som är fulltätbara och bra råvaror bara för någon har lurat i dom nått om datumen.
    3-4 månader gammal creme fraiche??? Kesella som är 12 månader gammal... Ja, du... Hoppas du har plåtmage...
  • CallGirl
    Amazina skrev 2010-11-15 13:00:54 följande:
    3-4 månader gammal creme fraiche??? Kesella som är 12 månader gammal... Ja, du... Hoppas du har plåtmage...
    jag hittade en oöppnad gräddfil i kylen för en vecka sedan. Den var bäst före 1/9 och funkade ypperligt fortfrande.
  • klyban
    Amazina skrev 2010-11-15 13:00:54 följande:
    Kesselan är jag osäker på för aldrig prövat.
    Men en cräm fräs kan nog hålla sig hur länge som helt oöppnad och rätt förvarad.
    Och plåtmage behövs inte.

Folk är så rädda för mat som inte har rätt datum, så rädda att det är direkt skrämmande.
    Visst finns det vissa sorters råvarer man ska vara uppmärksam på, som inte går att avgöra på lukt och smak.
  • Amazina
    klyban skrev 2010-11-15 14:12:16 följande:
    Kesselan är jag osäker på för aldrig prövat.
    Men en cräm fräs kan nog hålla sig hur länge som helt oöppnad och rätt förvarad.
    Och plåtmage behövs inte.

Folk är så rädda för mat som inte har rätt datum, så rädda att det är direkt skrämmande.
    Visst finns det vissa sorters råvarer man ska vara uppmärksam på, som inte går att avgöra på lukt och smak.
    Cräm fräs, är det en ny produkt eller?
  • EnHusMus

Smakar inte vispad grädde smör när den stått så länge? Gör den iaf här... Eller så smakar den kylskåp. Men hade den smakat ok och sett ok ut hade jag säkerligen ätit den. =)

* ~ Linnéa - 07.12.07 ~ * * ~ Elise - 10.09.26 ~ *
  • skorpionen80
    EnHusMus skrev 2010-11-15 14:22:36 följande:
    Smakar inte vispad grädde smör när den stått så länge? Gör den iaf här... Eller så smakar den kylskåp. Men hade den smakat ok och sett ok ut hade jag säkerligen ätit den. =)
    För en som aldrig ätit kylskåp, hur smakar det? ;)
  • EnHusMus
    skorpionen80 skrev 2010-11-15 14:28:11 följande:
    För en som aldrig ätit kylskåp, hur smakar det? ;)
    Haha, visste att nån skulle kommentera det.  
    Näe, men mer en "burkig" eller plastig smak... Får känslan av att den kommer från kylskåpet. 
  • Pickeli
    EnHusMus skrev 2010-11-15 14:22:36 följande:
    Tycker den börjar smaka kylskåp nästa direkt om den inte varit i tätförsluten burk. Samma med chips som legt i en skål i skafferiet över natten kan börja smaka skafferi, eller någon frysvara som legat i frysen i otät förpackning kan börja smaka frys. Jag förstår precis hur du menar!! :)
    Google it!
  • EnHusMus
    Pickeli skrev 2010-11-15 15:17:29 följande:
    Tycker den börjar smaka kylskåp nästa direkt om den inte varit i tätförsluten burk. Samma med chips som legt i en skål i skafferiet över natten kan börja smaka skafferi, eller någon frysvara som legat i frysen i otät förpackning kan börja smaka frys. Jag förstår precis hur du menar!! :)
    Ja, man måste väl råka ut för det för att förstå det. =) 
Svar på tråden Kan jag äta tre dagar gammal vispad grädde?